ثبت نام

یاشار شادپور : تبریز نیز همانند شهرهای مدرن دارای صفحه ای به نام «ارکستر سنفونیک» در شناسنامه خود است.

۱۹
ب

12در گفت و گو با «یاشار شادپور» عنوان شد ;

تبریز نیز همانند شهرهای مدرن دارای صفحه ای به نام «ارکستر سنفونیک» در شناسنامه خود است.

گراموزیک : ارکستر سمفونیک تبریز در ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه سال جاری مجالی دوباره پیدا کرد تا به روی صحنه حاضر شود . همین اجرای موفق فرصتی را فراهم کرد تا پای صحبت های «یاشار شادپور» – رهبر گروه ارکستر سمفونیک تبریز- بنشینیم و از روزهای آغازین فعالیت ارکستر تا برنامه های آینده و دورانداز های نگاه این ارکستر با او صحبت کنیم .

در ادامه این گفت و گو را از پایگاه «گراموزیک» که در چند بند تنظیم شده مطالعه نمایید .

تهیه و تنظیم گفتوگو : عادل شفائیه

از سال ۱۳۸۱ ارکستر سمفونیک تبریز تشکیل شد.

در سال ۸۱ گروه  ارکستر سمفونیک تبریز تشکیل شد ولی متاسفانه  به دلایلی  بعد از چند ماه  از بین رفت . در اسفند ماه سال ۸۴ با توصیه اساتید بزرگ موسیقی کلاسیک در تبریز  بنده به تحصیل در رشته رهبری ارکستر نزد اساتید بزرگی چون استاد ایرج سحبایی و پروفسور پورتراب طی سه سال مشغول شدم تا اینکه با ارکستر های فراوانی روی صحنه رفتم و در شهریور سال ۸۶ با ۱۷۰ نفر ارکستر , آثار موسیقی جهانی را با گروه کر ویژه ای به صحنه بردیم که جزو بهترین اجرا های زمان خود بود .  این گروه نیز به دلیل مسائل مالی و عدم امکان کنترل متمرکز گروه  از بین رفت و من به گروه ارکستری در تهران ملحق شدم و قطعاتی سنگین را با آن گروه طی چند کنسرت تجربه کردم و به دلایل اقامت در تبریز و مشکلات مالی که بزرگترین مشکل این گروه بود از این گروه نیز جدا شدم .

از طرف شهرداری تبریز به بنده پیشنهاد ایجاد دوباره گروه ارکستر سمفونیک تبریز شد.

بعد از جدایی از این ارکستر به تبریز بازگشتم و از طرف شهرداری تبریز به بنده پیشنهاد ایجاد دوباره گروه ارکستر سمفونیک تبریز شد ولی بعد از ۲ سال  به دلیل وجود هزینه های زیاد و عدم وجود امکانات مورد نیاز گفتگو ها نیز برای ایجاد دوباره به جایی نرسید تا اینکه با حمایت های مردم هنر دوست و افراد موسیقی پسند بودجه ای جمع آوری شد و استارت گروه فعلی زده شد ولی به دلیل ضعف در برخی سازها و مشکل عدم وجود اساتید برای آموزش در تبریز به دوستانم در ارکستر تهران که قبلا با آنها همکاری کرده بودم  رجوع کردیم و با همت دوستان اعضای  مورد نظر به گروه ملحق شدند وبا همکاری ۳۰ نفر از تبریز و ۱۶ نفر از تهران گروه فعلی را تشکیل دادیم.

تبریز نیز همانند شهرهای مدرن دارای صفحه ای به نام «ارکستر سنفونیک» در شناسنامه خود است.

در این کنسرت که از اول تابستان امسال برنامه ریزی استراتژی و تمرینی آن انجام شده بود از اوایل مهر امسال  به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز سالن هایی که مشکل آکوستیک در آنها دیده نمی شد  در اختیار ما قرار گرفت و گروه طی ۱۰ جلسه به تمرین گروهی در سالن ها پرداخت و بعد از ۳ جلسه تمرین تکمیلی  با گروه در تهران سرانجام در سالگرد جشن انقلاب اسلامی به روی صحنه رفت .

اجرای بی نهایت هماهنگ و کوک نوازی بسیار دقیق و ایفای بسیار زیبای سولیست ها  همراه با عکس العمل بسیار زیبا از سوی مردم هنر دوست حاضر در سالن بود و تشویق سر پا   و ممتد  در قطعاتی که بسیار دقیق و زیبا تر اجرا شد علم ودرک والای موسیقی خود را به رخ کشیدند و فهماندند که تبریز نیز همانند شهرهای مدرن دارای صفحه ای به نام ارکستر سنفونیک در شناسنامه خود است .

7فرهنگ این مرز و بوم و منطقه را  به زبان بین المللی موسیقی  به گوش مردمان دنیا برسانیم

این کنسرت که نتیجه حمایت های مردم هنر دوست و تلاش هنرمندان معتبر شهر و اسطوره های موسیقی کشور  و همکاری و مساعدت مسولین مربوطه همزمان با دهه فجر بود مارا به این هدف مسمم کرد تا بکوشیم  فرهنگ این مرز و بوم و منطقه را  به زبان بین المللی موسیقی  به گوش مردمان دنیا برسانیم

واز مردم عزیز و هنر دوست و مسئولین محترم تقاضا دارم ما را در این امر  از حمایت های خود بی نصیب نگذاشته و با بستر سازی ترغیب کودکان و نو جوانان به سمت این موسیقی خالص و فاخر هم به کمال بهداشت اجتماعی و هم در خلق صحنه هایی زیبا و فاخر برای خود و خانواده و شهر و کشورمان آینده ای بهتر را رقم بزنند.

با جذب موزیسین های قوی دنیا  به کشورمان  فرهنگ متمدن و فاخر خود را به رخ دنیا می کشیم

در سال آینده کنسرتی بزرگ در شان تبریز و کشور را در تبریز امید دارم و از امروز برای هر چه زیبا برگزار شدن آن کنسرت  تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد تا با جذب موزیسین های قوی دنیا  به کشورمان  فرهنگ متمدن و فاخر خود را به رخ دنیا بکشیم .

برگزاری کلاسها و آموزش نوجوانان مستعد در این زمینه و استفاده از این هنرمندان در کنسرت پیش رو تحقق  حسن نیت در اهداف ماست .

در اخر از همه دست اندرکارانی که مارا در این امر یاری کردند  تا این کنسرت برگزار شود و تمامی اعضای گروه اعم از اسطوره های موسیقی و اساتید بزرگ و اعضایی که با قبول زحمات وتلاش و پشتکار این صحنه بیاد ماندنی را آفریدند تک به تک تشکر میکنم و امیدوارم ما را از حمایت خود بی نصیب نکنند.

10همچنین علاقه مندان می توانند گزارش متنی و تصویری «گراموزیک» از کنسرت ارکستر سمفونیک تبریز را از (این لینک) مشاهده و مطالعه نمایند .

منبع : اختصاصی از پایگاه خبری-تحلیلی گراموزیک

دیدگاه ها

  • فاطمه آوریل 19, 2015 :: 19:28
    0 0

    سلام چرااعلام عمومی ندادید؟واگردادیدخیلی ضعیف عمل کردید!
    من دلم میخواست بیام کنسرت.حیف شد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *