ثبت نام

پیمان عیسی زاده : تونستم از نوازنده های جوون صدایی بگیریم که تو تهران صدا کنه

pey2
ب

pey2گفت و گوی اختصاصی گراموزیک با پیمان عیسی زاده مدیر موسسه ی باروک و استدیو آوای پیمان

+مدیر برنامه های آقای روزبه نعمت اللهی شدم

+تونستم از نوازنده های جوون صدایی بگیریم که تو تهران صدا که

+رهبری ارکستر گروه باروک از این پس به عهده «انوشیروان تربتی نژاد» است

+اساتید موسیقی نیاز به یک آموزش خیلی جدی دارند

گراموزیک : شاید استدیو آوای پیمان تداعی گر خیلی از خاطرات ریز و درشت در ذهنمان باشد . قطعاتی در این استدیو متولد شده که بی شک در اتفاقات خاص زندگیمان حضور داشتند و خاطر ساز شده اند . به سراغ «پیمان عیسی زاده» رفتیم از آوای پیمان تا ارکستر باروک برایمان گفت . ارکستر باروک که حالا از پرکارترین های کشور محسوب می شود .

      یه معرفی کلی ازخودتون برای مخاطبینتون بفرمایید ؟

ازسال ۱۳۶۴ موسیقی کارمیکردم وپیانومیزدم و از سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد دوست خوبم پوریا نیکپور”رهبر ارکستر رضا صادقی”  استودیو را تاسیس کردم. از ابتدا استودیو به اسم pmcبود ( مخففPeyman Music Center ) و الآن آوای پیمان  .

در سال اول , فعالیت جدی ای نداشتیم با اینکه در سال ۱۳۸۰ حتی ۱۰ استودیو حرفه ای هم در تهران نبود بر عکس حالا که در هر خیابان حداقل دو استودیو میتوانید پیدا کنید .

در سال دوم هم آلبوم “پیرهن مشکی” و “واستا دنیا” رضا صادقی , پروژه ی حرفه ای بود که استارت زدیم و به واسطه همین آلبوم دوستان خوبی همچون محسن یگانه و فرزاد فرزین و … با استودیو آشنا شدند .تقریبآ از زمان سال ۸۲تا۸۷ چیزی نزدیک به ۴۰%  موزیک پاپ ایران تو استودیو من ضبط میشد .

 استدیو pmc یا همون آوای پیمان پر از نوستالژی های عجیب غریبه . نوستالژی هایی با طعم رضا صادقی , محسن یگانه , محسن چاوشی , فرزاد فرزین …. . از اون روزا بگین .

با اقای چاوشی خیلی همکاری نداشتم فقط در حد ضبط دو قطعه ولی بیشتر از همه ی دوستان با رضا صادقی و فرزاد فرزین و محسن یگانه همکاری کردیم . تقریبآ دو تا آلبوم از صادقی و باهم کار کردیم که خود صادقی بهتر از من میدونند که گاهی حتی ۴ تا ۵ روز خونه نمیرفتیم , برای همین گوش کردن به اون موزیک ها یه خاطره ی بدی رو برای من زنده میکنه , منو یاد اون سختی هایی که کشیدیم میندازه (با خنده) .

فرزاد فرزین هم که از همون روزی که باهام آشنا شدیم اصلآ شباهتی به فرزاد امروز نداشت و هر روز بهتر از دیروز شده و باعثه افتخاره که با همچین دوستانی همکاری داشتم .

   ازگروه باروک وفعالیتهاش تعریف کنید ، شکلگیری گروه باروک از چه نقطه ای شروع شد ؟

این اواخر از بی خوابی زیاد و روزی ۱۵ تا ۱۶ساعت کارمداوم دیگه توان نداشتم تا بشینم و بصورت مداوم ضبط بگیرم به همین خاطر تصمیم گرفتم کارلایو هم انجام بدم . که به واسطه ی همین سال ۸۸ موسسه ی فرهنگی هنری خودم به اسم «باروک» تاسیس کردم که از همون ابتدا با «علی اصحابی» شروع کردیم که  بخاطر  اجراهای کم  , خیلی همکاری مون تداوم نداشت. ازنکات جالب این گروه نزدیک به ۸۰% نوازنده های کشور تواین گروه اومدن و رفتند ولی تقریبآ دو ساله از شروع همکاریمون با آقای پاشایی این فرصت و داشتیم که به بیشترشهرستان ها سفر کنیم و توهمین برنامه هایی که درشهرستان ها برگزارمیشد سعی کردیم به نوازنده هایی که شرایطش و نداشتن خودشون وتو تهران نشون بدن ,این فرصت و بدیم که با باروک به موسیقی کشور معرفی بشوند وبا کمک آقای دکترطاهری که تو این دوسال به طورسفت وسخت برای گروه زحمت میکشند موفق بشیم گروهی وجمع کنیم که بی شک ازبهترین های تهران هستند ومرتضی پاشایی عزیز هم درصدراین گروه هستن. از اوایل مهر نیز به دلیل دغدغه های زیاد کاری آقای حامد طاهری از گروه باروک جدا شدند از این پس رهبری ارکستر باروک را با هماهنگی مهدی کرد و خود مرتضی به عهده ی «انوشیروان تربتی نژاد» قرار دادیم .

با اومدن آقای تربتی نژاد تغییری هم تو گروه باروک داده میشه؟

من قبل از هرچیزی میخوام از از آقای حامد طاهری تشکر کنم چون تو این مدت تموم انرژی خودش و واسه باروک گذاشت و بهترین خروجی رو ما تو این بازه از باروک شنیدیم .

آقای تربتی نژاد هم تغییرات اساسی تو ترکیب ها و سازبندی های قطعات داده . به مخاطبین قول یه سورپرایز ویژه رو میدیم

pey1

بی شک درچندماه اخیرازپرکارترین گروه موسیقی بودید؟

مسلمآ پرکاترین گروه ایران بودیم تو ۶-۷ ماه اخیر , حالا اگه وقت استراحت برای خودمون و آقای پاشایی در نظر نمیگیرفتیم حتمآ هرروز برنامه داشتیم  . از امروز که داریم صحبت میکنیم تا ۲ آبان ماه هر شب برنامه داریم بجززمان های تعطیلی های که اجرای برنامه امکان نداره و زمان ها ی استراحتی که برای گروه در نظر میگیریم/

این کنسرت های پشت سرهم وتمدیدهای پی در پی اجراهای اخیرتون باعث خستگی گروه نمیشد؟

 خود  من  که حقیقتآ خسته میشم  چون فقط بحث اجراها نیست حتی هماهنگی ها و گرفتن مجوز اکثر اجراها پیگیریش با منه  و معمولآ یه کنسرت از ۴ ماه قبل نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی داره تا زمانی که گروه از اجرا برگرده .

یکی ازشاخصه های اصلی باروک وفادارای اعضای تیم به گروه هست این درحالی که بسیاری ازگروههای موسیقی از تنش های بالایی برخوردارند و در زمان کمی اعضای گروه تعویض میشوند؟

دقیقا همینطوره . خیلی از نوازنده ها به باروک پیوستند ولی بواسطه ی درگیری کاری زیادشان و شناخته بودنشان تو فضای موسیقی انگیزه ای برای حضور تو گروه باروک نداشتند ما به سمت نوازنده های جون تر رفتیم و این فرصت و بهشون دادیم تا خودشون و معرفی کنند, باور کنید باروک برای همین بچه ها تبدیل به خونه ی دومشون شده و من خیلی خوشحالم که بی حاشیه ترین گروه تهران و سرپرستی میکنم  .

از همین نوازنده ها که از شروع فعالیتشون میشناسینشون به نظرتون کدوماشون از پتانسیلشون تو موسیقی استفاده کردند ؟

کار همشون عالیه . ولی مهم رابطه ی خیلی خوب بین بچه های باروکه که به واسطه ی همدلی که بینشون هست دقیقآ عین خانواده هستند حتی اگه مهمانی بریم ، مسافرت بریم همیشه باهمیم .

ولی همیشه مهمترین دغدغه برای ما این بوده که چه صدایی از خروجی کل ارکستر بیرون بیاد نمیخوام از خودم تعریف کنم ولی تونستم از نوازنده های جوون صدایی بگیریم که تو تهران صدا کنه.

 یکی ازاتفاق های جالب کنسرت های اخیرتون حضور محسن یگانه درکنسرت پاشایی بود و همچنین همخوانی بابک جهانبخش و پاشایی در دبی .. ازآن “یکیهست” و “من و بارون” معروف برامون بگید؟

حضور محسن یگانه در کنسرت تهران مرتضی بدون هماهنگی قبلی بود آقای یگانه خودشون روی استیج آمدن و خودشون این تصمیم قشنگ و گرفتند و چقدرم به مرتضی روحیه دادند زمانی که مرتضی خیلی روحیه خوبی نداشت .

کنسرت دبی بابک و مرتضی و اجرای قطعه”من و بارون” یه پیشنهاد از طرف جهانبخش بود که قطعه ای که با رضا صادقی عزیزم خوند و باهم بخونند حتی مرتضی ترانه ی این قطعه رو حفظ نبود و ما ترانه رو برای مرتضی روی کاغذ نوشتیم .

به عنوان یکی ازاعضای جامعه ی موسیقی به نظر شما ازاین قبیل اتفاقات چقدرمیتونه درپیشرفت موسیقی موثرباشد؟

در پبشرفت موسیقی زیاد تاثیری نداره ولی برای همدلی بچه ها بسیار مناسب است چون هنر اتفاقیه که تو زمان به نتیجه میرسه و همه ی افرادی که موفق شدند همشون به تنهایی زحمت کشیدن , بی شک کنار هم ایستادن بچه ها خیلی صحنه رو زیبا میکنه ولی معمولآ تو ایران زیاد کار گروهی تداوم نداره.

۱۰از همکاریتون باآقای روزبه نعمت اللهی بگین؟

از ماه پیش بنده مدیربرنامه های آقای روزبه نعمت اللهی شدم وتصمیم داریم روش کاری جدید رودرپیش بگیریم وفضای کاری روزبه نعمت اللهی وبه سمت موسیقی همه پسند تر و پاپ تر میل بدیم وفقط به مخاطب خاص نپردازیم

  متاسفانه بدلیل وجود برخی کتابهای اموزشی نامناسب و ویدئوهای نامطلوب در اینترنت , هنرجویان بسیار کم انگیزه تر وکم تلاش ترشدند و باتلاش کمتری به سمت یادگیری موسیقی میرند وحتی در بهترین حالت نیز بدون هیچگونه ایده ای فقط مینوازند ، راه حلی برای اینگونه کم انگیزگی ها سراغ دارید؟

این مطلب و از نظر آموزش موسیقی باید از اساتیدی که تعداشون خیلی کمه بپرسین ولی عامل زیادی نشون میده که الآن اساتید نیاز به یه آموزش خیلی جدی دارند فقط چند اموزشگاه و چند شخص خاص هستند که بصورت حرفه ای آموزش میدهند . موزیک حرفه ای و نمیشه تو آموزشگاه یاد گرفت چون زیاد به استاندارد ها نزدیک نیستیم فقط بچه ها رو گمراه میکنند البته من از عزیزان و اساتید عذرخواهی میکنم.

و حرف آخر

یه تشکر ویژه می کنم از اقای “مهدی کرد” مدیر برنامه های آقای پاشایی و خود مرتضی عزیزم همیشه مارو حمایت کردند .

از بچه های ارکستر و خانواده ی دومم حامد طاهری عزیزم، صفا درمان (گیتار الکتریک)، حسین کیا (پرکاشن)، روزبه پهلوانی نزاد (درامز) ، انوشیروان تربتی (رهبر ارکستر و کیبورد), فرشید ادهمی (گیتار)، مهران مریخ (کیبورد)، محسن حسن نیا (ساکسیفون)

با تشکر از اینکه وققتون در اختیار ما قرار دادین

مصاحبه از مهدی کیهانی و رومینا امیرخانی

عکس : سید محمد حسین موسوی

اختصاصی از پایگاه خبری تحلیلی گراموزیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *