ثبت نام

علی لهراسبی در گفتوگو اختصاصی با «گراموزیک» : موسیقی مکمل زندگی مردم است,نه همه ی آن

lohrasbi
ب

lohrasbi

گفتوگو اختصاصی «گراموزیک» با علی لهراسبی خواننده ی موفق موسیقی پاپ

علی لهراسبی : موسیقی مکمل زندگی مردم است,نه همه ی آن

+کارهای ریتمیک من همه عاشقانه است . ریتم مد امروز دنیاست 

+قطعاتی از ساخته های «مرتضی پاشایی» داشتم که خیلی ربطی به فضای کاری من نداشت 

+من خواننده ی یک گروه خاص نیستم بلکه خواننده ای پاپ هستم 

+من جزو معدود خواننده هایی هستم که موزیک خودم را از دیگران میگیرم 

+حین اجرا محسن یگانه تصمیم گرفت به روی استیج بیاید و ما قطعه «سزامه» را باهم خوندیم 

گــراموزیک : اینبار خواننده ی تیتراژهای موفق تلویزیونی به روی صندلی «گراموزیک» می نشیند . صدایی که بارها و بارها در انتهای سریال های محبوبمان تا به گوش می رسید ناخودآگاه صدای پخش کننده ها بیشتر میشد . خواننده ای که با موسیقی تیتراژ های موفقش گاها بعضی از سریال های تلویزیونی را ماندگار کرده شاید بشود به «دلنوازان» بعنوان سوگولی این خواننده اشاره کرد. با «علی لهراسبی» که به تازگی با حضورش در جام جهانی فوتبال هنرمندان در مسکو فوتبالیست بودن خود را نیز ثابت کرده به گفتوگو نشستیم و از هر بابی صحبت کرده ایم.

از آلبوم «ربات» شروع می کنیم. مدت زیادی از انتشار آلبوم «ربات» گذشته است در مقایسه با آلبوم موفق «تصمیم» و «۱۴» چه بازخورد هایی داشتید ؟

همان قدر که آلبوم «تصمیم» با آلبوم قبل خودش «۱۴» فرق داشت , به همان اندازه آلبوم «ربات» با «تصمیم» تفاوت داشت. در آلبوم «ربات» به دنبال تغییرات و تجربیات تازه بودم مثلآ در ربات  قطعاتی که از ساخته های «مرتضی پاشایی» داشتم که خیلی ربطی به فضای کاری من نداشت ولی برای پروسه ی کاری من به شدت جوابگو بود . از سمتی دیگر قطعاتی مثل سفر و دیوار در فضای قبلی کارهای من بودند .در سیستم کاری من همیشه تغییرات بوده , گاهی این تغییرات مورد استقبال قرار گرفته و گاهی هم خیلی ها خوششان نیامده .

_شما از یک فضای عاشقانه به موسیقی ریتمیک رسیدید .

کارهای ریتمیک من همه عاشقانه است . ریتم مد امروز دنیاست . امروزه در دنیا , موزیک به همین شکل در حال حرکت است. خیلی محترامانه همیشه گفتم , من خواننده ی یک گروه خاص نیستم بلکه خواننده ای پاپ هستم و دوست دارم تمامی مخاطبین موسیقی جزو شنوندگانم باشند ولی بعضی از دوستان ترجیح میدهند من فقط در یک مدار خودم را تکرار کنم .

خودم وقتی کاری که اجرا کردم مجددآ بخواهم در همان استایل بخوانم اذیت می شوم,  مثلآعلاقه ندارم بگویند که این قطعه مثل «تنها نرو» یا «فاصله ها» است . من اون فضاهارو خواندم پس دیگر دلیلی ندارد بخواهم آن را تکرار کنم . گاهی بحث با کستینگ است که اغلب اوقات همین کستینگ قطعات هم دست من نیست . اگه شما بررسی کنید عمده خواننده ها خودشان مولف قعاتشون هستند و از بحث کستینگ خارجند و فقط گاهی تنظیم کننده ها در ساخته هایشان تغییر می کنند.

من جزو معدود خواننده هایی هستم که موزیک خودم را از دیگران میگیرم و همین موضوع باعث می شود وارد چالش های زیادی شوم . در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام و فیسبوک وقتی کامنت هارا میخوانم احساس میکنم تعدادی از مخاطبینم که سالهاست کنارم بودند و خیلی احترام قائلم برایشان اصلآ با موزیک کاری ندارند و به افرادی که این قطعات را ساختند توجه می کنند . این دسته از دوستان فقط به کستینگ نگاه می کنند و شاید اصلآ آن موزیک را گوش ندهند در صورتی که اخیرا موزیک های خوبی ساخته ام و روال کارهایم کاملا با فکر است . البته با همکاری «روزبه بمانی» و «بهروز صفاریان» و «علیرضا افکاری» در حال ساخت قطعاتی هستیم که فضاهای جدیدی دارد .

از کنسرت هایتان بگویید .

کنسرت ۲۳ مردادبازخورد خیلی خوبی داشت. از اجراهای شهرستان هم فقط انزلی به روی صحنه رفتیم ولی یه نکته عجیب که هنوز درکش نکردم این بوده که ما ۲۲ شهر قرارداد داشتیم که برای همه این شهرها رضایت نامه ی من ارسال شده ولی هنوز جوابی به دست ما نرسیده در حالی که من فکر می کردم نصف این شهر هارا قبل از ایام محرم به روی صحنه بروم .

البته من تور کنسرت هایی هم در آمریکا دارم که ۸ شب اجرا است و پیگیر مجوزهای این اجراها هستیم.

_«علی لهراسبی» تا قبل از آلبوم «تصمیم» از چهره های بی حاشیه موسیقی بوده ولی با انتشار آلبوم تصمیم به صدر حاشیه ای های موسیقی کشیده شدید . از همکاری با «شادمهر عقیلی» گرفته و همخوانی با «محسن یگانه» و اتفاقای زیادی که در همین حوالی زمانی رقم خورد ؟

همکاری با شادمهر حاشیه محسوب نمیشود , حاشیه درست شد. , شادمهر از دوستان من بوده و هست و ما موسیقی کار کردیم. شادمهر دوست داشته برای من موسیقی بسازه و ساخت . کسی که ۱۵ساله جزو هیت های موسیقی فارسی محسوب میشود .

اجرای من و محسن هم واقعآ یک مبحث از پیش تعیین شده نبوده , حین اجرا محسن یهویی تصمیم گرفت به روی استیج بیاید و ما قطعه «سزامه» را باهم خوندیم . حتی محسن شعر این قطعه را هم حفظ نبوده.

در هر صورت در موسیقی پاپ ما نمیشود بدون حاشیه زندگی کرد . من هیچوقت دوست نداشتم وارد حاشیه ها بشوم. اگر بررسی کنید چون خودم خواننده ی دور از حاشیه هستم همیشه حاشیه ها بهم آسیب زده ولی برای خیلی ها همه ی حواشی فایده های خیلی زیادی داشته .

در فضای موسیقی دسته ای از شنونده ها در یک بازه مخاطب یک خواننده هستند و در یک بازه ی دیگر مخاطب یک سبک دیگر . نظرتان در رابطه با این بی ثباتی در شنیدار موسیقی چیست؟

بله , خیلی هم زود فراموش می کنند . ما باید یک نکته رو همیشه در نظر داشته باشیم که موسیقی «فان» مردم محسوب میشود و مکمل زندگی مردم است نه همه ی زندگی مردم . اگر منه نوعی موسیقی ای بسازم که مردم دوست دارند پی گوش میدهند . احساس میکنم ما مقداری توقعمون از مردم زیاد شده .

موضوعی هست که همیشه اذیتم می کرده و اون مد شدن موسیقی بوده . مردم گاهی به خاطر دیگران موسیقی گوش میدهند مثلا موسیقی آقایx  و همه گوش میدهند پس تو باید صدای ضبط خودت را با این موزیک هماهنگ کنی , فکر نکنم در خارج از ایران همچین فضایی حاکم باشد و دلیلی این نگاه اشتباه به واسطه بودند چند واژه در موسیقی ماست . خواننده ی مجاز و غیره مجاز یا خواننده با ویدئو کلیپ و بدون کلیپ , این واژه ها برای مردم جذاب شده اگر بتونیم این مرز هارا حذف کنیم این  قول میدهم که این موارد بر طرف میشه .

مردم ما خیلی شعور موسیقی بالایی دارند و از سالهای پیش فرهنگ موسیقی دارند ولی این اتفاقات موجب شده خیلی از بچه های خوب حذف شوند و مخاطبین دهه هفتادی که تینیجر محسوب میشوند و دارند تکلیف موسیقی را روشن می کنند اصلآ این موزیسین هارو نمیشناسند .

اینجا همه چیز مد میشود حتی کنسرت خواننده . مثلآ کنسرت فلان آقا مد میشود . میگن باکلاسه . خوب با کلاس یعنی چی؟ و این فقط به واسطه جریانات اطراف موسیقی ماست .

_راجع به تیتراژ هایی که از شما پخش شده صحبت کنید ؟ تیراژ سریال «رهایی» و «همه چیز آنجاست»

ما هیچ رسانه ی خاصی برای سنجش قطعات نداریم و در حد اینستاگرام و فیسبوک میشه بررسی کرد . قطعه «رهایی» را گروه پازل ساخته بودند و ترانه این قطعه توسط «مهرزاد امیرخانی» نوشته شده بود من این قطعه رو از قبل داشتم ولی قطعه «همه چیز آنجاست» که ملودرام خوب و قوی ای است خیلی زحمت کشیدیم برای این قطعه که در نهایت «روزبه بمانی» , «علیرضا افکاری» و «بهروز صفاریان» و «فواد غفاری» و «حدیث دهقان» تو این قطعه همکاری داشتند .

شما زا خوانندگی وارد فوتبال شدید؟

این سوال و خیلی ها می پرسند ولی من از فوتبال وارد خوانندگی شدم. من خیلی فوتبال دوست دارم و خیلی فوتبال بازی می کنم . من فوتبالم هنری نبود یعنی از فضای فوتبال هنرمندان معرفی نشدم بلکه من حتی دوره ای را در فضای باشگاهی هم بازی کردم و فوتبالم را با بازیکنان خیلی حرفه ای گذروندم و اگر آسیب نمیدیدم شاید هیچوقت وارد حوزه هنر نمی شدم.

پیشنهاد بازی در سینما هم داشتید ؟

اصولآ به همه ی خواننده ها این پیشنهاد میشه ولی هیچوقت به این حوزه فکر نکردم .

راجع به مراسم «میز شام» توضیح بگید . از مراسم شامی که با خریدار خوش شانس آلبوم ربات در برج میلاد داشتید ؟

کار خیلی قشنگی بوده که شرکت بیپز برگزار کرده بود که اون آقا برنده شده بود و با همسرشون اومده بودند و شامی خوردیم و راجع به شغل اون آقا و موسیقی من باهم صحبت کردیم . اتفاق خیلی قشنگی بود که این جنس اتفاقا فقط از شرکت بیپز میتوان انتظار داشت.

و حرف پایانی

به امید روزی که بشود کارهای خوبی انجام بدهیم و مخاطبین موسیقی با نگاهی متفاوتی و با دقت به این قطعات گوش دهند چون این موزیک ها همون موسیقی های قدیمی است که استایل هایش عوض شده . ایشالله که بتونم کارهای خوبی انجام بدم.

منبع : اختصاصی گــراموزیک

دیدگاه ها

  • ترنم باران مارس 24, 2015 :: 21:18
    0 0

    ببخشیداموثرترین چهره ی سال ۹۳آقای زمانی انتخاب شدن اونوقت شماتوی گزینه هاتون همه هستن جزایشون.
    البته اینم می دونم که ظلم بزرگی درحق ایشون است اگرکه بایه همچین آدمایی مقایسه بشن.بهتره باکسایی مقایسه بشن که هم خط وروش اوناست

  • باران مارس 25, 2015 :: 14:59
    0 0

    سلام.احترام به همه ی سلیقه اقتضا می کرد آقای زمانی هم اسمشون تو لیست نظرسنجی سایتتون بود تا دقیق تر مشخص می شد موثرترین چهره موسیقی سال ۹۳ کیه؟
    موسیقی یه ابزاره برای تحقق یک هدف و اقای حامد زمانی به درستی از این ابزار استفاده میکنن به قول اقای لهراسبی موسیقی مکمل زندگیه و نه همه ی زندگی

  • نگیـــــن_ کبرزاده مارس 25, 2015 :: 15:42
    0 0

    سلام ببخشید این اصلا انصاف نیست که خیلی کم از اقای حامدزمانی پست میذارید!!ایشون الان موثرترین چهره سال انتخاب شدن طرفداراشون خیلی زیاد شده حتی میتونم به جرات بگم از طرفدارای مرتضی پاشایی مرحوم هم بشتر شده!!خدایی نکرده هیچ کدوم نمیخوایم به خواننده های دیگه هیچ توهینی کنیم ولی قبول کنید این اصلا عادلانه نیست که فقط از خواننده های پاپ عاشقانه پست میذارید!!خوانندگانی مثل اقای قلیچ اقای نورمحمدی اقای میرزایی…این افراد تازه کار هستند ولی واقعا خیلی عالی فعالیت میکنن!!در ضمن اقای زمانی در چندین نظرسنجی اول شدن پس اصلا لزومی نداره اسمشونو بنویسید اینکه میگم اسمشون باشه فقط برای سایت خودتونه!!چون اسم ایشون الان خیلی بزرگ و معروف شده!!
    یاعلی

  • ستاره مارس 26, 2015 :: 22:29
    0 0

    بهترین صدا و خواننده سال مرحوم مرتضی پاشایی بود

  • گلی مارس 29, 2015 :: 01:54
    0 0

    بازم میگگم…بهترین خاص ترین عالی ترین صدای دنیا مرتضی پاشایی عزیزه .همین.

  • نگین اسماعیلی آوریل 1, 2015 :: 02:18
    0 0

    بنظرم آقای پاشایی معروف تر و محبوب تر از آقای زمانی هستند

  • یاسین مقامی آوریل 7, 2015 :: 03:50
    0 0

    فقط امپراطورررررررر
    مرتضی پاشایی

    M.p

    با این همه عشق؛مرتضی خوشبخت است.
    ازاینکه نمرده هم خیالم تخت است.
    یک چیزفقط دل مرا سوزانده.
    تکرار یکی هست برایم؛سخت است..

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *