ثبت نام

بازگشت اینسترو منتال کارها

Gramusic-SinaMahyayi (4)
ب

دGramusic-SinaMahyayi (9)ر گفت و گو مفصل گراموزیک با سینا میاحی بیان شد :

+ اینسترو منتال نباید حذف شود 

+آلبوم خشایار جوزی به اسم «ساعت نامیزان» بزودی منتشر می شود

+آلبوم موسیقی اندیشه هژیر در مرحله ی آمادگی است و بزودی منتشر می شود

+بزودی کنسرت مشترک اینسترو منتال بزرگتری را در تهران به روی صحنه می بریم

گراموزیک : یادم می آید در چند سال گذشته در پاسخ به این سوال که “چه موزیک هایی گوش میدی؟ ” سعی می کردم از آوردن اصطلاح غریب «راک» خود داری کنم . اما حالا این خلاء پر شده و افراد زیادی با این سبک ارتباط برقرار کردند و تقریبآ از خرداد ماه امسال سالن های مختلف سطح شهر طعم این موزیک را می چشند .

به سراغ «سینا میاحی» رفتیم نوازنده ای که اولین کنسرت مشترک اینسترو منتال راک را به همراهی ۴ گروه دیگر در سالن سرنا به روی صحنه برد که با استقبال ویژه ای هم همراه شده بود.

در ادامه این گفت و گو خواندنی را از پایگاه گراموزیک بخوانید :

در چند سال اخیر خلاء موسیقی راک در ایران به شدت به چشم میومد .از خرداد ماه امسال این طلسم شکست . جریان راک در موسیقی کشور تزریق شد . کنسرت های گروه اوهام و کامنت و خیلی از گروه های راک دیگه و کنسرت اینسترو منتال شما ؟

بیشتر از هر چیزی به خود ما و آرتیست های موسیقی راک بر میگرده . طبیعتآ الآن فضا بازتر شده و گرفتن مجوز ها امکان پذیر شده . قطعآ این جریان کنسرت اینسترو منتال برقرار میمونه مگر اینکه مشکلی خاصی پیش بیاد . جشنواره «افکت ها» هم در ماه های آینده برای بار دوم برگزار میشه .

البته در کنسرت های اینسترو منتال چون کلام نداریم و شعری هم نیست از لحاظ مجوز گرفتن تا زمانی که ما از یک سری خط قرمز ها عبور نکنیم مشکلی پیش نمیاد .

 Gramusic-SinaMahyayi (4)چی شد که تصمیم گرفتین این کنسرت و برگزار کنید؟

یه جورایی طرح این برنامه از سه سال پیش که من و امیر دانایی در بوشهر تمرین می کردیم مطرح شد . البته در اون بازه فعالیت امیر بیشتر بود و نمیتونستیم بیاییم تهران و این برنامه رو برگزار کنیم .

تا اینکه هردو طی جشنواره «افکت ها» تصمیم گرفتیم این ایده رو عملی کنیم . امیر , «خشایار جوزی» رو پیشنهاد داد منم اندیشه هژیر و فرشید کاظمی و پیشنهاد دادم و در نهایت این اجرا با این ۵ گروه به استیج رفت . البته باید بگم ما با خیلی از بچه های دیگه هم صحبت کرده بودیم .

برای این کنسرت بچه ها عالی بودند شاید باورتون نشه گروه من تنها ۶ ساعت تمرین کرده بود .

بازتاب های کنسرت مشترک اینسترو منتال چطور بود ؟

فیدبک هایی که از ابن اجرا گرفتیم خیلی بهتر از چیزی بود که تصورش و میکردیم . یکی از دوستان می گفت این کنسرت اولین اجرای راک در ایران بود که من حین برنامه سالن را ترک نکردم. و خیلی از دوستان میگفتن ما فکرشم نمی کردیم تو ایران همچنین نوازنده هایی هستند که خودشون بتونند به این خوبی موزیک بسازند و یا تصور می کردیم فلانی هنوز داره با پاپ کار می کنه و یا اصلآ فعالیتی در راک ندارد و فقط نوازنده ی پاپ است .

یکی از شاخصه های اون کنسرت جوان بودن استیج بود چرا از باتجربه تر های موسیقی راک استفاده نکردین ؟

سن واسه ما مهم نبود . اعضای گروه آماده ترین افراد بودند و همچنین بعضی از دوستان پرژه ها تو دست داشتند که هنوز جایی منتشر نشده بود و از لحاظ کیفیت و سازبندی ها عالی بودند که باید شنیده می شد . البته ما با خیلی ها صحبت کرده بودیم که حضور داشته باشند  و در نهایت بنا به دلیل هایی موافقت نکردند .

بعضی از دوستانم که بیشتر با خواننده های پاپ کار میکردند و نمیتونستند به این کنسرت برسند حتی «میلاد جوزی» هم تا آخرین لحظات حضورش تو گروه خشایار قطعی نبود .

از صدابرداری خوب کنسرت بگین – اصولآ تو فضاهای آکوستیک دغدغه ی اول و آخر گروه صدابرداریه سالنه و حتی در آلبوم ها ولی صدابرداری کنسرت اینسترو منتال خیلی خوب بود ؟

واسه ساند چک این کنسرت متاسفانه سالن سرنا شب قبل تا ۱۱ شب برنامه داشتند و نشد از شب قبل اونجا باشیم . ما تلاشمون و کردیم تا استاندارد صدابگیریم .

تو بخش اینسترو به خاطر نبود کلام مجبوریم با لاین های ساز جای خالی کلام و پر کنیم به همین خاطر صدابرداری از مهمترین بحث ها تو کنسرت های اینسترو منتال بوده و هست , پس با یه صدابرداری ضعیف و بی کیفیت نمیتونی خروجی مناسبی داشته باشی .

صدابرداری این کنسرت برعهده ی «امین مقدم» بود که به بهترین شکل و با کمک تجربیات و سواد موسیقیاییش بهترین صدارو از سالن گرفت .

instrumental-rock-band-4209کلام یکی از شاخصه هایی است که در موسیقی ایرانی و برای مخاطب ایرانی یکی از لازمه های اصلی است . قصد دارید روند فعالیتتون و به همین شکل بدون کلام و وکالیست پیش ببرید ؟

من و امیر دانایی توسط یک استاد آموزش دیدیم نمیتونم تاثیر پذیری که از استادمون داشتیم و کتمان کنم . البته ما وکالیست خوب نداشتیم و دوستان هم هم بیشتر وقت خودشون و روی پروژه هایی که داشتند متمرکز می کردند .. تو سال های اول من وامیر پروژه های مشترک با کلامی داشتیم که به انتشار نرسیدند.

فکر نمیکنید بعد از یه مدت اینسترو منتال دیگر کافی نباشه ؟ حتی بهترین های این سبک هم گاهی کمتر گاهی بیشتر از کلام استفاده می کنند ؟

اونا بندشون و مسیرشون و طی می کنند و ما هم فعالیت خودمون و داریم . هدف ما هم بودن اینسترو منتاله نه به شکل یکنواخت و تکراری سعی می کنیم با سورپرایز ها و اتفاقات جذاب و یا شاید گاهی با استفاده از کلام تازگی این سبک موسیقی و حفظ کنیم ولی نباید حذف بشه .

آلبوم مشترک و گروهی هم به همین شکل منتشر میشه ؟ از آلبوم های گروه ها بگین . آلبوم خشایار جوزی و اندیشه هژیر در چه فرآیند و مرحله ایست؟

همه ی بچه ها و من آلبومی در دست تهیه داریم و اولین آلبومی که منتشر میشه آلبوم خشایار جوزی  به اسم «ساعت نامیزان» است که هشت قطعه دارد و در اولین زمان مناسب منتشر میشه اندیشه هم گروهش «اندیشیا» نام دارد آلبومش مراحل پایان تولید و سپری می کند وآلبوم خود من در مرحله ی رکورد هست . بچه بصورت تمام وقت تمام تمرکز خود را روی رکورد قطعات گذاشتند تا به بهارین شکل و استانداردترین حالت انجام شود .البته بخش میکس و مستر بخش جدا ئ به نسبت سخت تری است .

البته امیر دانایی هم در اولین فرصت مناسب آلبوم موسیقی  خود را منتشر می کند


بازم شاهد کنسرت اینسترو منتال راک خواهیم بود؟

حتمآ , واسه کنسرت آینده از لحاظ صدابرداری سورپرایز های ویژه ای داریم تمام تلاشمون و میکنیم که بعد از محرم و صفر دوباره این کنسرت را محیا کنیم .

برای کنسرت آینده شاید یک قطعه باکلام داشته باشیم که هنوز قطعی نشده ولی قطعا روند این کنسرت اینسترو منتال را نخواهیم تکرار کرد که گروه ها به شکل روتین فقط دو قطعه اجرا کنند و استیج و ترک کنند سعی می کنیم اتفاقات جدید رقم بزنیم .

برنامه هایی داریم تا در انتهای برنامه کل گروه ها باهم رو استیج در یک قطعه مشترک اجرا داشته باشیم.

تهیه و تنظیم گفت و گو : علیرضا زندیه

# اختصاصی از پایگاه خبری-تحلیلی گراموزیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *