ثبت نام

این روزها مخاطب حوصله آواز را ندارد

%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%ab%d9%86%db%8c%d8%b9%d8%b4%d8%b1%db%8c
ب

این روزها مخاطب حوصله آواز را ندارد

پارس نوا: امیر اثنی‌عشری خواننده درباره مشکلات این روزهای آواز ایرانی، گفت: شاکله اصلی آواز در موسیقی ایرانی ساز و آواز است. در گذشته بار اصلی و به ‌نوعی رسالت کار روی دوش آواز بود، چون آواز با شعر همراه بود و شعر هم پیامی را به مخاطب منتقل می‌کرد.

او افزود: گنجینه عظیم ادبیات ایران هنگامی که با یک ملودی زیبا همراه می‌شود، تأثیر به مراتب بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل شعر و موسیقی پیوند خاصی در موسیقی ایرانی دارند.

اثنی‌عشری درمورد مشکلات این بخش گفت: این اتفاق منحصر به ایران نیست و در همه دنیا شاهد هستیم که موسیقی جدی نسبت به موسیقی‌های دیگر مخاطب کمتری دارد. شنیدن موسیقی جدی نیاز به گوش تربیت‌شده دارد و با آگاهی کامل و شناخت موسیقی می‌توان با آن روبه‌رو شد و لذت برد.

او ادامه داد: ما در عصر سرعت زندگی می‌کنیم. سرعت همه اتفاقات را در برگرفته و همین باعث شده نگاه‌ها برش‌دار شود و همه دست به انتخاب بزنند. مثلاً سراغ تصنیف بروند و دیگر بخش‌های موسیقی کمرنگ‌تر شود. از این رو ما در اغلب اجراها با کل فرهنگ جامع موسیقی کشورمان روبه‌رو نیستیم. برش‌هایی از آن طی سال اجرا می‌شود و قسمت‌هایی که برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، انتخاب می‌شود.

این هنرمند توضیح داد: تصنیف بخشی از اجرا است، اما امروز و شرایط به گونه‌ای شده که کسی آواز بخواند مخاطب تعجب می‌کند، چون آواز برای مخاطب ناآشنا شده است و از حوصله‌اش خارج است.

او افزود: موسیقی آوازی ما نیاز به حمایت دارد و باید موقعیت‌هایی فراهم شود که به آن کمک کنند. نسل میانه موسیقی که تربیت‌شده بزرگان هستند، با داشتن فرصت‌های اجرا و تقویت خود می‌تواند به نسل بعدی موسیقی کمک کند. مطمئن هستم اگر حمایت‌ها مستمر باشد، آواز ایرانی باز هم جایگاه خودش را پیدا می‌کند و مردم دوباره با آن پیوند برقرار می‌کنند.

این خواننده درباره حضور در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، گفت: ما در جشنواره قطعات مختلفی را اجرا می‌کنیم که یکی از آن‌ها قطعه‌ای قدیمی است و آهنگسازش را هم نمی‌شناسیم. امیدوارم بتوانیم در این اجرا نظر مخاطبانمان را جلب کنیم.

این خواننده در پایان گفت: امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با استمرار در برگزاری و دعوت از همه هنرمندان این عرصه بتواند اتفاقات خوبی را برای موسیقی کلاسیک ایران رقم بزند. اگر بخواهیم تنها به یک بخش از موسیقی ایرانی بپردازیم و بقیه را نادیده بگیریم تصویری کاریکاتورگونه از آن ارائه خواهیم کرد.

اجرای ساز و آواز امیر اثنی عشری و علی رضایی نوازنده تار روز جمعه ۱۹ آذر در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۱۹ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *