ثبت نام

جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به خط پایان رسید | گزارش متنی و تصویری

ekhtetamie-parsnava-6
ب

جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به خط پایان رسید | گزارش متنی و تصویریekhtetamie-parsnava-6

پارس نوا: تالار رودکی چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ میزبان مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بود. در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، حسین سروی، هنگامه اخوان، علی جهاندار، قاسم رفعتی، تینوش بهرامی، علی بوستان، مظفر شفیعی، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، داریوش پیرنیاکان، میلاد کیایی، فریدون شهبازیان و وصال عرب زاده حضور داشتند.

بخش رقابتی جشنواره به سال آینده موکول شد

این مراسم با صحبت‌های علی مردانه دبیر جشنواره آغاز شد. مردانه در آغاز صحبت‌هایش گفت: برآیند کلی ما از جشنواره مثبت است. باوجود اینکه مدت زمان کمی تا برگزاری جشنواره زمان داشتیم و هماهنگی برای شرکت مجریان، نوازندگان و گروه‌های موسیقی بسیار سخت بود اما خوشبختانه توانستیم در این مدت کوتاه آن را به سرانجام برسانیم.

او ادامه داد: اتفاق خجسته‌ای که در این جشنواره افتاد این بود که تمام مسئولان موسیقی کشور در برگزاری آن اتفاق نظر داشتند و همه آنان بر جای خالی این جشنواره تاکید داشتند.

دبیر جشنواره موسیقی کلاسیک تاکید کرد: طرح کلی این جشنواره شامل بخش رقابتی هم می‌شود که به پیشنهاد آقای نوربخش و به علت کمبود وقت این بخش از جشنواره برای سال نخست حذف شد. به همین‌رو بخش رقابتی در سال‌ آینده و در دوره بعدی برگزار می‌شود.

مردانه با ارائه آماری از شرکت‌کنندگان در نخستین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک، گفت: در مجموع ۱۱۰ هنرمند در جشنواره موسیقی کلاسیک در سه بخش «تکنوازی» با نگرش تکنوازی سازهای ایرانی، «ساز و آواز» با نگرش آواز و «گروه‌نوازی» با نگرش آهنگسازی شرکت کردند. ۳۲ نفر نیز در بخش جنبی دانشجویان حضور داشتند.

او با بیان اینکه امیدوارم در سال آینده جشنواره پربار‌تر برگزار شود، تاکید کرد: در این روز‌ها که خبرهای خوبی از جامعه موسیقی کشور به گوش نمی‌رسد امیدوارم هر حرکتی که انجام می‌دهیم باعث نشود که موسیقی کشور تضعیف شود البته هر کسی هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد اما امیدواریم که حرکتی نکنیم که موسیقی کشور که اکنون نیازمند همدلی و وحدت و مهربانی بین هنرمندان است به تفرقه و انشقاق تبدیل شود.

تقدیر از شرکت‌کنندگان در بخش آواز

امیر اثنی‌عشری امیرمسعود امیری، مهران زمانی‌یکتا، مهدی شهسوار، حسین علیشاپور، محمداسماعیل قنبری، اشکان کمانگری، محمود مخدوم، امید مظهری و محمد ملا آقایی، هنرمندانی بودند که با اهدای لوح و تندیس جشنواره از آنان تقدیر شد.

تقدیر از شرکت‌کنندگان در بخش تکنوازی

همچنین مریم خدابخش، صامر حبیبی، قاسم رحیم‌زاده، مهدی رستمی، فرهاد زالی، رامین صفایی، مرتضی صنایعی، مهیار طریحی، سعید نایب‌محمدی و طینوش بهرامی کسانی بودند که در بخش تکنوازی تقدیر شدند.

تقدیر از شرکت‌کنندگان در بخش گروه‌نوازی

گروه‌های قمر به سرپرستی نوید دهقان، مهدی مساح‌گلی، ارش سعیدیان، مهدی امامی (گروه نقش)، علی اصغر عرب‌شاهی‌ (گروه نواساز)، هومان رومی (گروه مهتاب‌رو)، آیدین علیانسب (گروه اورانوس)، نادر فولادی‌نسب (همنوایان روناک)، حمید قنبری (گروه کلون زمان)، سیاوش کامکار (گروه ژاو) مسیح تحویلداری، سهیل کاکاوند و مهدی علومی گروه‌هایی بودند که در بخش گروه‌نوازی با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شدند.

تقدیر از خودی‌ها

از نکات جالب این جشنواره تقدیر از عوامل اجرایی این جشنواره بود. در جشنواره‌های حرفه‌ای معمولا رسم بر این نیست که جشنواره از برگزار کنندگانش تقدیر کند. اما در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی این اتفاق رخ داد تا شاید بدعتی در این باره آغاز شود و از این پس شاهد باشیم که جشنواره‌ها از خودشان هم تقدیر کنند!

مجید کاشانی (مدیر هنری طراح گرافیک و صحنه) حسین خوشچهره (دبیر اجرایی چشنواره)، ایمان یاری، فائزه حسینی، فرشاد حداد و احسان تارخ (کارگردان هنری جشنواره) کسانی بودند که در این بخش تقدیر شدند.

آواز به روایت علی جهاندار

جشنواره‌ای که نام «موسیقی کلاسیک ایرانی» را یدک می‌کشد، به انصاف پنج شبِ پُربار را در تالار رودکی رقم زد. شب‌هایی که علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی می‌توانستند اجراهایی متنوع را از هنرمندان مختلف ببینند و بشنوند. اما مراسم اختتامیه این جشنواره انتخابی شایسته برای اجرای «ساز و آواز» داشت. حضور علی جهاندار بر روی صحنه دقایقی از آوازِ ناب ایرانی را به گوش شنوندگان رساند. آوازی که سرشار از صداقت و خلوصِ موسیقی ایرانی بود. امیر متولی هم توانست با سه‌تارش، به خوبی آواز جهاندار را همراهی کند. جهاندار در این اجرا شعری از حافظ را خواند.

اجرای گروه «ژاو» به سرپرستی سیاووش کامکار و تکنوازی تار قاسم رحیم‌زاده از دیگر بخش‌های مربوط به اجرای موسیقی در این برنامه بود.

در پایان این مراسم از سوی مجری اعلام شد نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به محمدرضا شجریان تقدیم می‌شود.

در ادامه از نگاه لنز «آرش صمدزاده» به تماشای اختتامیه این جشنواره بنشینید.

منبع: اختصاصی پارس نوا

گزارش متنی از تسنیم

telegram5

ekhtetamie-parsnava-1 ekhtetamie-parsnava-2 ekhtetamie-parsnava-3 ekhtetamie-parsnava-4 ekhtetamie-parsnava-5 ekhtetamie-parsnava-6 ekhtetamie-parsnava-7 ekhtetamie-parsnava-8 ekhtetamie-parsnava-9 ekhtetamie-parsnava-10 ekhtetamie-parsnava-11 ekhtetamie-parsnava-12 ekhtetamie-parsnava-13 ekhtetamie-parsnava-14 ekhtetamie-parsnava-15 ekhtetamie-parsnava-16 ekhtetamie-parsnava-17 ekhtetamie-parsnava-18 ekhtetamie-parsnava-19 ekhtetamie-parsnava-20 ekhtetamie-parsnava-21 ekhtetamie-parsnava-22 ekhtetamie-parsnava-23 ekhtetamie-parsnava-24 ekhtetamie-parsnava-25 ekhtetamie-parsnava-26 ekhtetamie-parsnava-27 ekhtetamie-parsnava-28 ekhtetamie-parsnava-29 ekhtetamie-parsnava-30 ekhtetamie-parsnava-31 ekhtetamie-parsnava-32 ekhtetamie-parsnava-33 ekhtetamie-parsnava-34 ekhtetamie-parsnava-35 ekhtetamie-parsnava-36 ekhtetamie-parsnava-37 ekhtetamie-parsnava-38 ekhtetamie-parsnava-39 ekhtetamie-parsnava-40 ekhtetamie-parsnava-41 ekhtetamie-parsnava-42 ekhtetamie-parsnava-43 ekhtetamie-parsnava-44 ekhtetamie-parsnava-45 ekhtetamie-parsnava-46 ekhtetamie-parsnava-47 ekhtetamie-parsnava-48 ekhtetamie-parsnava-49 ekhtetamie-parsnava-50 ekhtetamie-parsnava-51 ekhtetamie-parsnava-52 ekhtetamie-parsnava-53 ekhtetamie-parsnava-54 ekhtetamie-parsnava-55 ekhtetamie-parsnava-56 ekhtetamie-parsnava-57 ekhtetamie-parsnava-58 ekhtetamie-parsnava-59 ekhtetamie-parsnava-60 ekhtetamie-parsnava-61

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *