ثبت نام

استاد «محمدرضا لطفی» در گذشت + اطلاعات دقیق از مراسم ترحیم و خاکسپاری استاد

۲۲۱-۱۲
ب

221-12صبح امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه 

بر اثر بیماری سرطان

استاد «محمدرضا لطفی» در گذشت

گراموزیک – به گزارش خبرنگار سایت گراموزیک استاد محمدرضا لطفی امروز صبح بر اثر بیماری سرطان درگذشت .

استاد محمد رضا لطفی  یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار، ردیف دان و موسیقی دان مشهور ایرانی درگذشت.

لازم به ذکر است مدیرعامل موزه موسیقی به همراه جمعی از چهره‌های موسیقی ایران عصر روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نشستی رسانه‌ای ضمن تشریح جزییات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد محمدرضا لطفی، فقدان او را ضایعه‌ای ناگوار در سطح جهانی دانستند

مدیرعامل موزه موسیقی در تشریح جزییات مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری زنده‌یاد محمدرضا لطفی گفت: مراسم تشییع پیکر این استاد موسیقی روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ساعت ۹ صبح از تالار وحدت برگزار خواهد شد. این در حالی است که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مراسم تدفین و خاکسپاری وی در شهر گرگان برگزار می شود.

وی افزود: سخنرانی استاد حسین علیزاده به نمایندگی از خانواده استاد لطفی، سخنرانی حمیدرضا نوربخش به عنوان نماینده خانه موسیقی، سخنرانی تعدادی از نویسندگان و شعرای معاصر و اجرای کوتاهی به خوانندگی محمد معتمدی از دیگر بخش های این مراسم خواهد بود.

مرادخانی در بخش پایانی صحبت های خود از هنرمندان و علاقه مندان زنده‌یاد لطفی درخواست کرد که در این مدت به دلیل تراکم رفت و آمد در منزل این هنرمند فقید، از این کار پرهیز کنند و حضور خود را معطوف مراسم تشییع پیکر این چهره فقید موسیقی ایران کنند.

+ نگاهی کوتاه به زندگی استاد محمدرضا لطفی

محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را نیز کسب کرد. در جشنواره موسیقی جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت.

از خوانندگانی که دراین سال‌ها با او همکاری کرده‌اند می‌توان به محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، هنگامه اخوان، محمد معتمدی، امیر اثنی عشری و علیرضا شاه محمدی اشاره کرد.

– پایگاه خبری تحلیلی گراموزیک

دیدگاه ها

  • ali می 3, 2014 :: 14:17
    0 0

    mersiii dooste azizaaam
    be nazar miaaad doost dashtani bashi

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *