ثبت نام

حرف ما حرف بانوانی است که در ایران زندگی می کنند/گفت و گو مفصل با گروه صنم پاشا

QL2A0421
ب

طی یک گپ و گفت دوستانه با رسانه پارس نوا;

حرف ما حرف بانوانی است که در ایران زندگی می کنند

پارس نوا: به رغم این که مجوز گرفتن برای قطعات موسیقی هنوز سختی های خود را دارد، در چند سال اخیر فضا برای کار قانونی موسیقی باز تر شده و باعث شده که گروه ها و افراد بیشتری در این راستا تلاش کنند و صدای خود را به مخاطبان برسانند.شاهد این مدعا، تعداد زیاد خواننده ها و گروه هاییست که در حال کار قانونی میباشند و این امری مثبت تلقی میشود، چرا که رقابت بیشتر شده و باعث افزایش کیفیت کار ها میشود

امروز پای صحبتی دوستانه با یکی از همین گروه ها نشستیم.گروهی نسبتا تازه پا که سه سال در حال تمرین و آهنگ سازی بوده و با عزمی راسخ برای اخذ مجوز تلاش میکند.نکته ی جالبی که راجع به این گروه وجود دارد این است که اعضای این گروه همگی خانم بوده و علی رغم همه ی سختی ها نا امید نشده اند.اعضای این گروه پاپ صنم پاشا ، آرمینا جعفری ،سارا قربانی، بیتا صادقی و ریما حسن زاده هستند که این مصاحبه با صنم پاشا و آرمینا جعفری انجام شده.

 

فضای کاری خود را رو چگونه معرفی میکنید؟

آرمینا جعفری: ما یک گروه پاپ راک هستیم که مهمترین ویژگی گروه ما اینه که همه اعضای گروه، خانم و متاهل بوده  و مادر یک با چند فرزند هستیم.

اینکه اعضای گروهتان را فقط خانوم ها تشکیل میدهند دلیل خاصی دارد؟

آرمینا جعفری: بله بزرگترین علتش این هست که جامعه ی هدف گروه ما  بانوان هستند و فارغ از شناخت قبلی و قدیمی اعضای گروه از هم ، اجراهای آینده گروه برای بانوان با گروهی که اعضای آن همه خانم هستند راحتتر خواهد بود. من اولین درامر بانو در ایران هستم و با سیمین غانم در طول این سال ها همکاری داشتم. من از سال ۷۹ با گروه ارکیده همکاری کردم که نخستین گروه بانوان در ایران بوده و ۸ سال با خانم سیمین غانم ساز زدم و حدود ۴ سال است که با گروه خانم صنم پاشا همکاری میکنم.

ترانه سرای کار چه کسی هستش؟

صنم پاشا: یک سری از ترانه ها را خودم گفته ام، یک سری دیگر نیز از اشعار فروغ هستند و بخشی اشعار نیما راهداری هستند.

در ترانه های خود به مفهوم خاصی اشاره دارید؟

صنم پاشا: ترانه های ما در واقع نگاه زنانه ای هستند به اموری که در حال اتفاق هستند.

شغل اعضای بند چیست؟

صنم پاشا: اعضای گروه نیز به تدریس موسیقی مشغول هستند.بنده نیز آهنگسازی های تئاتر انجام میدهم.

چه هنرمندی الهام بخش کارهایتان هست؟

صنم پاشا: خیلی گروه های غیر ایرانی بوده اند که روی سبک ما تاثیر داشته اند، مثل بیورک، جنیس چاپلین و بت هارت.

آرمینا جعفری:پدرم عزیزم مصطفی جعفری تا سال ١٣۵۶به صورت حرفهای به نوازندگی درامز مشغول بوده که بعد از شروع به تحصیل در وشته معماری فعالیت هنری وی  به آموزش وتربیت تنها شاگردش که من بودم محدود شد در نتیجه من درامز را زیر نظر استاد و مشوق اصلیم پدرم شروع کردم باید اشاره کنم من در چند مستر کلاس از جمله  مستر کلاس اساتیدی همچون نیک میسوم و نیکو مک براین و جوجو مایر و رینگو استار شرکت کردم

تا به امروز اثری از شما منتشر شده است؟

صنم پاشا: ما تا حالا کاری بیرون نداده ایم چون که میخواهیم قانونی کار  کرده و از زیر زمینی بودن اجتناب میکنیم.در واقع ما هدف داریم که برای کنسرت ها مجوز گرفته و بتوانیم برای بانوان کنسرت بگذاریم.

برای کنسرت گذاشتن در ایران باید موانع زیادی را پشت سر گذاشت و این مصائب تا کنون خیلی ها را نا امید کرده.شما حاضرید با مشکلات این مقوله بجنگید؟

صنم پاشا: مطمئنا مشکلات خودش را خواهد داشت، چون اگر این قدر سخت نبود همان سه سال پیش مجوزمان را گرفته بودیم. اما ما هدف داریم که این کار را انجام دهیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد و پای تمام سختی هایش خواهیم ایستاد.همه چیز قانونی انجام خواهد شد و مخاطبان ما نیز بانوانی خواهند بود که این سبک را دوست دارند.

آرمینا جعفری: ما از همه راه کارهای قانونی برای رسیدن به اجرا استفاده خواهیم کرد

مهم ترین مشکلی که در راه دارید چیست؟

صنم پاشا: نمیدانم آیا میتوان به آن گفت مشکل یا خیر، اما روند کار در ارشاد با دشواری های زیادی همراه است چرا که سبک ما با سبک دیگر بانوان متفاوت است.

آیا تا حالا به این فکر کرده اید که اگر مجوز نگیرید چه نقشه ای در پیش خواهید گرفت؟

صنم پاشا: بگذارید این طور بگویم که ما یا مجوز میگیریم یا منحل میشویم.چون میخواهیم در جمهوری اسلامی و با قوانین ان کار کنیم.چون ما اصلا نمیخواهیم زیر زمینی کار کنیم.

 مشکلتان با کار زیرزمینی چیست؟

صنم پاشا: در درجه ی اول کار زیرزمینی فقط بریا عده ای خاص است و همه آن را نمیشنوند و دیگر این که رزومه ای جدی حساب نمیشود، شاید برای خیلی ها حساب شود، اما برای ما اینطور نیست.ما باید به قوانین احترام بذاریم

نظرتان راجع به فضای موسیقی حال حاضرچیست؟

صنم پاشا: این سوال را ترجیح میدهم جواب ندهم

آرمینا جعفری:نظرم در حال حاضر فضای بازتر و بقولی شلوغتر از قبل رو میبینیم ولی متاسفانه به همان اندازه که موسیقی قابل شنیدن تولید میشود ، آثار بی کیفیت و غیراصولی هم رواج زیادی داشته اند

آیا سعی دارید تغییری در فضای موسیقی ایجاد کنید یا قصد دارید با آن همراه شوید؟

آرمینا جعفری:  فضای موسیقی کشور متولیان و دست اندرکاران مشخصی داره و ما هم بعنوان یگ گروه سعی میکنیم با ارائه یک سبک متفاوت برای بانوان در کنار دیگر سلیقه ها فعالیت داشته باشیم

سلیقه ی عموم مردم کار شما رو قبول میکنن؟

صنم پاشا: فکر نمیکنم.تمرکز ما روی بانوانیست که این سبک را دوست دارند.

جامعه ی مرد سالار روی کارهایتان چه تاثیری داشته؟

صنم پاشا: حقیقتش را بخواهید گروه ما آنقدر به خود مشغول است و آن قدر دغدغه های خود را داریم که این مسائل نتوانسته اند برایمان مشکل ساز شوند.ما خودمان را درگیر حواشی نمیکنیم چرا که هدف ما هنر میباشد و فقط میخواهیم آن سبکی را که دوست داریم کار کنیم.

آرمینا جعفری:هر حال مثل همه  ما نیز در بعضی  موارد این نگرش  را احساس میکنیم

آیا هدف بین المللی دارید؟

صنم پاشا:خیر.چون که حرف ما حرف بانوانیست که اکنون اینجا زندگی میکنند

هدف بین المللی نداریم و میخواهیم در ایران به فعالیت خود به شکل رسمی ادامه بدهیم.

وضعیت گروه را در دو سال آینده چگونه میبینید؟

صنم پاشا: تا حالا به آن فکر نکرده ام.همه چیز به قدم های بستگی دارد که اکنون بر میداریم.اما وضعیتمان امیدوار کننده خواهد بود.

آرمینا جعفری: ما از روزی  که با هم شروع به تمرین کردیم هر جلسه بهتر شدن کارها کاملا محسوسه و امیدواریم که در آینده نزدیک بتونیم به سطوح بالاتر برسیم

 

در ادامه نیز عکس هایی از تمرین این گروه را از رسانه پارس نوا مشاهده و دریافت نمایید.

عکس: مرتضی محمدی

مصاحبه و متن: پویا دولتی فرد

اختصاصی پارس نوا

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *