ثبت نام

گزارش تصویری از تمرین و مصاحبه خواندنی با وحید حاجی تبار

IMG_5164
ب

IMG_4907گزارش تصویری «گراموزیک» از تمرین کنسرت «وحید حاجی تبار» قبل از کنسرت این خواننده در تهران

در تلاش برای یک شروع تازه و پر انرژی

گفتگو با وحید حاجی‌تبار به بهانه کنسرت آتی‌اش

گراموزیک : در نیمه‌ی دوم دهه‌ی هفتاد، پس از باز شدن درهای موسیقی پاپ، موسیقی داخل کشور رونق تازه‌ای پیدا کرد و چهره‌های شناخته‌شده‌ی قدیمی و جوانان تازه‌نفس به میدان آمدند و نسل تازه‌ای از مخاطبان را با خود همراه کردند. در سال‌های ابتدایی دهه‌ی هشتاد، موسیقی در فضای داخل کشور به طور نسبی تثبیت و ستاره‌های تازه‌ای به مردم معرفی شده بودند. در آن سال‌ها، نسل دیگری برای رساندن صدای خود به مخاطبان تلاش می‌کردند. خوانندگان تازه‌ای که با چالش زیرزمینی یا مجاز بودن، رو‌به‌رو بودند. وحید حاجی‌تبار هم یکی از خواننده‌های موفق آن سال‌ها است که بعد از مدت‌ها کم‌کاری دوباره درصدد بازگشت به سطح اول موسیقی پاپ است. احتمالا میوزیک ویدیوی «هیشکی منو دوست نداره» که آن سال‌ها از شبکه‌های فارسی‌زبان موسیقی پخش می‌شد و تبلیغات آلبومش را بر روی بیلبردها به یاد می‌آورید. به مناسبت کنسرت و آلبوم تازه‌اش، با او به گفتگو نشسته ایم.

– از خودتان بگویید. از چه زمانی شروع به فعالیت کردید و تا به امروز چند آلبوم از شما پخش شده است؟

– سال ۸۲ اولین آلبومم به نام «عشق‌های دروغین» از طرف شرکت ایران‌گام به بازار آمد که پر‌فروش‌ترین آلبوم  آن سال شد. اواخر سال ۸۳ یا تقریبا اوایل ۸۴، آلبوم «هیشکی منو دوست نداره» منتشر شد که در مجموع سال های ۸۳-۸۴، بعد از آلبوم «غریبه» فریدون آسرایی، در لیست پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفت.

-مدتی کم کار شده بودید  و حضور فعالی در عرصه‌ی موسیقی نداشتید.

– برمی‌گردد به مشکلاتی که در ارشاد وجود داشت. تقریبا یکی دو سال نتوانستم فعالیتم را ادامه بدهم. در آن دوره به علت این که جلوی کنسرت‌ها گرفته شده بود و فقط تعداد محدودی از خواننده‌ها،  امکان برگزاری کنسرت داشتند، من هم فعالیتم به پخش موزیک-ویدیو در شبکه‌ی مهاجر محدود شد و بعد از این اتفاقات هم به خارج از کشور رفتم. وقتی برگشتم سال ۹۱ بود که آلبومی را اینترنتی پخش کردم و از سال ۹۲ تا به امروز هم مشغول کار‌بر روی قطعات تازه ام.

– در مجموع چند آلبوم داشتید؟ درباره‌ی آنها صحبت کنید.

– «عشق‌های دروغین» و «هیشکی منو دویست نداره» آلبوم هایی هستند که به شکل رسمی وارد بازار شدند و آلبوم «خیانت» هم به صورت اینترنتی پخش شد. آلبوم جدیدم هم با نام «کلیک دوباره» شامل همین آهنگ‌هایی است که به شکل تک آهنگ در حال انتشار هستند. مجوز آلبوم از ارشاد صادر شده ولی به دلیل مشکلاتی که در پخش سی‌دی های موسیقی وجود دارد و عدم نظارت دقیق در بحث ارقام فروش و پخش،ترجیح دادم که به جای آلبوم رسمی و نهایی، قطعه‌ها را  جداگانه  و به صورت تک‌آهنگ‌ پخش کنم.  فکر می‌کنم که با این شیوه‌ی پخش، روی آهنگ‌ها می‌توانم مانور تبلیغاتی موثری داشته باشم و خیلی بهتر از این است که بخواهم همه را یک‌جا پخش کنم و بعد هم  نگران مشکلات پخش بشوم.

– تا به حال چند کنسرت برگزار کرده اید؟

– سال ۸۲ کنسرت ۴۰۰۰ نفره سمنان را داشتم. سال ۸۳ کنسرت ۲۰۰۰ نفره‌ی شاهرود، سال ۸۴ کنسرت ۲۵۰۰ نفره‌ی رشت و مدتی هم که خارج از کشور بودم. ولی قبل از رفتن در مجموعه هتل نارنجستان در محمود آباد هم اجرا داشتم و بعد از بازگشت به ایران، دوباره سال ۸۸  در کنسرت مشترکی با مهدی مدرس در سمنان به روی صحنه رفتم که یک کنسرت ۲۰۰۰ نفره بود. طی سال های ۸۹ تا به امروز هم در رشت اجرا داشتم و اولین کنسرتم در تهران نیز ۶ اسفند برگزار خواهد شد.

– چه شد که برای این کنسرت به فکر همکاری با فیروز ویسانلو افتادید؟

-آلبوم اولم را بابک سعیدی تنظیم کرده بود. خود بابک گیتاریست خیلی ماهری است که تمام بار  نوازندگی گیتار را هم بر عهده داشت. آشنایی من با آقای ویسانلو بر‌می‌گردد به ضبط آلبوم «هیشکی منو دوست نداره» که ایشان زحمت نوازندگی گیتار‌ آلبوم را به عهده گرفتند و خب من چند سال ایشان را ندیدم تا زمان برگشت به ایران و ضبط تک ‌آهنگ‌ها‌ی آلبوم «کلیک دوباره» که آقای ویسانلو برای ضبط به استودیو می‌آمدند. به واسطه‌ی دوستی قدیمی و ابراز علاقه‌ی ایشان به سبک کار من (که البته افتخار بزرگی هم برایم بود که استاد این لطف را نسبت به من و کارها داشتند، چون مطمئن ام که خیلی‌ها آرزو دارند که آقای ویسانلو رهبری ارکسترشان را انجام بدهد و یا برایشان ساز بزنند) و از طرفی چیره‌دستی ایشان در موسیقی همگی دست به دست هم داد تا ایشان رهبر ارکستر من باشند و از این بابت بسیار خوشحالم .

-برنامه‌ی کنسرت‌ها چگونه است؟ تمدید خواهد شد؟

– بحث تمدید به این بستگی دارد، سئانس اول ما که باز شده است کی سولد‌آوت شود و متاسفانه بحث تمدید و سولد آوت، به چشم و هم چشمی بین خواننده‌ها تبدیل شده است. در جریان هستنم که از خواننده‌ها حتی ۳۰% از بلیط‌هایشان فروش نرفته ولی خودشان از سایت ایران کنسرت، بلیط‌ها را پرینت می‌گیرند و کنسرتشان را برای یک یا دو سئانس تمدید می‌کنند. این به عقیده‌ی من باعث جذب مخاطب نمی‌شود و بر این باور هستم که از سال ۸۲ مخاطب‌ خودم را بدست آورده ام و مخاطب نسل جدید هم طی این سال ها که مشغول بودم، کارهایم را شنیده.  به این نتیجه رسیده ام  که چقدر خوب است مخاطب واقعی و کسی که دنبال کننده‌ی کارهای وحید حاجی تبار است و یا تازه می‌خواهد با کارهایش آشنا بشود، حتی برای یک شب و در یک سئانس از کنسرت حضور پیدا کند و کارم را ببیند و مبلغ کارهایم باشد. این خیلی منطقی‌تر و اصولی تر است و من هم آنقدر به کیفیت کار آقای ویسانلو و کیفیت کار گروه ارکستر خودم اعتقاد دارم که نیازی به این نیست که بلیط‌ها را برای فروش و تمدید خودم پرینت بگیرم. مخاطب من حتی برای یک سئانس هم در کنسرتم حضور پیدا کند، کافی است و مهر تاییدی خواهد بود برای پر شدن کنسرت‌های بعدی.

– برای مجوز کنسرت به مشکلی بر نخوردید؟

– خیر. شرکت سل‌فا به مدیریت اجرایی آقای یاسین طوسی تمام پروسه‌ی صدور مجوز آلبوم «کلیک دوباره» را پیگیری کردند. چون این آلبوم به واسطه‌ی حضور یاس و تکستی که در قطعه‌‌ی «قصه‌ی خیانت» داشت، خیلی فراز و نشیب پیدا کرد. ولی خوشبختانه درایت مسئولین و آقای طوسی باعث شد که مجوز این آلبوم را بگیرند و مجوز کنسرت هم به همین شکل. ولی در کل طی یک سال اخیر که درگیر مجوز آلبوم و کنسرت بودم، دچار مشکل نشدم.
– در کنسرت ۶ اسفند چند قطعه اجرا خواهد شد ؟

– برای ۶ اسفند ۱۸ قطعه داریم که گلچینی از بهترین آهنگ‌های آلبوم‌های قدیمی‌ام یعنی «عشق های دروغین» و «هیشکی منو دوست نداره» برای کسانی که آن آلبوم ها را شنیده اند و خاطره دارند و گلچینی از آهنگ‌های جدیدم را اجرا خواهم کرد.

– در اینستاگرام هم تبلیغات قابل توجهی داشتید. 

– تمرکز و برنامه ریزی  برای تبلیغات از طریق این شبکه اجتماعی داشتیم که تا الان هم بازخورد خوبی داشته است. البته  از مهدی مقدم، امید حاجیلی و دیگر دوستان عزیزم که لطف داشتند و تا به امروز پوستر کنسرتم را به اشتراک گذاشتند، تشکر می‌کنم. در حال حاضر مردم اکثرا با تلفن‌های همراه خود وارد اینستاگرام می‌شوند و همه به گوشی‌های هوشمند و اینترنت دسترسی دارند. به همین دلیل، فکر می‌کنم که این روش خیلی خوب جواب می‌دهد. البته ما تبلیغات روزنامه‌ای را هم از این هفته شروع می‌کنیم. ولی به نظر خودم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی  بازخورد بهتری دارد.

– وضعیت تمرین چگونه پیش می‌رود؟

– مشغول آخرین تمرین‌ها هستیم. تشکر می‌کنم از استاد ویسانلو که در این مدت زحمات زیادی کشیدند، از تک تک اعضای گروه که ۱۱ نفر هستند. ما ۲۵ جلسه تمرین خیلی سخت را پشت سر گذاشتیم و می‌توانم بگویم که از نظر کمیت در تمرین کنسرت، رکورد زده ایم. معمول است که گروه‌ها ۱۰ جلسه تمرین داشته باشند، ولی ما ۲۵ جلسه تمرین گذاشتیم. چون گروهمان نوپا و برای اولین بار دور هم جمع شده بودیم. آقای ویسانلو پارت‌های خیلی حرفه‌ای و آغاز‌ها و پایا‌ن‌هایی متفاوت از آنچه که در آلبوم بوده، را در نظر گرفتند. ایشان با توجه به تجربه‌ی خود، تمرینات سخت‌گیرانه‌ای داشتند و همین‌جا باز هم از همه تشکر کنم که جانانه برای تمرین‌انرژی گذاشتند و من به شما این نوید را می‌دهم که اولین اجرای تمام زنده موسیقی حداقل در سال ۹۳ را شاهد خواهید بود. چون اطلاع دارید که اکثر کنسرت‌ها بیشترش سیکوئنس است و حتی کنسرت‌هایی داریم که پلی‌بک اجرا می‌شوند. اما در کنسرت آتی، تمام پارت‌ها توسط آقای ویسانلو از قبل نوشته شده و اجرای کاملا متفاوتی خواهیم داشت.

– تا به امروز وضعیت فروش بلیط‌ها چطور بوده ؟

– نزدیک به ۳۵% از بلیط های کنسرت فروخته و حدود ۱۵ % بلیط‌ها هم رزرو شده است. یعنی طی این هفته که بلیط‌های رزرو صادر بشود، ۵۰ % سالن پر خواهد شد و هنوز ۲ هفته زمان داریم. این نکته را ذکر می‌کنم که یکی از اهداف اصلی ما در کنسرت، این است که مخاطب واقعی در سالن حضور پیدا کند به هیچ عنوان پرینت گرفتن و ظاهر‌سازی نداشته باشیم و هیچ بلیطی هم به این شکل در سایت قرمز رنگ نشده است. با توجه به این که اصولا ۳۰ % فروش بلیط‌ها در ۲-۳ روز آخر است، بنا به برآورد شرکت فروش خیلی خوب و مساعدی داشته ایم.

– به نظر خودتان، تا آخر سال کنسرت تمدید خواهد شد؟

– نظر دوستان با توجه به فروش بر این اساس است که اگر مجوزهای لازم صادر شود، بتوانیم کنسرت را برای سئانس دیگر هم تمدید کنیم. این برنامه را داریم ولی با توجه به نزدیک شدن به ایام فاطمیه تا آخر سال خیلی مشخص نیست که کنسرت تمدید بشود یا نه. ولی در برنامه‌مان هست و ما بعد از اجرای ۶ اسفند، در روز ۸ اسفند هم اجرایی خیریه برای موسسه محک خواهیم داشت. نیمه‌ی دوم تعطیلات فروردین که ایام فاطمیه به اتمام می‌رسد، در شمال کشور، در سالن آمفی تئاتر مجموعه‌ی هتل نارنجستان احتمال دارد که برنامه داشته باشیم. ولی تور کنسرت‌ها به صورت جدی از اردیبهشت ماه سال ۹۴ شروع می‌شود که ۱۲ اردیبهشت اجرا در سمنان قطعی شده است و بعد از آن شاهرود و گرگان را در برنامه داریم. سایر اجراها را هم از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد .

– گفتنی است این خواننده در ۶ اسفند ماه سال جاری برای اولین بار در سالن اریکه ایرانیان به دیدار هواداران تهرانی خود می رود . علاقه مندان می توانند جهت تهیه و رزرو بلیط این کنسرت به سامانه ی اینترنتی ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.comمراجعه نمایند .

گفتگو و تنظیم: پاشا ولایی

 در ادامه به تماشای تمرین این گروه ارکستر از نگاه لنز «مرتضی محمدی» بنشینید .

منبع : اختصاصی از پایگاه خبری-تحلیلی گراموزیک

IMG_4900 IMG_4903 IMG_4907 IMG_4993 IMG_5006 IMG_5015 IMG_5018 IMG_5026 IMG_5031 IMG_5048 IMG_5062 IMG_5082 IMG_5084 IMG_5086 IMG_5088 IMG_5096 IMG_5164

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *