ثبت نام

گفت‌وگو با بهداد بابایی

بهداد بابایی
ب

گفت‌وگو با بهداد بابایی

پارس نوا: نوازنده سرشناس سه‌تار معتقد است دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند خیلی مثبت باشد به خاطر آنکه عرصه رقابت بین جوان‌های مستعد در حوزه موسیقی است.

 بهداد بابایی عضو هیئت‌داوران بخش سه‌تار دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره اهمیت جشنواره، گفت: این جشنواره خیلی می‌تواند مثبت باشد، به خاطر آنکه یک عرصه رقابت بین جوان‌های مستعد در حوزه موسیقی است و مخصوصاً برای هنرمندان شهرستانی که عرصه‌ای برای بروز استعداد خودشان ندارند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. جوان‌ها می‌توانند در این عرصه توانایی‌های خود را محک زده و اشکالاتشان در بحث بینش ردیف، تکنیک و یا درک از شیوه اساتید را مرتفع سازند تا در سال‌های آینده بهتر عمل کنند.

او درباره نوع حمایت از برگزیدگان نیز گفت: حمایت‌ها به میزان بودجه جشنواره بستگی دارد. در این جشنواره هنرجویان از استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و استعدادهایشان سنجیده و ایراداتشان به آن‌ها متذکر می‌شود. ایرادهایی که بخش عمده آن به سیستم تدریس در شهرستان‌ها برمی‌گردد که در آنجا استادهای ذیصلاح کمیاب‌اند. در جوان‌ها مشکل درک ردیف و درک از زبان و بیان ابراز ردیف دیده می‌شود. زبان ردیف، زبانی مجزا است که مبتنی بر موسیقی قاجار و پسا قاجار است و مختصات اجرایی خودش را دارد. زبان شخصی زبان دیگری است که تأثیر زبان شخصی اساتید مختلف را در هر یک از دوستان شرکت‌کننده می‌توان دید. این دو موضوع باید از یکدیگر تفکیک شود و این وظیفه آدم‌های صاحب‌نظر است که این دو زبان را بشناسند و بتوانند هر یک از آن‌ها را توضیح دهند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان به خودی خود بااستعداد هستند اما حوزه‌ای که در آن تحصیل موسیقی می‌کنند، حوزه مناسبی نیست. البته به جهت توان و احساس و عاطفه‌ای که در ساز آنان جاری‌ است، می‌توان آن‌ها را ارزیابی کرد و نوازندگان بااستعداد را گزینش کرد. من معتقدم برای این جوانان باید کلاس‌هایی آموزشی در جهت رفع اشکالاتشان گذاشته شود.

بابایی همچنین گفت: برگزاری این کلاس‌ها وظیفه ستاد جشنواره جوان است. ما سال گذشته در همین جشنواره، حین اجرای شرکت‌کنندگان به یکی دو مورد از اشکالات آن‌ها اشاره می‌کردیم ولی اشکالات این جوانان عمده‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌ها است که بشود با اشارتی در روی صحنه آن را گوشزد و یادآوری کرد. به نظر من ستاد جشنواره باید یک فراخوان برای اساتید موسیقی در شهرستان‌ها منتشر کند و کلاس ویژه‌ای ترتیب دهد که مختصات ردیف، تکنیک ساز و اکول به آن اساتید بازگو شود. خیلی از جوانان از جمله نفر اول گروه سنی الف در ساز سه‌تار، خیلی خوب ساز می‌نواخت ولی اکول او یعنی استیل قرار گرفتنش پشت ساز، غلط بود و این جای دریغ دارد. اساتید موسیقی در شهرستان‌ها باید معنای زبان ردیفی و زبان معاصر و همچنین معنا و شیوه‌های مختلف بداهه‌نوازی را جدی‌تر آموزش دیده و در نتیجه به جوانان آموزش دهند. جوانان مشکلات زیادی دارند که اصلی‌ترین آن فقر شنیداری است. یعنی ما وقتی از آن‌ها می‌خواهیم بداهه‌نوازی کنند، متأسفانه بر مبنای همان ردیف، دستگاه یا آوازی که از آن‌ها خواسته شده، نوازندگی می‌کنند. برخی از جوان‌ها حتی نوازندگی‌های استاد شهناز، لطفی یا علیزاده را گوش نکرده‌اند. همه این مشکلات به خاطر استادهای شهرستان‌هاست که به نظرم ستاد جشنواره باید با رایزنی‌های پیاپی، از استادها دعوت کنند و به آن‌ها بگویند که چه نکاتی را به جوانان یادآوری کنند و این می‌تواند گام خیلی مثبتی باشد.

این نوازنده سه‌تار در ارزیابی سال گذشته در مقایسه امسال نیز گفت: متأسفانه در همان سطح سال گذشته است و فقط یکی دو نفر از شرکت‌کنندگان که سال گذشته نیز شرکت کرده بودند و آنجا اشکالاتشان به‌ آن‌ها یادآوری شده بود، تأثیر گرفته بودند و سطح‌ عملکردشان بهتر شده بود. این تعداد هنرجویی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند در مقابل سطح تعداد فعالین در این حوزه، مقدار قابل اعتنایی نیستند، اما همین جشنواره می‌تواند یک نوری بر مسیر حرکت موسیقی بتاباند. ما سال گذشته نیز بحث ردیف و قطعات از پیش تعیین‌شده را داشتیم و در آن حوزه‌ها راه‌کارهایی ارائه دادیم که در این جشنواره، جوانان آن‌ راه‌کارها را عملیاتی کردند منتها حوزه‌های موسیقی خیلی متعدد است و باید در شاخه‌های مختلف با جوانان کار شود. از این جهت باید تدبیری اندیشید که یک مقدار آموزه‌های موسیقی جدی، فراگیرتر باشد. ما یک آموزش دوره مقدماتی داریم که خیلی اهمیت دارد، اما یک آموزش سطح متوسط و دوره عالی نیز وجود دارد که کاملاً حیاتی است. جوانان ما همه دست‌هایشان سریع و قوی است ولی مشکل آوازی زدن، جواب آواز، درک از ردیف و دانش و بینش نسبت به شیوه‌های اساتید ساز خودشان دارند. از این جهت من فکر می‌کنم که باید یک هم‌اندیشی انجام شود و راهی پیدا کرد که شمول آموزشی در سطح کشور وسیع‌تر شود. جشنواره موسیقی جوان به خودی خود گام مثبتی است ولی می‌تواند با تغییراتی در بحث آموزش و رفع اشکال جوانان، وسیع‌تر و جدی‌تر عمل کند

——–

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۷ تا ۲۴ شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

منبع:هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *