ثبت نام

پانزدهمین جشن حافظ از نگاه گراموزیک

IMG_9732
ب
IMG_9653
پانزدهمین جشن موسیقی

پانزدهمین جشن حافظ از نگاه گراموزیک

گراموزیک: شب گذشته، پانزدهمین «جشن حافظ» برگزار شد. جشنی که گفته می‌شود تنها جشن بخش خصوصی در حوزه‌ی سینما است. دیروز برای بازیگران چهره که این روزها به نام سلبریتی شناخته می‌شوند، فرش قرمز پهن شده و بازار گرفتن عکس و سلفی هم داغ بود. اما حضور اهالی موسیقی چون شهرام ناظری، علیرضا قربانی‌، همایون شجریان و… تا حدودی حضور بسیاری از چهره‌های سینمایی را در تالار وزارت کشور تحت تأثیر قرار داده بود. در جشن دیروز، دو خواننده از دو نسل جایزه گرفتند. «شهرام ناظری» برای «ایران برگر» و «همایون شجریان» برای «آرایش غلیظ». «بهزاد عبدی» هم برای فیلم «متروپل» جایزه‌ی بهترین موسیقی را به خود اختصاص داد.

نامزدهای امسال، شهرام ناظری (ایران برگر)، همایون شجریان (آرایش غلیظ)، علیرضا قربانی (سریال‌های سال‌های ابری و پرده‌نشین)، علی لهراسبی (سریال همه چیز آنجاست) و رضا یزدانی (متروپل) بودند که در بخش اجرای بهترین ترانه‌های جشن دنیای تصویر با یکدیگر به رقابت می‌کردند.

بخش بهترین ترانه از نهمین جشن دنیای تصویر به فهرست جوایز اضافه شد؛ اما در پانزدهمین جشن، اولین تندیس این بخش به «شهرام ناظری» برای فیلم سینمایی «ایران برگر» رسید. استاد پیشکسوت بازیگری جمشید مشایخی جایزه را به او داد و البته در ستایش خواننده‌ی کهنه‌کار موسیقی ایرانی گفت: «این هنرمند نه‌تنها در عرصه موسیقی بلکه در ادب و ادبیات نیز استاد است.»

با توجه به تلاش‌های ناظری در اجرای اشعار مولوی و فردوسی، این تعریف به‌حقی است که استاد بازیگری از استاد آواز کرده است. شوالیه‌ی آواز ایران بعد از دریافت تندیس این بخش گفت: «خوشحالم که در کشورمان هنوز چنین برنامه‌هایی برگزار می‌شود، برنامه‌ای که هنرمندان و مردم در کنار هم قرار گرفته و سینما و تلویزیون را تشویق می‌کنند.»

آنچه که ناظری در تصنیف این فیلم خوانده، بر اساس شعری از «سیاوش کسرایی» است که از شاعران مورد علاقه‌ی ناظری است و «ارشک رفیعی» آهنگساز این ترانه است که پیش از آن در اجرای آثار «نیما یوشیج» با ناظری همکاری کرده است.
اما «بهرام رادان» -بازیگر- تندیس دوم این بخش را به همایون شجریان برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا کرد. «همایون» البته انگار منتظر دریافت این جایزه نبود، برای همین هم گفت: «چرا من آخه؟!» او البته از دریافت این جایزه ابراز خرسندی کرد: «خوشحالم که این جایزه را که اولین جایزه رسمی من است و مزین با نام مقدس حضرت حافظ است دریافت می‌کنم. حافظ در زندگی من بسیار تأثیرگذار و همیشه مانند یک پیامبر بوده است.» او همچنین از «سهراب پورناظری» آهنگساز اثر نیز تقدیر کرد: «از سهراب پورناظری برای ساخت این ترانه تشکر می‌کنم و باید بگویم که تمام نبوغ خود را برای ساخت آن به کار برده است.»

علی معلم از همایون شجریان درخواست کرد تا یک ترانه بخواند و همایون شجریان با اشاره به اینکه برایش خواندن راحت‌تر از حرف زدن است، ابیاتی از حافظ را برای حاضران خواند. البته «حمید نعمت‌الله» هم برای این فیلم، جایزه‌ی بهترین کارگردانی را دریافت کرد. هرچند که از همان زمان موسیقی این اثر، بیش از خود فیلم محل بحث و مداقه‌ قرار گرفت. بعد از دریافت جایزه‌ی همایون، بسیاری از بازیگرانی که روی صحنه رفتند، در ستایش او سخن گفتند.

«آرایش غلیظ» اولین تجربه‌ی سهراب پورناظری و همایون شجریان در این ژانر از موسیقی است. این قطعه ترکیبی از موسیقی سنتی و سازهای الکترونیک است که روحی ایرانی دارد و در تنظیم و سازبندی آن از فضاهای مدرن و نزدیک به موسیقی راک هم استفاده شده است.

اما این همه‌ی جایزه‌های بخش موسیقی جشن حافظ نبود. «سروش صحت» و «ویشکا آسایش» نیز جایزه‌ی بهترین موسیقی متن را به بهزاد عبدی برای فیلم «متروپل» اهدا کردند. ویشکا آسایش خاطره‌ای از تپق زدن خودش در برنامه زنده تلویزیونی تعریف کرد و سروش صحت هم که هنگام رفتن روی صحنه کتی را پوشیده بود، توضیح داد که این کت مال برنامه دنیای تصویر است! چون سال‌های قبل در کارت دعوت برنامه نوشته شده بوده که میهمان‌ها با لباس رسمی بیایند: «این کت را خریدم و هر سال آن را در جشن حافظ می‌پوشم.»

بهزاد عبدی هم بعد از گرفتن جایزه‌اش از حاضران خواست مسعود کیمیایی کارگردان «متروپل» را تشویق کنند. بعد از دریافت جایزه‌ی عبدی، «شهاب رمضان» -خواننده‌ی موسیقی پاپ- یک قطعه را برای حاضران اجرا کرد.

علیرضا قربانی (برای سریال «راستش را بگو»)، رضا یزدانی (برای فیلم «تهران: سیم آخر»)، علیرضا قربانی (برای سریال «مدار صفر درجه»)، رضا یزدانی (برای سریال «مرگ تدریجی یک رویا»)، مهران مدیری (برای سریال «باغ مظفر») و رضا یزدانی (برای فیلم «حکم») برندگان پیشین بخش بهترین ترانه فیلم یا سریال جشن حافظ به‌شمار می‌آیند.

در ادامه از نگاه لنز «مرتضی محمدی» به تماشای این مراسم بنشینید.

منبع: اختصاصی گراموزیک

IMG_0006 IMG_0131 IMG_0140 IMG_9221 IMG_9227 IMG_9233 IMG_9648 IMG_9649 IMG_9653 IMG_9663 IMG_9667 IMG_9705 IMG_9708 IMG_9711 IMG_9720 IMG_9732 IMG_9741

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *