ثبت نام

ورقی از دفتر خاطرات استاد «شهریار»

۱۰۶۲۰۹_۹۳۸
ب

ورقی از دفتر خاطرات استاد «شهریار»106209_938

داستان سرودن غزل “از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران…” و باب آشنایی استاد شهریار با استاد «حبیب سماعی» نوازنده برجسته سنتور

پارس نوا: استاد «شهریار» در زندگی خود فراز و فرودهای فراوانی داشته است. از سرودن شعر “الا تهرانیا انصاف می کن خر تویی یا من…” به خاطر بی حرمتی به وی در تهران تا تبعید شدن او به دست رقیب عشقی اش که پسرعموی «رضا شاه» بوده است. ورقی دیگر از دفتر خاطرات استاد شهریار، داستان سرودن غزل معروف “از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران…” و باب آشنایی اش با استاد «حبیب سماعی» نوازنده برجسته سنتور است.

شهریار به دلیل ذوق سرشار و شهرتی که به دست آورده بود مورد توجه اغلب هنرمندان موسیقی قرار می گیرد و روابط نزدیکی با آنها ایجاد می کند. به طوری که اکثراً به دیدار او می آمدند یا در مجالسی که تشکیل میشد، از وی دعوت می کردند. در یکی از این مجالس،  استاد سماعی در حالی که نوای سنتورش به گوش می رسید، شروع به خواندن شعر “از تو بگذشتم و …” می کند. در حالی که نمی دانسته شاعر این غزل همان کسی است که روبرویش نشسته، همچنین ابیات پایانی این غزل را هم در دست نداشته است. در این هنگام سماعی رو به شهریار می کند و می گوید: “اگر تو شاعری، شعری در جواب این غزل بگو”. شهریار که این غزل را تازه سروده بوده است، در جواب سماعی، ابیات پایانی این غزل را می خواند و به وی می گوید: “این هم ادامه غزل، آن را یادداشت کن”. به این صورت باب آشنایی سماعی و شهریار باز می شود.

در ادامه می توانید این داستان را از زبان خود استاد شهریار در مصاحبه ای که در سال های دور با وی انجام شده است مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

خوانندگان فراوانی غزل “از تو بگذشتم و …” را خوانده اند که از آخرین آنها می توان «محسن چاوشی» را نام برد که این شعر را با ترکیب شعر دیگری از استاد شهریار در آلبوم «من خود آن سیزدهم» خوانده است. از نکات جالب توجه این غزل، شماره آن در غزلیات استاد شهریار که ۱۰۳ می باشد و نام استودیوی شخصی چاوشی که به همین نام است می توان نام برد.

منبع: اختصاصی پارس نوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *