ثبت نام

موسیقی بوشهر در تار و پود تالار وحدت

۹
ب

موسیقی بوشهر در تار و پود تالار وحدت

پارس نوا: کنسرت گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان و با خوانندگی آکا صفوی شامگاه ۲۱ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.

گروه لیان بار دیگر در تالار وحدت به صحنه رفت تا برنامه‌ای پرهیجان را برای مخاطبان خود اجرا کند. محسن شریفیان و گروهش مثل همیشه شور و نشاط موسیقی بوشهری را به تهران آوردند تا شبی خاطره‌انگیز برای شنوندگان ایجاد کنند.

صحنه‌آرایی کنسرت بسیار ساده انجام شده بود. دمام‌هایی که در پس‌زمینه آویزان شده‌اند و یک نی‌انبان که درون قابی قرار گرفته، تنها عناصر تزیین‌کننده صحنه هستند که در واقع اجزای اصلی شکل دهنده موسیقی بوشهر را نمایش می‌دهند. اعضای گروه هم با لباس‌های رنگین، فضای بصری متناسب با کنسرت را ایجاد کردند.

مانند کنسرت‌های قبلی گروه لیان این اجرا هم با حضور دو نوازنده بوق شاخی بر صحنه آغاز شد. بوق شاخی که در بوشهر در اجرای سنج و دمام مورد استفاده قرار می‌گیرد از یک شاخ مارپیچ و بلند ساخته می‌شود. این آغاز باقدرت و پرهیجان تا پایان کنسرت با انرژی فراوان اعضای گروه و حاضران در سالن ادامه یافت.

بیشتر اعضای این گروه نوازندگان سازهای کوبه‌ای هستند، بنابراین ارائه ریتم‌های مختلف و شورانگیز نقش پررنگی در اجرای لیان دارد. روحیه گرم و صمیمی مردم جنوب ایران هم در این کنسرت کاملا حس می‌شد و نوازندگان در تمام مدت اجرا با نشاط و لبخندی بر لب، انرژی مثبتی به حاضران در سالن منتقل می‌کردند.14

شریفیان که در کنسرت‌های قبلی خود نشان داده صحنه‌گردان خوبی است، مابین قطعات به صحبت با تماشاگران می‌پرداخت و علاوه بر معرفی قطعات، از حاضران در سالن می‌خواست تا ترجیع‌بندهای هر قطعه را حفظ کرده و با گروه اجرا کنند. در موسیقی بوشهر همراهی مخاطبان با گروه اجرا کننده نقش مهمی دارد و تماشاگران تهرانی هم با دست زدن‌های ریتمیک و تکرار اشعار، خود را در این اجرا سهیم کردند.

در این برنامه قطعات مختلفی اجرا شد که از موسیقی حنابندان و عروسی تا موسیقی دریانوردان را شامل بود. موسیقی بوشهر یک موسیقی چندفرهنگی است که علاوه بر تاثیر گرفتن از اقوام مختلف ایرانی مانند لر وکرد، از موسیقی کشورهای افریقایی و عرب نیز نشانه‌هایی در خود دارد. بر همین اساس یکی از قطعات اجرا شده در کنسرت تاثیر موسیقی دشتستانی را بر موسیقی بوشهر نشان می‌داد و قطعه دیگری با زبان عربی و برگرفته از موسیقی مصری بود.

شریفیان که شب قبل از اجرای این برنامه، در جشنواره موسیقی نواحی به عنوان پیشکسوت موسیقی نواحی مورد تقدیر قرار گرفته است، تاکید بسیاری بر ضرورت حفظ آیین‌های بومی دارد. بنابراین اجرای مراسم آیینی به شکل‌های مختلف در لابه‌لای قطعات کنسرت گنجانده شده بود.

حضور نوازنده‌ها با دایره در جلوی صحنه و حرکت آنها در یک حلقه یادآور مراسم نوحه‌خوانی بوشهری بود. در بخش خیام‌خوانی هم شریفیان از ناخدا خدر عزیززاده پیشکسوت رقص‌های آیینی بوشهر دعوت کرد تا به اجرای حرکات آیینی بپردازد.

سورپرایزهای ویژه محسن شریفیان یکی از اجزای جدا نشدنی کنسرت‌های لیان هستند. سال گذشته او در اجرای تهران، دخترش لیانا را به عنوان تنها زن نوازنده نی انبان به صحنه آورد و این بار در آخرین قطعه کنسرت پسر ۹ ساله یکی از نوازندگان گروه را به صحنه آورد تا به اجرای رقص‌های آیینی بوشهر بپردازد. قطعه تینا با اجرای نی انبان شریفیان و حرکات هماهنگ پسر کوچک، بسیار مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

گروه لیان که به گفته شریفیان برای به رخ کشیدن موسیقی بوشهری به تهران آمده بود با اجرای گرم و پر انرژی خود توانست رضایت تماشاگران را جلب کند.

در این کنسرت که با تلاش شرکت کامیاب بهاران، مدیریت علی حق شناس و مدیریت اجرایی سیاوش خلبانی برگزار شد، محمود بردک نیا (بوق و دمام) حسین سنگسر (دمام) حمید اکبری (پرکاشن) مهدی شریفیان (عود) محسن شریفیان(نی انبان) مرتضی پالیزدان (ضرب و تمپو) آکا صفوی(خواننده) محسن خاش(ضرب و تمپو) امین سلیمان(ضرب و تمپو) حمزه مقدم(ضرب و تمپو) توفیق مقدم(ضرب و تمپو) هنرنمایی کردند.

این برنامه امشب ۲۲ اردیبهشت نیز در تالار وحدت تکرار می‌شود.

گزارش متنی: هنرآنلاین

عکاس: آرش صمدزاده

منبع: اختصاصی پارس نوا

telegram

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *