ثبت نام

متین رضوانی پور: ریتم‌های مورد استفاده در مداحی‌ها تند است

۶۶۳۰۳۵۴۱۲۴-۶۴۰×۳۶۰
ب

متین رضوانی پور: ریتم‌های مورد استفاده در مداحی‌ها تند است

برخی اشعار مداحی‌ها در شأن امام معصوم نیست

پارس نوا: متین رضوانی‌پور خواننده و محقق موسیقی عاشورایی گفت: امروز در برخی مداحی‌ها از هر لحاظ مشکلات اساسی وجود دارد، ریتم‌های مورد استفاده تند است و رفتار و منش افرادی که اجرا می‌کنند یا کسانی که به این آثار گوش می‌کنند نرمال نیست.

  رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان متین رضوانی پور، خواننده محقق پژوهشگر بود.  رضوانی پور در ابتدای برنامه گفت: از کودکی نوحه خوانی را نزد مادرم آموختم. به مرور وارد کلاسهای آواز و موسیقی شدم. با توجه به ریشه مذهبی خانواده و همچنین پیشنهادی که استاد عزیزم یعقوب قمری شریف آبادی به من دادند، درباره نوحه های اصیل و نوحه های سنتی پژوهش کردم. چون بحث نوحه خوانی به ناکجاآباد کشیده شده بود.

وی افزود: در سال ۸۳ نوحه ای ضبط کردم که گیله مردی در دسته عزاداری در دستگاه افشاری می خواند. استاد به من گفتند تفاوت نوحه های اصیل و جدید در بحث غنای شعری، موسیقایی و ساختار موسیقایی آن و اثرگذاری اش است.

این پژوهشگر ادامه داد: تا به حال نگارش بیست و پنجمین جلد کتابم رو به اتمام است و چند منطقه دیگر مانده و کار را تا جایی ادامه می دهم که مطمئن باشم هیچ نوحه اصیلی نیست که من ضبط نکرده باشم.

رضوانی پور در پاسخ به این سوال مهدوی که اکنون وضعیت نوحه خوانی چگونه است با اشاره به اینکه درست است جامعه جوان امروزی نیازها و هیجاناتی دارد، تصریح کرد: من تاریخ شفاهی مداحی را کار کردم و از اساتید پیرغلام که سوال کردم می گفتند حتی نوع پوشش نوحه خوانان نیز متفاوت بوده و لباس های وزین و سنگین سفید می پوشیدند. آنها اشعاری از محتشم کاشانی یا نیر تبریزی و دیگر شعرایی که وزین و پخته شعر می گفتند، می خواندند و از موسیقی مناسب عارفانه و عاشقانه بهره می بردند. تاثیر کار آنها روی جامعه خیلی زیبا بود.

این پژوهشگر موسیقی آیینی ادامه داد: امروزه از هر لحاظ مشکلات اساسی وجود دارد، پوشش تنگ انتخاب می کنند، ریتم های مورد استفاده تند است و رفتار و منش افرادی که اجرا می کنند یا کسانی که به این آثار گوش می کنند نرمال نیست. اشعار به شدت محاوره ای است در حالی که شان امام معصوم بالاتر از این حرفها است. موسیقی هم که خدا برکت بدهد از کارهای حامد همایون برداشت می کنند تا موسیقی های آن ور آبی.

وی تاکید کرد: من یک کانال تلگرامی دارم که در آن سبک های سنتی را معرفی می کنم و خوشبختانه خیلی ها سراغ این سبک ها را از من گرفته اند. یکی از مداحان مطرح هم ۱۲ سبک سنتی و خالص را از من گرفت.

این خواننده افزود: امام حسین (ع) یکی از بزرگترین بزرگمردان تاریخ در جایگاه عرفانی، معنوی، دینی و مذهبی است اما حالت محاوره ای که برخی عزیزان می خوانند انگار خطاب به فرزندشان است! ای کاش امکان ارائه، بروز و معرفی آثار وزین هم باشد تا مخاطب قادر به تصمیم گیری و انتخاب باشد.

رضوانی پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اولین کتابی که نوشتم نوحه خوانی در ایران بود که سال ۸۷ منتشر شد و سپس به این نتیجه رسیدیم منطقه به منطقه سراغ نوحه های رایج در ایران برویم و هر کتابی به یک منطقه اختصاص داده بشود. در ادامه به مناطقی چون شوشتر، سمنان، همدان، اهواز، اندیمشک، دزفول، اصفهان، گلستان، رشت و شیراز پرداختیم. با حضور در هر کدام از این مناطق نوحه خوان ها و پیرغلامان را پیدا، با آنها مصاحبه و نمونه های اصیل را با صدایشان ضبط کردیم که خروجی آن این کتاب ها شد.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *