ثبت نام

ماری فریدریکسون خواننده گروه راکست درگذشت

ب

پارس نوا: ماری فریدریکسون خواننده پاپ، ترانه‌سرا و پیانیست سوئدی و عضو گروه راک پاپ دونفری راکست بعد از یک دوره طولانی بیماری از دنیا رفت. او ۶۱ ساله بود.

خانواده فریدریکسون در بیانیه‌ای با اعلام خبر درگذشت او، نوشت: با نهایت تأسف ناچاریم اعلام کنیم که یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین هنرمندان ما از دنیا رفت. ماری فریدریکسون صبح دوشنبه ۹ دسامبر بر اثر عوارض ناشی از بیماری قبلی خود درگذشت.

فریدریکسون و پر گسله خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست هم‌وطنش در ۱۹۸۶ گروه راکست را تشکیل دادند. این گروه دو نفری در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ با آلبوم‌های “Look Sharp! ” تولید ۱۹۸۸ و “جوی‌راید” (۱۹۹۱) در سطح بین‌المللی به موفقیت بسیاری دست پیدا کردند و شش آهنگ آن‌ها به فهرست “۱۰۰ آهنگ برتر بیلبورد” راه پیدا کرد: “نگاه”، “به قلبت گوش بده”، “خطرناک”، “باید عشق باشد” و “پژمردن مثل یک گل (هر وقت می‌روی)”.

برابر با آمار، بیش از ۷۵ میلیون نسخه از آهنگ‌های راکست در دنیا فروخته شده است.

ماری فریدریکسون که متولد ۳۰ مه ۱۹۵۸ در شهر اُسخو در سوئد بود، پیش از راکست عضو گروه پانک استرول بود که در ۱۹۷۹ جشنواره موسیقی خود را راه‌اندازی کرد.

پر گسله و ماری فریدریکسون

پس از آن که فریدریکسون در ۲۰۰۲ در خانه خود از حال رفت، پزشکان یک تومور مغزی را در او تشخیص دادند. او تحت عمل جراحی قرار گرفت و ماه‌ها شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شد. آسیب‌های مغزی فریدریکسون به‌قدری بود که او بینایی یک چشم خود را از دست داد و مشکل شنوایی پیدا کرد، ضمن این که ماه‌ها قادر به حرف زدن نبود.

کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد در ۲۰۰۳ با اعطای مدال‌ سلطنتی از فریدریکسون و گسله به خاطر دستاوردهای گروه راکست تقدیر کرد. این مراسم اولین و یکی از معدود حضورهای فریدریکسون در انظار عمومی بعد از بیماری و عمل جراحی بود. او سپس دو سال دیگر از حضور در جمع امتناع کرد، تا این که در ۲۰۰۵ گفت: من سه سال سخت را پشت سر گذاشتم. حالم خوب است و دیگر تحت درمان نیستم.

با این حال، فریدریکسون هیچ‌گاه نتوانست از بیماری رهایی پیدا کند و ۱۷ سال با آن دست و پنجه نرم کرد. او در این سال‌ها به‌تنهایی نیز کار کرد و در ۲۰۰۹ با ترانه “Där du andas” برای اولین بار در سوئد در صدر آهنگ‌های پرفروش قرار گرفت.

یک سال بعد، فریدریکسون و گسله گروه راکست را از نو تشکیل دادند و در ۲۰۱۰ راهی یک تور جهانی شدند. در ۲۰۱۶، در حالی که قرار بود راکست به مناسبت سی‌امین تشکیل خود راهی یک تور جهانی شود، فریدریکسون اعلام کرد که به توصیه پزشکان قادر به شرکت در این تور نیست.

آخرین اجرای فریدریکسون و گسله هشتم فوریه امسال در گرند آرنا در کیپ تاون، آفریقای جنوبی بود.

گسله در واکنش به خبر درگذشت فریدریکسون گفت: تو فوق‌العاده‌ترین دوست من در ۴۰ سال گذشته بودی. هیچ‌چیز دیگر مثل قبل نخواهد شد.

 فریدریکسون و همسرش میکائیل بولیوس دو فرزند اینس یوسفین (۲۶ ساله) و اسکار (۲۳ ساله) دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *