ثبت نام

علی قمصری: حال ارکستر موج نو حال خوبی است.

۱۲۸
ب

128حال ارکستر موج نو حال خوبی است.

پـارس نـوا: بعد از ظهریک روز سرد در هوای آلوده تهران به همراه علی قمصری و ارکستر موج نو در تالار رودکی یک تمرین پر شور در فضایی آکنده از مهر و صمیمیت در بین اعضا و با اعتقاد به فعالیت جدی و کاملا هنری در حوزه موسیقی ایران شاهد بودیم.

ارکستر موج نو با هدف ارائه‌ى آثار چندصدایى توسطِ نسل تازه‌ى موسیقى با هویت موسیقی ردیف دستگاهى در قالبى سازمان یافته و منسجم پس از فراخوان علی قمصری در تیرماه و انتخاب ایشان از بین نوازنده‌ها کارخود را آغاز کرد و اکنون تمرینات خود را به رهبری دکتر پویا سرایی و خوانندگی محمد معتمدی برای کنسرت در روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه ادامه می‌دهد.

گفت و گو از رسانه چکامه

– ایده اولیه تشکیل این ارکستر از کجا و چگونه شکل گرفت و چه چیز باعث شد که تصمیم بگیرید فراخوان بدید و از نوازنده‌های گمنام موسیقی استفاده کنید؟

تلاش مى کنم که همیشه در سفرها با هنرمندان شهرهاى مختلف گفت و گو کنم. در این معاشرت ها با پتانسیل ، انرژى و استعدادهاى بالاى جوانانى برخورد کردم که به نظرم مى توانستند با کنار هم قرار گرفتن، موجى تازه در موسیقى ایجاد کنند. تصمیم گرفتم از این پتانسیل ها استفاده کنم نه صرفا برای برگزار کردن کنسرت های متعارفی که می‌بینیم؛ برای اینکه یک جریان سازی شکل بگیرد که بشود به لحاظ آکادمیک و نگاه متدوار درست در موسیقی ایرانی یک جریانی رو آغاز کرد به نام موج نو که در آن دست آوردهای آهنگسازی و نوازندگی نسل ما دراین ۱۰سال گذشته به نمایش گذاشته شود. یک فراخوان دادیم و بعد از استقبال زیاد از این فراخوان همه چیز جدی تر و مسئولیت من سنگین تر شد مضاف براینکه موج نو از اول بنا را براین قرارداد که توقعات به شکل متعارف کنارگذاشته بشود و اینکه موج نو را صرفاً بخاطر خود موسیقی جلو ببریم، نه بخاطر دیده شدن خودمان و درآمد زایی‌های شخصی. این بود که با چهره‌هایى شایسته، شوراى فنى تشکیل شد که بدون چشمداشت، همگى هم‌قسم شویم.

-ملاک انتخاب نوازنده ها چه بوده ؟

اشراف به نت خوانی، ردیف نوازى، درک ردیف، قابلیتهاى اجرایى و انگیزه و اشتیاق

– تاکنون از تمرینات راضی بوده‌اید؟

بله خیلی خوب بوده تا به اینجا. امروز به اعضا گفتم که وقتى بعضی گروه‌ها را از بیرون نگاه می‌کنیم، احساس می‌کنیم که حال ارکستر خوب نیست و یک چیزی درست نیست؛ اما حال ارکستر موج نو حال خوبی است.

-احساس نمی‌کنید اسم شما روی موفقیت این ارکستر تاثیرگذاربوده است؟

ما از همه پتانسیل‌ها تلاش کردیم که درست استفاده کنیم و به همان میزان به جایگاه ها احترام بگذاریم. درمورد خودم هم تلاشم را کرده‌ام که از بضاعت خودم استفاده کنم. اما در نهایت، موج نو، مجموعه‌اى از المان‌هاى مختلف را داراست که باعث دیده شدنش شده و نام من دلیل موفقیتش نیست.

-انتخاب محمد معتمدی برای تشویق ارکستر بوده یا دلیل دیگری داشت؟

حتى اگر خود خواننده‌ها هم برای انتخاب ارکستر وسواس نداشته باشند من این وسواس را دارم که به چه کسی پیشنهاد کار بدهم.
از ابتدا مطمئن نبودم که از محمد دعوت کنم، ولی وقتی دیدم که ارکستر پتانسیل بالایی دارد حیف دیدم از ایشان استفاده نکنم و چون معادلات باید دوطرفه باشد و اینکه ما اگر بخواهیم از یک هنرمند نامی و توانا دعوت کنیم باید ارکستر هم توانا باشد تا دو جریان به هم بیایند. که فکر مى‌کنم این موضوع محقق شده.

-درپایان لطفاً از ترکیب‌بندی سازها و دستگاه مورد استفاده در این اجرا بفرمایید و اینکه آیا آهنگ‌ها به سبک علی قمصری هستند یا سنتی خالص؟
سه‌گاه، بستر نغمگىِ اصلىِ این کنسرت است. طبیعتا آثار طعم کارهاى من را دارند، اما در وفادار بودن به ردیف دستگاهى اصرار شده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *