ثبت نام

رقص تنبورهای شمس در نیاوران/گزارش از دومین شب جشنواره موسیقی بارانا

barana festival-parsnava (44)
ب

barana festival-parsnava (23)رقص تنبورهای شمس در نیاوران

گزارش کنسرت کیخسرو پورناظری و گروه شمس در کاخ نیاوران

پارس نوا: شب گذشته ۲۲ مرداد ماه دومین شب از «شبهای موسیقی بارانا » بود که کیخسرو پورناظری و گروه شمس در کاخ نیاوران به اجرای برنامه پرداختند. کیخسروپورناظری اواخر دهه ۵۰ گروه شمس را تاسیس کرد. از خصوصیات بارز این گروه موسیقی تاکید روی نواختن ساز تنبور است و تا به امروز هم با یک روند بسیار خوب و موفق به کار خود ادامه داده. گروه شمس متشکل است از کیخسرو پورناظری، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، حسین رضایی‌نیا (سازهای‌کوبه‌ای)، کاوه گرایلی، آیین ‌مشکاتیان ‌(سازهای‌کوبه‌ای)، کیمیا جمشید، علیرضا جوادی، خورشید دادبه، نیکناز میرقلمی و سپند دادبه. به جز نوازندگان سازهای کوبه‌ای، دیگر اعضای گروه همه تنبور می‌نوازند.

شب گذشته تمامی علاقه‌مندان از ساعتی قبل در مجموعه کاخ ‌نیاوران حاضر شده بودند که حتی لحظه‌ای از این اجرا را از دست ندهند. در ابتدا همانند شب قبل در ابتدا سخنانی گفته شد تا اینکه کیخسرو پورناظری به همراه آیین مشکاتیان به روی سن آمدند. کار از این جا و با بداهه‌نوازی تنبور و ساز کوبه‌ای شکل گرفت. به قدری این اجرا جذاب و شنیدنی بود که هیچ صدایی از جایی شنیده نمی‌شد و همه‌ به نوای تنبور کیخسرو پورناظری گوش سپرده بودند. پس از اتمام قسمت بداهه نوازی اتفاق جالب تری افتاد و تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری و حسین رضایی به روی سن اضافه شدند که مردم با شور و هیجان تشویقشان کردند و مثلثی برای نواختن تنبور شکل گرفت.

پس از شروع این قسمت، که به جرات می‌توان گفت متفاوت‌ترین قسمت اجرای شب گذشته بود و در این سه‌نوازی تهمورس و سهراب پورناظری سنگ تمام گذاشتند و فضا و جو بسیار خوبی را ایجاد کردند، از نکات جالب توجه  اجرای رقص سما بر روی صحنه و حیرت حاضران از آن چیزی بود که می‌دیدند و می‌شنیدند.

تقریبا از نیمه‌ی اجرا به بعد سهراب پورناظری همه‌ی کارها را در کنار پدر و برادر خود انجام می‌داد و همه از نوازندگی و صدای بی‌نقص او حداکثر لذت را می‌بردند.

بعد از استراحتی کوتاه تمام اعضای گروه شمس به روی صحنه آمدند و اجرایی کاملا گروهی را در پیش گرفتند. در قسمت سوم و پایانی کنسرت هم گروه هر آن چه را در توان داشتند به معرض نمایش گذاشتند تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای حاضران رقم بزنند. شبی درخشان از خانواده‌ی هنرمند پورناظری، به ویژه سهراب پروناظری که ستاره‌ی صحنه در شب گذشته بود، که نوای تنبور را به اوج رساندند.

تهیه و تنظیم گزارش: پاشا ولایی

در ادامه از نگاه لنز «آرش صمدزاده» به تماشای این کنسرت بنشنیید.

منبع: اختصاصی پارس نوا

barana festival-parsnava (1) barana festival-parsnava (2) barana festival-parsnava (3) barana festival-parsnava (4) barana festival-parsnava (5) barana festival-parsnava (6) barana festival-parsnava (7) barana festival-parsnava (8) barana festival-parsnava (9) barana festival-parsnava (10) barana festival-parsnava (11) barana festival-parsnava (12) barana festival-parsnava (13) barana festival-parsnava (14) barana festival-parsnava (15) barana festival-parsnava (16) barana festival-parsnava (17) barana festival-parsnava (18) barana festival-parsnava (19) barana festival-parsnava (20) barana festival-parsnava (21) barana festival-parsnava (22) barana festival-parsnava (23) barana festival-parsnava (24) barana festival-parsnava (25) barana festival-parsnava (26) barana festival-parsnava (27) barana festival-parsnava (28) barana festival-parsnava (29) barana festival-parsnava (30) barana festival-parsnava (31) barana festival-parsnava (32) barana festival-parsnava (33) barana festival-parsnava (34) barana festival-parsnava (35) barana festival-parsnava (36) barana festival-parsnava (37) barana festival-parsnava (38) barana festival-parsnava (39) barana festival-parsnava (40) barana festival-parsnava (41) barana festival-parsnava (42) barana festival-parsnava (43) barana festival-parsnava (44) barana festival-parsnava (45) barana festival-parsnava (46) barana festival-parsnava (47)

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *