ثبت نام

در گفتوگو اختصاصی «گراموزیک» با «مهران خلیلی»: هنوز اندر خم یک کوچه ایم

۱۰۹۴۰۴۶۳_۱۰۱۵۳۰۳۴۰۵۶۶۵۷۸۶۳_۴۷۲۹۸۱۴۲۰۸۹۰۰۷۳۰۶۹۶_n
ب
5143676668948
گفتوگو با مهران خلیلی

در گفتوگو اختصاصی «گراموزیک» با مهران خلیلی عنوان شد:

هنوز اندر خم یک کوچه ایم

+از پانزده سالگی و با نوازندگی گیتار موسیقی را شروع کردم.

+فضای موسیقی ایران بسیار محدود و حتی غیر حرفه ای است.

+ملودی ها اغلب بین چند ریتم یا تمپو خاص محدود شده و این یکنواختی نا خود آگاه، خلاقیت را از بین می برد .

+  تنظیم های بهروز صفاریان ، سیروان خسروی و اشکان آبرون را بیشتر از بقیه دوست داشتم .

+در آینده برنامه های خوبی با فرزاد فرزین داریم.

گراموزیک: موسیقی از گسترده ترین هنرهاست. هم در آن کلام غوطه ور است و هم ریاضیات و فلسفه! موسیقی امروزه درخت پرباری است که شاخه های متعددی دارد. این درخت که حالا به شکل خاصی مدرن شده است بیشتر از قبل درگیر فضاهای تنظیم و سازبندی آثار است حال تنظیم استدیویی باشد یا حتی تنظیم به روی صحنه. یکی از موفق ترین چهره های این عرصه در سال های اخیر «مهران خلیلی» است که توانسته مخصوصا در آثاری که با صدای «فرزاد فرزین» منتشر شده بیش از پیش هنر خود را به نمایش بگذارد.

در ادامه گفتوگوی «گراموزیک» با این تنظیم کننده ی خوش سلیقه را بخوانید:

در ابتدا از خودتان و چگونگی حرکت در مسیر موسیقی بگویید؟
من متولد ۱۳۵۳/۸/۲۴ در تهران هستم ، از پانزده سالگی و با نوازندگی گیتار موسیقی را شروع کردم ، ابتدا برادر بزرگم کامران خلیلی که به جرات میتوانم بگویم یکی از بهترین متخصصان صدا در خاورمیانه است نقش به سزایی در یادگیری و تشویقم به سمت موسیقی داشت. در سال ۱۳۷۰ پنزد استادم آقای «عباس کردبچه» به فراگیری موسیقی راک  ( Rock ) و بلوز ( blues ) و همچنین یادگیری آهنگسازی قطعات بی کلام پرداختم و سپس در سال ۱۳۷۷، سبک جاز ( jazz ) را نزد استاد ابوالحسن میرولی نوه ی استاد ابوالحسن صبا به یادگیری پرداختم و در سال ۱۳۷۸، گروهی به نام پارادیس ( Paradise ) را تشکیل دادم که قطعات معروف راک دنیا را همراه با کلام انگلیسی اجرا میکردیم و چند اجرا نیز داشتیم که مهمترین آن اولین اجرای راک با کلام بود که تحت عنوان کنسرت پژوهش در تالار اندیشه حوزه ی هنری بود . از همان سال هم با خوانندگان پاپ آن دهه شروع به فعالیت داشتیم که نمونه همکاری های من هم در غالب آهنگسازی بود و هم نوازندگی چه در استدیو و چه در کنسرت های زنده.

چگونه به همکاری با فرزاد فرزین رسیدید؟
آشنایی من با فرزاد به صورت حرفه ای در آلبوم شانس بود که من از طریق «احسان حاجیان» با فرزاد آشنا شدم و تراک «چیکه چیکه» را تنظیم کردم و تا به امروز این همکاری ادامه دارد، هم در آلبوم شلیک و هم در آلبوم شخصی حضور داشتم.
 ( قطعه چیکه چیکه فرزاد فرزین با تنظیم مهران خلیلی و ترانه و ملودی حامد هاکان توانست در رادیو هلند عنوان بهترین قطعه ی خارجی آن زمان را کسب کند )

در کنار همکاری با فرزاد فرزین با هنرمند دیگری هم در حال همکاری می باشید؟
در حال حاضر با فرزاد فرزین مشغول همکاری در آلبوم جدیدش هستیم ، همچنین با حمید حامی ، علیرضا قرایی منش و اگر زمان اجازه دهد با تعدادی از دوستان خواننده که قرار است به زودی آلبوم هایشان منتشر شود مثل بهرنگ بهادرزاده و انوش تقوی همکاری خواهیم داشت .

فضای حال حاضر موسیقی، از دید شما ایده آل و مثبت دارد؟
دیدگاه من در حال حاضر نسبت به این فضا در موسیقی ایران زیاد مثبت نیست ، چون در حال حاضر فضای موسیقی ایران بسیار محدود و حتی غیر حرفه ای است . با اینکه استعدادها و نوازنده های خوبی داریم ولی متاسفانه هنوز اندر خم یک کوچه ایم و هیچگونه خلاقیت و نوآوری مشاهده نمی شود .
اگر دقت کنید بیشتر قطعات در موسیقی پاپ ایران خلاصه در دو یا سه فرم می شود و این اصلا مناسب نیست ، چون اگر شما به موسیقی روز دنیا نگاه کنید, خواهید دید ریتم های متنوعی در این سبک استفاده می شود ولی امروزه ما شرطی شدیم ، ملودی ها اغلب بین چند ریتم یا تمپو خاص محدود شده و این یکنواختی نا خود آگاه، خلاقیت را از بین می برد .

 آیا موزیسین خاصی در این مدت توانسته دید شما را به آثارش جلب کند؟

به طور کلی ، من آهنگساز و تنظیم کننده ای را که نو آوری درستی را در کارش داشته باشد, می پسندم . در این چند سال تعدادی آلبوم خوب به بازار آمده که اگر بخواهم بگم از حدود ۱۰ سال پیش تا الان یک سری از تنظیم های بهروز صفاریان ، سیروان خسروی و اشکان آبرون را بیشتر از بقیه دوست داشتم .

 برای فرار از این بن‌بست موجود در موسیقی پاپ ، چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟
همانطور که من در سوال ۴ گفتم ، اول باید بستر درستی برای موزیسین وجود داشته باشد تا بتواند خلاقیت خودش را بوجود بیاورد ، از دید من یک تنظیم کننده باید موزیک روز دنیا را دنبال کند و هر روز خودش را به روز نگه دارد ، چون موسیقی مثل تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت و ایجاد فضاهای جدید است . استفاده درست از سازبندی و فضاهای خوب میتواند موسیقی را تازه نگه دارد و از یکنواختی که الان دچارش هستیم ، بیرون بکشد .

الگو و روش شما در تولید قطعات موسیقی چه می باشد و برای آینده چه هدفی دارید؟
من بعنوان یک موزیسین سعی می کنم که خودم را هر روز با موسیقی استاندارد دنیا منطبق کنم و هدفم ایجاد خلاقیت بیشتر و حرکت به سمت جهانی شدن است ، حالا در هر سبکی که میخواهد باشد .
در آینده برنامه های خوبی با فرزاد فرزین داریم که امیدوارم به اهدافی که داریم برسیم و آن هم جهانی تر شدن موزیک های ما است.

تهیه و تنظیم گفتوگو: احسان نعمتی

منبع: اختصاصی گراموزیک

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *