ثبت نام

خواننده گروه «کامنت» آلبومی انفرادی می دهد

kian
ب

kianکیـان پـورتراب: این آلبوم برای من بیشتر شبیه به یک محک شخصی است

+ همان شخصیت هستم با همان شیوه های آهنگسازی فقط با یک سری تکنیک های متفاوت

+ من سلیقه ام در موسیقی متفاوت است و شاید من آدمی نباشم که بتوانم در ایران, بازاری شوم

پارس نوا: نخستین آلبوم انفرادی «کیان پورتراب» خواننده و ترانه سرا گروه کامنت طی ماه های آینده وارد مارکت رسمی موسیقی کشور می شود.

   گروه «کامنت» بی شک یکی از موفق ترین ها و تاثیرگذارترین های موسیقی کشور به شمار می آید که با آلبوم موفق «رفته از دست» توانست جایگاه خود را در مارکت موسیقی کشور پیدا کند و در امتداد این موفقیت, با اجراهای موفق و سولد اوت های همیشگی امروزه تبدیل به الگو و پیشرو خوانندگان و گروه هایی در ژانر راک شده است.

   یکی از نقاط عطف گروه کامنت که این گروه را از سایر گروه های این ژانر متمایز می کند خوانندگی پرتکنیک و حرفه ای «کیان پورتراب» می باشد. پورتراب همکاری و اجرای مشترکی با خوانندگان و گروه های دیگری همچون «میلاد درخشانی» و «گروه دال» داشت.

   خبر انتشار آلبوم انفرادی «کیان پورتراب» که تمامی مراحل ساخت قطعات این آلبوم اعم از ترانه, آهنگ و تنظیم آن بر عهده ی خود پورتراب می باشد و در سبک های الکترونیک و موسیقی امبینت و مینیمال شکل گرفته است بهانه ای شد تا به گفت و گو با این موزیسین بنشینیم:

از آلبوم انفرادی در دست انتشارتون بگویید؟

کلیت این آلبوم با علاقه موسیقیایی خودم در سال های اخیر در ارتباط است که گرایش خودم به سمت موسیقی الکترونیک و امبینت و مینیمال منعطف شده است. به شکلی کلی میتوان گفت امروزه مسیر موسیقی دنیا بخصوص در حوزه پاپ به سمت مینیمال شدن کشیده شده و ژانرهای دیگر موسیقی هم به فکر آمیختگی خود با این سبک موسیقی هستند. این موضوع دغدغه ای بود برای من و به اتود زدن در این ژانر مشغول شدم که در نهایت ۹ یا ۱۰ اثر تولید و در آلبوم قرار خواهد گرفت.

اشعار و موسیقی این آلبوم به دنبال چه سوژه ها و در چه فضایی است؟

ترانه های آلبوم به موضوعیت خاصی رسیده ولی هنوز زمان مناسبی برای صحبت در مورد ترانه های آلبوم نیست. در حوزه ساخت موسیقی نیز من تاکنون ۴آلبوم در گروه کامنت آهنگسازی کردم. در این آلبوم باید یک فاصله از لحاظ نوع آهنگسازی با ژانر گروه کامنت ایجاد میشد که احساس میکنم موفق بودم. آهنگسازی متفاوتی دارد و خودم تا این مرحله از کار از این پروژه راضی هستم.

پس در این آلبوم به دنبال تجربه فضاهایی هستید که در کامنت پرداختن به آن برای شما ممکن نبوده؟

خیلی در ارتباط با گروه کامنت و یا دوستانی که باهاشون همکاری دارم نیست. یه پروژه کاملا شخصی است که از ابتدای کار از ساختن بیت و آهنگسازی و تمام مراحل ساخت اثر به عهده ی خودم است. از نظر من بیشتر شبیه به یک محک شخصی است. تمامی تجربیاتی که با دوستانم داشتم و خروجی مناسبی هم گرفتیم را این بار به تنهایی تجربه می کنم.

چقدر «کیان پورتراب» که در این آلبوم شنیده خواهد شد با کیان پورتراب گروه کامنت متفاوت است؟

بخش عمده ای از این تفاوت به ژانر موسیقی مرتبط میشود ولی همان شخصیت هستم با همان شیوه های آهنگسازی فقط با یک سری تکنیک های متفاوت. باید آثار شنیده شود تا خودتان تفاوت را حس کنید. در این آلبوم چون از چارچوب های موسیقی راک خارج شدم مقداری ملودی محورتر شده است.

این فاصله گرفتن از موسیقی راک و به نوعی نزدیک شدن به پاپ صرفا به خاطر علایق شماست یا به دنبال نزدیک شدن به مارکت موسیقی یا به نوعی به دنبال بازاری تر! شدن کارهایتان هستید؟

 یک سری از کلمات تعریف جهانی آن با تعریف آن در ایران فرق دارد. بازاری, ممکن است در ایران دید منفی ایجاد کند. وقتی جایی عنوان کردم این آلبوم پاپ تر! شده خیلی ها جبهه گرفتند. در حالی که پاپ کاملآ واژه ای مثبت در دید کلی خودش است. سبک, خیلی مهم نیست درست انجام دادن کار در هر ژانری اهمیت دارد.

من دوست دارم بخش هایی از کار که در گروه شکل می گرفته را مستقل پیش ببرم چندین سال بعد که کارمان دیده شده این بخش شخصی را هم برای خودم حفظ کنم. در وهله اول هدفم انجام کار درست و شاید بعد از آن دیده شدن هم میتواند جزئی از هدف باشد.

من بیشتر از ده سال است که با گروه کامنت همکاری میکنم اگر از جنس افرادی بودم که به فکر تغییر در ساختار فعالیتم باشم خیلی زودتر تغییر را ایجاد می کردم. من سلیقه ام در موسیقی متفاوت است و شاید من آدمی نباشم که بتوانم در ایران, بازاری شوم. ژانر ما بشکلی است که به راحتی در دنیا در جایگاه خود قرار می گیرد اما در مارکت فعلی ایران این اتفاق به سختی شکل می گیرد. مثل آهنگ آخرمان در گروه کامنت «بیداری ما» که به گفته ی خود مسیولین آکادمیا آمریکا در بین هزاران آهنگ با شعری انگلیسی توانست عنوان بهترین آهنگ سبک آلترناتیو راک را دریافت نماید.

آلبوم به چه مرحله ای از تولید رسیده است؟

۶۰ تا ۷۰ درصد آلبوم تکمیل شده. چون قطعات در فضای الکترونیک ساخته شده تنظیم هم در ملودی دخیل است و ترانه و آهنگ و تنظیم هم زمان در حال پیشرفت هستند. در مورد زمان پخش آلبوم نیز, جدا از آماده شدن آلبوم خیلی وابسته به زمان انتشار آلبوم کامنت خواهد بود ولی تک قطعه «تکه ها» در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

تهیه و تنظیم گزارش: مهدی کیهانی

عکس: علیرضا زندیه

منبع: اختصاصی پارس نوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *