ثبت نام

جنتی: من در مورد کنسرت‌ها عقب‌نشینی نکرده‌ام

۷۶۷۷۰_۶۳۶۰۸۵۸۲۱۱۴۶۲۲۰۸۳۱_m
ب

جنتی: من در مورد کنسرت‌ها عقب‌نشینی نکرده‌ام

پارس نوا: همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزارتخانه برگزار شد.

همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید عصر روز گذشته ۱۳ شهریورماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزارتخانه، وزرای آموزش‌وپرورش، علوم تحقیقات و فن‌آوری و وزارتخانه ورزش و جوانان در کتابخانه ملی برگزار شد.

پایه‌های شکل‌گیری گفتمان دولت بر مدار فرهنگ استوار است

سیدرضا صالحی‌ امیری رئیس کتابخانه ملی ایران در ابتدای این همایش گفت: رجال فرهنگی معتقدند که فرهنگ چهار کارکرد اصلی به همراه دارد: انسجام، هویت آفرینی، شخصیت‌سازی و سازگاری اجتماعی. رسالت اصلی نهادهای فرهنگی تقویت و تداوم اهداف اصلی نظام فرهنگی است. به باور اینجانب نظام فرهنگی جمهوری اسلامی به‌مثابه یک منظومه عمل می‌کند و همه ویژگی‌های منظومه شمسی همچون حرکت و پویایی، نظم و انسجام، هدفمندی و پایداری، و تداوم و استمرار بر منظومه فرهنگی هم حکمفرماست و نهادهای فرهنگی ما اقمار منظومه بزرگی هستند که بر مدار و محور فرهنگ ایرانی – اسلامی حرکت می‌کنند.

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: دولت آقای روحانی در حوزه فرهنگ، یک پیکره واحد و منسجم است که این اضلاع متنوع و متکثر در کنار هم ترکیبی موزون و منظومه‌ای هدفمند را شکل می‌دهد و با پذیرش اصل تنوع و تکثر نهادهای فرهنگی هدفی واحد را دنبال می‌کنند.

صالحی ‌امیری دغدغه لزوم ارائه تصویری روشن و شفاف را از جمله تلاش‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگ و تبیین عنوان کرد که تشریح آن با هدف اطلاع و آگاهی نخبگان که حلقه واسط میان دولت و جامعه هستند و از سرمایه‌های اصلی دولت دکتر روحانی محسوب می‌شوند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: اساساً پایه‌های شکل‌گیری گفتمان دولت آقای روحانی بر مدار و بستر فرهنگ استوار است و این دولت هر نوع سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه ایران را بدون توجه به ریشه‌های فرهنگی و در نظر گرفتن الزامات توسعه فرهنگی، نافرجام و ابتر می‌داند.

او ادامه داد: پایه‌های گفتمانی این دولت ناظر بر سه اصل گفت‌وگوی فرهنگی، تنوع فرهنگی و جامعه فرهنگی است و از این رو در پی یافتن زبانی مشترک میان دولت و جامعه است و معتقد است که از رهگذر این زبان مشترک می‌تواند مسیر توسعه فرهنگی را هموار و تسهیل نماید.

صالحی امیری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نشست امروز در واقع مقدمه‌ای است برای گامی بزرگ‌تر در آینده‌ای نزدیک که برای ارائه تصویری دقیق‌تر و جامع‌تر از عملکرد فرهنگی دولت تدبیر و امید، قصد داریم تا هفته فرهنگی تحت عنوان دولت و فرهنگ را در ایام خجسته دهه مبارک فجر برگزار کنیم که در صورت انجام، امکان و فرصت بیشتری برای تشریح عملکرد دستگاه‌ها و نیز ایجاد شرایط گفت‌وگو میان مدیران دستگاه‌ها با نخبگان و صاحب‌نظران و منتقدان و نیز اصحاب رسانه فراهم خواهد شد.

آشتی اهالی فرهنگ و هنر با دولت

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش ضمن ارائه گزارشی در خصوص عملکرد وزارتخانه متبوع خود اظهار کرد: تنها در سه ماهه اول سال ٩۵ هشت میلیون نفر به سینما رفتند و درآمد ناشی از فیلم‌های سینمایی در سه ماهه اول بیش از ۶٠ میلیارد تومان بوده که در تمام سال ٩٢ به ۵٠ میلیارد هم نرسید.

او با اشاره به فضای بازی که دولت تدبیر و امید بسترساز ایجاد آن شده، یادآور شد: در اوایلی که به ارشاد آمدم دیداری با هنرمندان و سینماگران داشتم. برخی از آن‌ها کار نمی‌کردند یا فیلم‌هایی ساخته بودند که حاضر نبودند در جشنواره‌های فجر به نمایش گذاشتند، اما در این دولت بسیاری آمدند و امروز می‌بینیم که سینما چه رونقی دارد. همچنین برخی عنوان می‌کردند چهار سال است پایشان به ارشاد نرسیده و برخی هشت سال را مطرح می‌کردند اما امروز فضایی ایجاد شده و اصحاب فرهنگ و هنر با دولت آشتی کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رکورد‌شکنی برخی فیلم‌ها، گفت: برخی از فیلم‌ها به لحاظ اقتصادی رونق یافته و رکوردی را ثبت کرده‌اند.

او در خصوص تغییراتی که در حوزه کتاب و فعالیت شورای نظارت بر نشر رخ داده نیز بیان کرد: سال ٩۴ با حدود ٨٠ هزار عنوان چاپ اول رکورد‌دار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب مسائل فرهنگی را دنبال و هدایت می‌کنند و افتخار حوزه فرهنگ و هنر هستند.

او در جمع‌بندی خود در این همایش اظهار کرد: با دوراندیشی فرهنگ کشور را هدایت می‌کنیم. فرهنگ مسئله نظام است و تنها مسئله دولت نیست. صیانت از فرهنگ و هویت دینی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی کشور، توسعه قانون مداری، توسعه شفاف‌سازی، توسعه سرمایه انسانی اجتماعی، حفظ کرامت زنان، حقوق شهروندی و بهره‌مندی از توان زنان مورد تأکید رئیس‌جمهوری است.

جنتی گفت: در دولت گذشته بالغ بر ٩٠٠ هزار نفر استخدام شدند که دولت یازدهم دیگر توان جذب و استخدام ندارد که بتواند از توان نیروهای موجود در جامعه بهره‌مند شود.

او ادامه داد: انسجام در دستگاه‌های فرهنگی و همکاری با هم در چارچوب تفاهم‌نامه‌ها و به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص تاکنون مؤثر بوده است.

او همچنین در پایان اعلام کرد: بعد از دهه فجر هر سال، دولت یک هفته فرهنگی برگزار می‌کند تا بتوان فعالیت‌ها و آثار فرهنگی هنری را به مردم منعکس کرد.

چاپ ۱۴۸ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در سه سال گذشته

در ادامه این همایش، سردار محسن انصاری قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره عملکرد این سازمان در حوزه فرهنگی در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: روزی که امام راحل حکم تأسیس این سازمان را صادر کردند فرمودند: خروجی این سازمان فعالیت‌های فرهنگی است و انتظار کار فرهنگی داشته‌اند به طوری که در یک دهه گذشته نیز مقام معظم رهبری به مسئولان وقت توصیه کردند باید بنیاد کمربسته‌ی حوزه ایثار و شهادت باشد و این نکته سرلوحه کار ما است.

او ادامه داد: فعالیت‌های سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس رویکرد توانمندسازی، تکریمی و ترویجی قرار گرفته است. در حوزه توانمندسازی فکر و فرهنگ برای نخستین بار قانون جامعه خدمات‌رسانی اجرایی شد. قبل از این، این قانون تصویب شده بود اما اجرایی نشده بود. فصل هفت قانون فصل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

انصاری بیان کرد: در حوزه توانمندسازی در بخش دانشجویی فرآیند هدایت تحصیلی را برای دانشجویان تغییر دادیم که حاصل این تغییرات، افزایش هشت ‌درصدی قبولی دانشجویان ایثارگر در دانشگاه‌های دولتی شد تا جایی که رتبه اول ریاضی امسال را یکی از فرزندان ایثارگر به دست آورد. در بخش تشکل‌های ایثارگری نیز تا سال ۹۲، ۳۰ تشکل دارای اساسنامه داشتیم در حالی که آن را به ۷۰ تشکل ملی و ۱۵۰ تشکل استانی رساندیم.

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در بخش توانمندسازی در فضای مجازی دو کنگره برگزار کردیم و هم‌افزایی خوبی در حوزه مجازی ایجاد کردیم. در حوزه ساخت توان‌بخشی نیز در طول دو سال ۲۲ مرکز در کشور راه‌اندازی کردیم که شامل بخش‌های متفاوتی از جمله فیزیوتراپی و بخش‌های فرهنگی می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بخش تکریمی نیز تا سال ۹۲، هیچ‌گونه فعالیتی در روز شهید صورت نمی‌گرفت و تنها حدود ۱٫۵ درصد مردم از این روز اطلاع داشتند اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و برگزاری سه دوره کنگره شهدا، ۴۵ درصد مردم این روز را می‌شناسند.

انصاری درباره تکریم ایثارگران نیز اظهار کرد: مقام معظم رهبری که بالاترین مقام کشور هستند خانواده‌های شهدا را هر سه هفته یک بار در دفترشان می‌پذیرند و از طرفی در منزل ایثارگران حاضر می‌شوند. رئیس‌جمهور نیز از زمان شروع به کارش از منزل بیش از ۱۰۱ خانوار ایثارگر دیدن کرده است و این حرکت موجب شده مقامات استانی نیز از این امر تبعیت کنند.

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در کتابخانه‌های تخصصی ایثار و شهادت که با هدف جمع‌آوری و ارائه کتاب‌های مرتبط به حوزه ایثار در ۲۰ استان کشور راه‌اندازی شده است، به مخاطبان عرضه شده و در سه سال گذشته ۱۴۸ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت چاپ شده است.

توضیح درمورد اجرای کنسرت در مشهد و اصلاحیه‌های فیلم “رستاخیز”

در حاشیه این همایش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اجرای کنسرت‌ها به خبرنگاران گفت: در مورد اجرای کنسرت‌های موسیقی عقب‌نشینی نکرده‌ام و برخی رسانه‌ها هستند که این برداشت و تلقی را دارند. حدود ۱۱ سال است که در مشهد اجازه نداده‌اند هیچ کنسرتی اجرا شود و اگر می‌توانستیم تغییری ایجاد می‌کردیم بنابراین ما گفتیم به احترام مرقد مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا (ع) در مشهد، فعلاً با توجه به شرایطی که وجود دارد برنامه‌ای اجرا نخواهیم کرد.

جنتی گفت: در مصاحبه‌ها اعلام کردم که حتماً در تمام شهرهای استان خراسان و سایر نقاط کشور، برنامه‌ها طبق روال معمول کنسرت‌های موسیقی اجرا خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: وظیفه ما این است که بر محتوا نظارت داشته باشیم و این کار را هم می‌کنیم چون جزو وظایف ذاتی ماست، حال اگر برخی از مشکلات گاهی با مسئولان قضایی به وجود می‌آید باید در سایه همکاری، همفکری و همدلی حل‌وفصل شود تا مشکلی پیش نیاید.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای خسارت عوامل فیلم رستاخیز افزود: ما درباره این فیلم پاسخ و توضیحات لازم را داده‌ایم و مسائل مطرح‌شده در حد ادعاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گاهی برای برخی فیلم‌ها چند اصلاحیه می‌خورد این دلیلی بر این نیست که اعلام اصلاحیه روی فیلم، به‌منزله توقیف و لغو مجوز آن است.

جنتی خاطرنشان کرد: گاهی تا ١٠ اصلاحیه هم در فیلم‌هایی اعمال شده است، بنابراین چرا آن‌ها ادعای لغو مجوز و توقیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نکرده‌اند. بعد از اعلام اصلاحیه، عوامل فیلم‌ها درصدد برطرف کردن برآمده و سریعاً اقدام کردند، ما هم پس از انجام اصلاحیه، اجازه ادامه اکران داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم رستاخیز گفت: تنها حوزه علمیه بیش از پنج ایراد به این فیلم گرفته بود که ما تا حدودی از آن‌ها گذشتیم.

جنتی تصریح کرد: عوامل این فیلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که در مورد این فیلم نظریه تمام مراجع را کسب کرده‌اند، در حالی که بعداً مشخص شد که این صحبت آن‌ها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود.

او ادامه داد: بیشتر مراجع محترم و علما و برخی شخصیت‌های دینی و مذهبی تأکیدشان این بود که باید چهره مبارک حضرت ابوالفضل العباس (ع) پوشانده شود که ما هم چندین ماه پیش به عوامل این فیلم اعلام و حتی راهکار هم ارائه دادیم که روی چهره مبارک آن حضرت افکت نور بزنند ولی متأسفانه آن‌ها نه تنها این کار را نکردند بلکه اقدام به شکایت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: عوامل این فیلم می‌گویند شورا مجوز داده و بعد در چند سینما اکران شده و شما آن را لغو کرده‌اید؛ که ادعای خسارتشان در مورد این ماجرا است.

او در پاسخ به ملزم شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط قوه قضائیه به پرداخت خسارت به سازندگان فیلم “رستاخیز” گفت: اصلاً چنین چیزی نیست. موضوع ۴۰ میلیارد تومان در میان نیست. ۵۷ درصد از بودجه این فیلم با مشارکت کسانی تأمین شده که اصلاً دنبال برگشت پولشان نیستند. ۳۵ درصد آن‌ها خیرین کویتی هستند که خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آن‌ها را برای اسپانسر برای این فیلم دعوت کنم. ۲۲ درصد از هزینه فیلم هم توسط خیری در داخل کشور تأمین شده است، حالا تیم سازنده به دنبال چه چیزی از باقی این ۵۷ درصد هستند. به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال مسائل مادی موضوع هستند تا معنوی.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با تشریح برخی عملکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دولت در عرصه‌های فرهنگی و هنری به دستاوردهای خوبی رسیده است.

جنتی افزود: ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ایجاد نشاط و سرزندگی میان اهالی قلم و رسانه، برقراری عدالت فرهنگی در سراسر کشور، چند برابر شدن تولید محصولات فرهنگی از نظر کمی و کیفی، رونق اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگ و هنر، ارزش پیدا کردن کالاهای فرهنگی و هنری، کمک و حمایت چند برابری از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و… از جمله این کارها است.

منبع:هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *