ثبت نام

برای گروه سنی الف امتیازی مانند المپیادها درنظر گرفته شود

بهروز همتی
ب

برای گروه سنی الف امتیازی مانند المپیادها درنظر گرفته شود

پارس نوا: بهروز همتی عضو هیئت‌داوران بخش تار دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید باید کاری کرد رابطه جوانان با موسیقی بهتر شود و آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و زندگی روزمره از موسیقی دور نشوند.

 بهروز همتی عضو هیئت‌داوران بخش تار دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ارزیابی اجراها گفت: به نسبت گروه‌های سنی‌، اجراها بسیار خوب و سطح رقابت‌ها بسیار نزدیک بود به قدری که حتی رتبه‌بندی افراد برای داوران دشوار می‌شد، اما به هر حال با مقایسه‌ای که بین شرکت‌کنندگان صورت گرفت، افراد برتر انتخاب شدند.

وی افزود: این جشنواره یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تشویق جوانان است و تا به حال نیز در این چند جشنواره‌ای که من افتخار حضور داشته‌ام، به وضوح دیده‌ام که هر سال رقابت‌ها نزدیک‌تر شده و جوانان در هر دو مرحله با شور و اشتیاق فراوانی شرکت می‌کنند. من با بعضی از این جوانان خارج از فضای جشنواره ارتباط دارم و می‌دانم که کسب رتبه خوب برایشان در اولویت نیست و بیشتر حضور در چنین رقابتی و کسب تجربه در روی صحنه نزد آن‌ها حائز اهمیت است.

او ادامه داد: برای گروه سنی الف که آماده ورود به دانشگاه هستند، اگر بتوان امتیازی مانند المپیادها در نظر گرفت که آن‌ها بتوانند از این امتیازات برای ورود به دانشگاه‌های سراسری استفاده کنند، بسیار خوب می‌شود. فراهم کردن امکانات تحصیلی و اهدای یک ساز به این جوانان در کنار جایزه‌ دیگری که به آن‌ها داده می‌شود نیز می‌تواند در جهت رشد و ارتقاء آن‌ها قدم بردارد تا این جوانان در صحنه موسیقی به همین شکل فعالیتشان را ادامه دهند.

همتی همچنین گفت: بر اساس جشنواره‌های گذشته که من دیده‌ام، معمولاً تعداد شرکت‌کنندگان در گروه‌های سنی پایین بیشتر است و هر چه گروه سنی بالاتر می‌رود، تعداد شرکت‌کننده‌ها کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد که وقتی جوانان وارد دغدغه‌های زندگی اجتماعی می‌شوند، از موسیقی دور شده و حتی بازار کار نیز آن‌ها را جذب مسیرهای دیگری می‌کند. اگر به یک شکلی بتوان جوانان را تشویق کرد که در آینده عضو گروه موسیقی‌دان‌های کشور شوند یا قول انتشار آلبوم به آن‌ها داد، می‌‌توان تا حدودی از دور شدنشان از فضای موسیقی جلوگیری کرد. همچنین می‌توان برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، کلاس‌های کارآموزی برگزار کرد و سپس از آن‌ها امتحان تدریس گرفت و در صورت پذیرفته شدن در این امتحان، به آن‌ها گواهی تدریس اهدا کرد تا در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها به تدریس موسیقی بپردازند. به هر حال باید کاری کرد که رابطه جوانان با موسیقی بهتر شود و آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و زندگی روزمره از موسیقی دور نشوند.

این عضو هیئت‌داوران در پایان گفت: قضاوت من چون اجرای سازهای دیگر را ندیده‌ام، خیلی نمی‌تواند قطعی و درست باشد. ولی در مورد ساز تار می‌توانم بگویم که نوازندگی این ساز هر سال نسبت به دوره گذشته با رشد بهتری روبرو می‌شود. به طور کلی رپرتواری که برای مرحله نهایی ساز تار انتخاب شده بود، یکی از معتبرترین و حتی شاید مشکل‌ترین رپرتوار نوازندگی تار بود و مسلماً اجرای این رپرتوار توسط شرکت‌کنندگان، در رشدشان تأثیر به سزایی خواهد داشت. هنرجویان ساز تار معمولاً پس از گذراندن یک یا دو دوره آموزش‌های متوسطه، فرصت پیدا می‌کنند که چنین رپرتواری را آموزش ببینند اما شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره، بنا بر تدوین چنین رپرتواری توسط هیئت تدوین‌کننده مسابقه، مجبور می‌شوند تلاششان را چند برابر کرده و این رپرتوار مشکل را بنوازند. در نتیجه همین رپرتوار باعث شد که سطح اجراهای ساز خیلی بالاتر برود.

———

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۷ تا ۲۴ شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

منبع:هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *