ثبت نام

امین طالعی: امروزه موسیقی پاپ کاملآ کلیشه ای و کارها به هم نزدیک و تکراری است.

amintalei02
ب
amintalei01
مصاحبه امین طالعی

امین طالعی: امروزه موسیقی پاپ کاملآ کلیشه ای و کارها به هم نزدیک و تکراری است.

گراموزیک: موسیقی ایران یکی از جوان ترین دوره های سنی خود را پشت سر می گذارد. جسارت جوان ترها موجب ایجاد فضاهای نو و ایده های تازه در دنیای به تکرار کشیده شده ی موسیقی فارسی, شده است. پیشرفت زیاد موسیقی الکترونیک در سال های اخیر از نکات برجسته ای است که میتوان براحتی لمسش کرده و از شنیده ها بر قابلیت این سبک موسیقی اقرار کرد. «امین طالعی» یکی از تنظیم کننده های جوان موسیقی می باشد که متولد سالهای ابتدایی دهه هفتاد است. با او در راستای فعالیت های موسیقیایی اش به گفتوگو نشستیم:

  در ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان و چگونگی ورودتان به دنیای موسیقی برای مخاطبین «گراموزیک» بگویید؟

من امین طالعى متولد شهریورماه ۱۳۷۱ هستم. مدرک تحصیلى ام کارشناسى رشته فناورى اطلاعات (IT) است؛ به غیر از موسیقى علاقه ى زیادى به ورزش، به خصوص ورزش تنیس دارم و چند سالى ست که بطور حرفه اى این ورزش را دنبال مى کنم.

ابتداى ورود من به بازار موسیقى به حدود ۷ سال پیش بر می گردد. سال ۸۷ بود که براى نخستین بار تصمیم گرفتم قطعه اى را بخوانم، در آن زمان هنوز وارد بحث تنظیم نشده بودم. دو قطعه که تنظیم آنهارا را شخص دیگرى بر عهده داشت خواندم ولى پخش نکردم چون احساس می کردم موسیقى و تنظیم آن به آن ایده آل ذهنی ام نرسیده و در واقع همین موضوع باعث شد تا جرقه اى در من ایجاد شود که خودم وارد بحث تنظیم شوم.

با توجه به علاقه اى که به موسیقى الکترونیک داشتم تصمیم گرفتم این سبک از موسیقى را دنبال کنم، از آنجایى که این سبک از موسیقى توى ایران هنوز کامل جا نیفتاده بود به کمک بعضی از دوستانم در خارج از کشور که در این زمینه فعالیت داشتند توانستم وارد بحث تنظیم موسیقى الکترونیک بشم و این سرآغاز ورود من به موسیقى الکترونیک بود.

ابتداى قضیه، بیشتر تنظیم ها را براى خودم انجام مى دادم تا اینکه به مرور تصمیم گرفتم تعدادى از کارهارو پخش کنم. البته طى این مدت ارتباطم را با دوستانم حفظ مى کردم و از آنها مطالب زیادی یاد مى گرفتم.

اولین کارى که بصورت رسمى پخش کردم قطعه اى بنام Life Expectancy (به معنی: امید به زندگی) بود که از سایتهاى معتبر موسیقى جهان پخش شد و این شروع همکارى من با لیبل هاى خارجى بود. بعدها قطعات دیگرى رو هم که برگرفته از سبک مورد علاقه ام  (Ambient, Chillout, Progressive House)بود با لیبل هاى مختلف پخش کردم.

 در مورد همکاری با محسن یگانه در قطعه عید هرسال بگویید, این همکاری چگونه شکل گرفت؟

آشنایى من با محسن یگانه به شهریور ماه سال ۹۲ برمى گردد، زمانى که محسن یگانه در شهر سرعین کنسرت داشت، و اتفاقا من هم در آن کنسرت حضور داشتم. با توجه به شناخت قبلى که از محسن و کارهاش داشتم تصمیم گرفتم پیشنهاد همکارى به ایشون بدهم. بعد از صحبت هاى اولیه اى که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مى تونیم با هم همکارى داشته باشیم.

در مورد تراک عید هر سال هم باید خدمتتون عرض کنم که اواخر سال ۹۲ بود که محسن تصمیم به پخش یک Extended Play (EP) گرفت و طى صحبت هایى که با هم داشتیم محسن به این نتیجه رسید تا یکى از تراکهاى EP که همون عید هر سال بود رو بنده تنظیم کنم. براى خود من هم تجربه ى بسیار ارزنده اى بود که اولین همکارى داخلیم رو با محسن یگانه داشته باشم. سعى کردیم تنظیم این قطعه طورى باشه که بتونه به راحتى با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کنه که فکر مى کنم تا حدود زیادى موفق بودیم.

 در حال حاظر بعنوان تنظیم‌کننده و آهنگساز مشغول همکاری با چه افرادی هستید؟

در حال حاضر با چند نفر از خوانندگان نام آشنا در حال رایزنى هستم و بعضى کارها هم انجام شده که چون هنوز به مرحله نهایى نرسیده قصد اسم بردن ندارم. در آینده ای نزدیک هم قراره کارهایى با سبکهاى جدید و با هنرمندان مطرح که کمتر تو مارکت داخل شنیده شده، انجام بدیم. با توجه به علاقه اى که شخصا به سبک و صداى محسن یگانه عزیز دارم ان شاءالله سعى خواهم کرد این همکارى ادامه داشته باشه. یه تشکر ویژه هم از فؤاد غفارى دارم که چند تا همکارى خیلى خوب با هم داشتیم.

آیا شاهد حضور شما در مارکت موسیقی بعنوان خواننده ، خواهیم بود؟

جزء مواردى هست که بهش فکر مى کنم. هر وقت شرایط طورى محیا شود که احساس کنم مى توانم به عنوان یه خواننده هم هنر خودم رو بروز بدهم این اتفاق هم ممکن است رقم بخورد.

amintalei02
مصاحبه امین طالعی

– دیدگاهتان بعنوان یک موزیسین در رابطه با وضعیت کلی موسیقی پاپ و آثار‌ و آلبوم هایی که این روزها ساخته میشود ، چیست؟

به نظر من موسیقى پاپ ما این روزها خیلى کلیشه اى شده و کارها خیلى به هم نزدیک و تکرارى هستند. خلاقیت آنچنانى به چشم نمى خورد، نه اینکه نباشد ولى کم شده است. بعضا خواننده ها شرایطى رو به تنظیم کننده ها تحمیل مى کنند که من شخصا زیاد موافق نیستم. به نظر من آهنگسازى و تنظیم اگه در یک راستا و به صورت همزمان انجام بشود می تواند کار موفق تری را رقم بزند. چرا که صدا سازی ها و حتی آهنگسازی که انجام می گیرد می تواند هماهنگ با مفهوم شعر  و حس آهنگ باشد.

البته هنرمندانى هستند که کارهایشان را دوست دارم و دنبال مى کنم. اخیرا هم پیشرفتهاى خیلى خوبى صورت گرفته و گروه هایى هستند که به تازگى شروع به فعالیت کردند و تونستند تو مدت زمان کوتاهى مخاطبان خاص خودشان را جذب کنند و در واقع سبکهاى جدیدى را عرضه کنند که این خود جاى امیدوارى دارد.

– از آثار کدام تنظیم کننده ی داخلی بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرید و به نظر شما از لحاظ تنظیم بهترین آلبومی که دراین چند سال پخش شده چیست؟

اصولا خیلى کم پیش میاد که من تحت تاثیر قرار بگیرم! مگر اینکه قطعه ى هنرى حرف خاصى براى گفتن داشته باشد. از بین تنظیم کننده هاى داخلى اگه بخوام اسم ببرم مى تونم به سیروان خسروى، بهروز صفاریان، اشکان آبرون و هومن نامدارى اشاره کنم. کارهاى سیروان رو دوست دارم چون توى کارهاش خلاقیت رو احساس مى کنم و اینکه اصول تنظیم رو به خوبى رعایت مى کنه. بهروز صفاریان هم یکی از به نام ترین تنظیم کننده های ایران محسوب میشه که این جایگاه رو بخاطر کارهای خوبی که انجام داده بدست آورده. اشکان آبرون، که خودش، هم یه نوازنده ى حرفه اى هستش، و هم به عنوان یه تنظیم کننده تونسته کارهای ارزشمندی انجام بده. هومن نامدارى هم اخیرا  همکاری خوبی رو با مهدى یراحى داشته و به نظر من موفق بوده.

از لحاظ بعد تنظیم اگه بخواهیم آلبومى رو بررسى کنیم انتخاب بهترین واقعا سخت است. من آلبوم “جاده رؤیاها” از سیروان خسروى رو خیلى دوست دارم و توانستم باها آن ارتباط برقرار کنم. آلبوم “نگاه من” از محسن یگانه هم از لحاظ تنظیم، به خصوص هماهنگى بین تنظیم و شعر و ملودى خیلى خوب بوده. آلبوم “۲۸” از زانیار خسروى رو هم تا حدود زیادى موفق میدونم. آلبوم “جشن تنهایی” شهاب رمضان رو هم دوست دارم.

– بهترین اتفاق موسیقی پاپ از دید شما در این سالها چیست؟

به نظر من جزء اتفاقهاى خیلى خوبى که در سالهاى اخیر رخ داده فراهم شدن بستر مناسب براى ظهور فعالیت هنرمندان بیشترى از سبک ها و سلایق مختلف در عرصه موسیقى به ویژه موسیقى پاپ هستش که باعث شده رقابت بین هنرمندان خیلى تنگاتنگ بشه که این مساله مى تونه در پیشرفت موسیقى کشور نقش بسزایى داشته باشه. چنان چه شاهدیم در سالهاى اخیر هم گروه هاى موسیقى با سبکهاى جدیدى ظهور کرده که در صورت تداوم این روند نوید بخش آینده اى بهتر هستیم.

– یک تنظیم کننده برای جلوگیری از تکرار و ثبوت موسیقی چه نقشی میتواند داشته باشد؟

به نظر من داشتن علم موسیقى به خصوص در بحث تنظیم و اینکه یه تنظیم کننده بتونه از این علم بدرستى استفاده کنه و خلاقیت خودش رو در کارش عرضه کنه مى تونه در این زمینه نقش بسزایی داشته باشه. یه تنظیم کننده باید به روز باشه و کارهای زیادی از سبک های مختلف موسیقی رو گوش کنه و بتونه خلاقیت لازم رو هم در کارهاش پیاده کنه و سعى کنه تنظیمى که انجام مى ده به دور از یکنواختى باشه. در همین راستا باید در بحث نوازندگى هم حرفی براى گفتن داشته باشه.

– در آخر شما بعنوان یک موزیسین در جهت پیشرفت موسیقی داخلی و پیشبرد اهدافتون در سال های آتی چه‌برنامه هایی دارید؟

موسیقى داخل داراى پتانسیل هاى خیلى بالایى هستش که متاسفانه هنوز نتونسته به جایگاه واقعیش دست پیدا کنه. بنده هم سعى و تلاشم رو خواهم کرد تا به نوبه ى خودم بتونم در رسیدن به این جایگاه نقش ایفا کنم. هر چند این کار تنها توسط یک نفر امکان پذیر نیست و نیازمند حرکت جمعى رو به جلو خواهد بود. سعى خواهم کرد با کارهاى جدید نشون بدم که موسیقى داخل هم مى تونه با خیلى از موسیقى هاى خارجى رقابت کنه و حتى در بسیارى موارد بهتر و قدرتمندتر باشه.

تهیه و تنظیم گفتوگو: احسان نعمتی

منبع: اختصاصی گراموزیک

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *