ثبت نام

اجرای «علیرضا قربانی» در آخرین شب فستیوال موسیقی تهران

Alireza Ghorbani (10)
ب

Alireza Ghorbani (14)علیرضا قربانی در آخرین شب فستیوال موسیقی , عمارت مسعودیه را با ایران همراه کرد .

گراموزیک : نخستین فستیوال موسیقی تهران که به همت خانه موسیقی به عنوان تنها نهاد معتبر صنفی موسیقی ایران به مدت ۶ روز در عمارت مسعودیه تهران برگزار شد، شامگاه دیشب دوشنبه ۱۷ شهریور ماه با اجرای علیرضا قربانی به کار خود پایان داد.

این برنامه با تاخیر نیم ساعته کار خود را آغاز کرد و ابتدا و به رسم شب های پیشین یکی از چهره‌های سینمایی روی صحنه حاضر شد که این‌بار نوبت به مهناز افشار رسید تا ضمن خواندن بیانیه خانه موسیقی درباره کمپین «من از موسیقی حمایت می‌کنم» صحبت کند. البته او که با استرس فراوان روی سن حاضر شده بود در نهایت نتوانست بیانیه را حتی از روی کاغذ بخواند و چندین بار از حضار عذرخواهی کرد که صدایش می‌لرزد. این بازیگر سینما گفت اگر کاغذ را زودتر به او می دادند یک بار از رویش می خواند و حتی آن را از حفظ می‌کرد.

مهناز افشار در حالی اینگونه تپق زدن‌هایش را توجیه کرد که شب های گذشته هم چهره‌هایی از سینما این بیانیه را خوانده بودند و چنین اتفاقی نیفتاد. در نهایت افشار به خواندن شعر «وقتی زمین ناز تو را در آسمان ها می کشید…» اکتفا کرد و با همان دست پاچگی و در حالیکه می پرسید از کدام طرف باید پایین برود، راه خروج را پیدا کرد.

ورود یکایک اعضای گروه «اشتیاق» روی سن و نشستن آنها روی صندلی‌هایشان نویدبخش آغاز برنامه بود و با حضور علیرضا قربانی و ادای احترام به حضار، کنسرت دیشب رسما کلید خورد.

اجرا با قطعه «هوای جنون» با شعر محمد قهرمان و آهنگسازی و تنظیم شهرام توکلی آغاز شد؛ اجرایی که هم از لحاظ نوازندگی و هم آواز قابل قبول بود.

قربانی برای قطعه دوم آهنگ تیتراژ سریال «کیف انگلیسی» را انتخاب کرده بود که این اثر با مطلع «گشته خزان نوبهار من» با آهنگسازی استاد فرهاد فخرالدینی به فضای باز و آسمان شبانگاهی عمارت مسعودیه حال و هوای دیگری بخشید.

و اما قطعه سوم به شعر معروف زنده‌یاد فریدون مشیری اختصاص داشت که از قطعات پرطرفدار علیرضا قربانی نیز هست. «آخرین جرعه جام» با آهنگسازی و تنظیم مهیار علیزاده که اتفاقا در کنسرت دیشب حضور داشت، طنین انداز شد که حضور همخوانان سوپرانو و آلتو از ویژگی‌های این بخش از اجرا بود.

قطعه چهارم از بخش اول کنسرت گروه «اشتیاق» به «زندگی» با شعر و آهنگسازی غلامحسین مین‌باشیان اختصاص داشت که تنظیم این اثر با فردین خلعتبری است که وی نیز دیشب در عمارت مسعودیه حضور داشت. اجرای قابل قبول ویلونیست های گروه اجرای این قطعه را دلنشین کرد.

پس از پایان این قطعه، علیرضا قربانی با حضار سلام و احوالپرسی کرد و به نمایندگی از اعضای گروهش به مردم خوشامد گفت. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع علاقمندان به موسیقی بیان کرد: خوشحالم که با تلاش مستمر خانه موسیقی و پیگیری های حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی این فستیوال بالاخره برگزار شد. این فستیوال به عنوان رویدادی مستقل که خانه موسیقی بنیانگذارش بود اتفاق مثبتی است که جای آن تا امروز خالی بود ولی در نهایت با تلاش های زیادی که برای راه اندازی آن انجام گرفت، امسال شاهد برپایی نخستین دوره آن به شکلی باکیفیت و آبرومند بودیم.

وی ادامه داد: اگر همراهی وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و میراث فرهنگی نبود این فستیوال در این مکان شکل نمی‌گرفت. صنف موسیقی با چنگ و دندان از ایده برپایی فستیوال موسیقی تهران دفاع کرد تا بتواند جشنواره ای مستقل و حرفه ای داشته باشد. امیدوارم سال های بعد هم این حرکت ادامه یابد و حتی شاهد بین المللی شدن آن و افزایش تعداد اجراها باشیم.

علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی ایرانی به حضور فردین خلعتبری و مهیار علیزاده اشاره کرد که آنها ایستاده و روبه گروه و سپس مردم ادای احترام کردند.

قربانی همچنین اشاره کرد که قطعه بعدی را از استادش زنده یاد همایون خرم اجرا می کند که جایش در جامعه موسیقی خالی است و قطعه «تو ای پری کجایی» را به وی تقدیم کرد. اجرای این قطعه ماندگار و گوش‌آشنا باعث گرم‌تر شدن کنسرت دیشب شد. «تو ای پری کجایی» با شعری از هوشنگ ابتهاج و تنظیم سامان صمیمی اجرا شد.

قطعه بعدی «باران» با شعر و تنظیم و آهنگسازی فردین خلعتبری بود و قطعه «شب دهم» با شعر افشین یداللهی و آهنگسازی و تنظیم فردین خلعتبری پایان بخش بخش نخست کنسرت بود. این قطعه به دلیل اینکه از تلویزیون و در تیتراژ سریال «شب دهم» بارها پخش شده است از قطعات محبوب مردم است که تشویق حضار هم موید این نکته بود.

پس از استراحتی بیش از ۱۰ دقیقه، این‌بار علیرضا قربانی با همراهی بهنام ابولقاسم نوازنده پیانو روی صحنه حاضر شد. حضور قربانی با یک نوازنده نوید اجرای قطعه ای بداهه را می داد که وی نیز این امر را تایید کرد و گفت قطعه ساز و آوازی را تقدیم می کند.

اجرای قطعه «رامشگر» در دستگاه نوا را می توان تکنیکی ترین قطعه کنسرت دیشب دانست که هم ساز و هم آواز آن گوش‌نواز بود.

با پایان این قطعه، گروه ارکستر روی صحنه حاضر شدند و وقتی سازها اولین نت های قطعه را به صدا درآوردند آنهایی که با این اثر آشنایی دارند منتظر شنیدن یک قطعه میهنی معروف شدند؛ «از خون جوانان وطن». شعر این قطعه سروده عارف قزوینی است که با تنظیم حسام حسینی اجرا شد. حاضران در عمارت مسعودیه به مراتب اجراکنندگان این قطعه را تشویق کردند.

«بی خوابی» با شعر اخوان ثالث و تنظیم و آهنگسازی مهیار علیزاده، «زلف سیه» با شعر و آهنگسازی غلامحسین مین‌باشیان و تنظیم میلاد موحدی در ادامه اجرا شد.

«ارغوان» قطعه بعدی کنسرت بود که با شعر هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی و تنظیم مهیار علیزاده روی صحنه رفت و تشویق مردم را به دنبال داشت. این قطعه نیز از کارهای معروف علیرضا قربانی است.

«مدار صفر درجه» با شعر افشین یداللهی و آهنگسازی و تنظیم فردین خلعتبری پایان‌بخش رسمی کنسرت دیشب بود و علیرضا قربانی صحنه را میان تشویق های مردم ترک کرد و اما به رسم همیشگی کنسرت ها وی دوباره به صحنه آمد تا قطعه بیز را هم تقدیم مردم کند.

در حالیکه مردم از او آهنگ های درخواستی را مطالبه می کردند و بیشتر «رسوای زمانه» را می خواستند، اعضای ارکستر سازها را برای ایران کوک کردند و آواز علیرضا قربانی به نام ایران طنین انداخت؛ ای ایران ای مرز پرگهر ای خاکت سرچمشه هنر.

وقتی نام ایران طنین انداز شد همه حاضران ایستاده و به احترام کشورشان این اجرا را همراهی کردند و همنوایی چند بیت آخر نیز باعث شد در فضای باز عمارت مسعودیه عرق ملی ایرانیان موج زند.

علیرضا قربانی نیز با گفتن «پاینده باد ایران» صحنه را ترک کرد.

علیرضا قربانی خواننده، سامان صمیمی ارکستر مایستر، نیلوفر محبی ویلن اول، محسن عبادی و مهجین کاوری‌زاده ویلن دوم، کاوه تسعیری و حسام حسینی آلتو، بصیر خاموشی و هانیه کازرونی ویلنسل، حامد قدسی کنترباس، حسام ناصری فلوت، مهسا یوسفی‌نژاد هورن، ترگل خلیقی تار، زکریا یوسفی پرکاشن، بهنام ابولقاسم پیانو، شیوا سروش و روشنک کی‌منش سوپرانو، سمیرا محسنی و مهدیه صفدری آلتو، سید علی اصغر رضوی مدیرگروه اعضای ارکستر دیشب بودند.

در ادامه از نگاه لنز «علیرضا زندیه» به تماشای این کنسرت بنشینید .

اختصاصی از پایگاه خبری تحلیلی گراموزیک / گزارش متنی از مهر

Alireza Ghorbani (1) Alireza Ghorbani (2) Alireza Ghorbani (3) Alireza Ghorbani (4) Alireza Ghorbani (5) Alireza Ghorbani (6) Alireza Ghorbani (7) Alireza Ghorbani (8) Alireza Ghorbani (9) Alireza Ghorbani (10) Alireza Ghorbani (11) Alireza Ghorbani (12) Alireza Ghorbani (13) Alireza Ghorbani (14) Alireza Ghorbani

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *