ثبت نام

اجرای ارکستر ملی ایران در نخستین شب از جشنواره موسیقی فجر + فیلم

سی و چهارمین جشنواره فجر – ارکستر ملی – پارس نوا (۱۹)

اجرای ارکستر ملی ایران در نخستین شب از جشنواره موسیقی فجر

پارس نوا: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از غروب چهارشنبه ۲۴ بهمن کار خود را در هشت سالن در تهران آغاز کرد.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی چهارشنبه غروب آغاز به کار کرد که افتتاحیه رسمی این رویداد با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و با حضور رهبر مهمان آقاوردی پاشایوف رهبر ارکستر ملی آذربایجان در تالار وحدت همراه بود.

این کنسرت در دو بخش ایرانی و آذربایجانی برگزار شد: بخش ایرانی به رهبری شهبازیان و آواز اسفندیار قره‌باغی و بخش بعدی به رهبری پاشایوف و با خوانندگی سمیر جعفروف.

ابتدا قطعه “سرود گل” از ساخته‌های حسین دهلوی با همراهی ارکستر ملی ایران اجرا شد و در بخش دوم با اضافه شدن قره‌باغی به‌عنوان خواننده، قطعه انقلابی “پیروزی” به زیبایی برای حاضران اجرا شد. “رزم‌آوران” ساخته همایون رحیمیان از دیگر قطعات این کنسرت با صدای قره‌باغی بود که برای حضار به اجرا درآمد.

پارت بعدی این کنسرت با خروج خواننده و ورود علی عابدین سولیست سنتور همراه شد. در این بخش کنسرتینو برای سنتور و ارکستر از ساخته‌های دهلوی به اجرا درآمد. این کار اثری تلفیقی از فرم و آهنگسازی در موسیقی ایرانی و غربی است که در سال‌ها پیش ضبط شد.

پارت بعدی با تشویق و خروج سولیست سنتور، خواننده ارکستر وارد صحنه شد و در ادامه با همراهی ارکستر قطعات “پیروزی خرمشهر” و “نوروز در سنگر” از ساخته‌های همایون رحیمیان به اجرا درآمد.

از مهم‌ترین اتفاقات این کنسرت، اجرای چهارگاه برای پیانو و ارکستر از ساخته‌های جواد معروفی بود که با تک‌نوازی پیانو پویان آزاده همراه شد. این قطعه برای اولین بار در یک ارکستر به اجرا در‌آمد.

بخش دوم این برنامه با تغییر در ساختار و رهبر و خواننده آذربایجانی همراه بود. در این بخش ابتدا اورتور “آرشین مال الان” توسط ارکستر نواخته شده و سپس قطعه “عسگرین نغمه سی” از ساخته‌های عزیر حاجی‌بیگف برای حضار اجرا شد. “سنده قالماز”، “خانه خانه”‌ و… از دیگر قطعات موسیقی کلاسیک و فولکلوریک آذری بودند که در این کنسرت نواخته شدند.

قطعه “آیریلیق” یکی از ماندگارترین آثار موسیقی آذری که با اجرای رشید بهبودوف شهرت جهانی دارد و بارها توسط خوانندگان مختلف اجرا شده در پایان این کنسرت اجرا شد.

گزارش متنی: هنرآنلاین / عکس ها از غزل غنیمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *