شب سوم جشنواره فجر، در سالن رودکی چه گذشت؟ | گزارش متنی و تصویری
شب سوم جشنواره فجر، در سالن رودکی چه گذشت؟ | گزارش متنی و تصویری
دمیدن هیجان در تالار رودکی / اجرای ارکستر بادی کارا در جشنواره فجر
پارس نوا: در سومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی میزبان ارکستر بادی کارا به سرپرستی مهسا خطیبزاده و با رهبری بردیا کیارس بود. این ارکستر سازهای بادی که از آغاز فعالیت آن چند ماهی میگذرد در زمانی کوتاه توانسته است توجه مخاطبان را به خود جلب کند. ارکستر بادی کارا آنسامبلی متشکل از سازهای بادی چوبی و بادی برنجی است که در کنار آنها درامز، گیتار بیس و پرکاشن نیز قرار گرفتهاند. نوازندگان جوان این ارکستر سازهایی مانند فلوت، کلارینت، کلارینت باس، ابوا، فاگوت، ساکسوفون آلتو، ساکسوفون تنور، هورن، ترومپت و ترومبون را مینوازند.
در ابتدای کنسرت کیارس اعلام کرد به دلیل رعایت زمان بندی سالن مجبور به حذف ۴ قطعه شدهاند و پس از آن برنامه با اجرای موسیقی انیمیشن علاءالدین و لحن عربی آغاز شد که در ادامه فضایی تند و پر هیجان را ایجاد کرد. قطعه بعدی “elegi” نام داشت که با نوای کلارینت، فاگوت و ترومبون در فضایی آرام و بم آغاز شد و پس از آن پیوستن فلوت و ساکسوفون رنگ دیگری به آن بخشید. در این قطعه نقش اصلی را کلارینت بر عهده داشت و تکنوازی ترومپت مهسا خطیبزاده هم از بخشهای جذاب آن بود.
قطعه بعدی که به موسیقی لاتین اختصاص داشت اثری از سانتانا بود. این قطعه با سولوی ساکسوفون آغاز شد و پاسخ آن توسط گروه داده شد. با ضربات درامز فضا تغییر کرد و بالا رفتن حجم صدای سازهای بم فضایی مهیجتر ایجاد کرد. my way اثر فرانک سیناترا قطعه بعدی بود که ملودی آن را کلارینت بر روی زمینه صدای ساکسوفونها و پرکاشنها اجرا کرد و پس از آن همه گروه با شور و حرارت به اجرا پرداختند.
کیارس که گاه مابین قطعات چند لحظهای صحنه را ترک میکرد تا فرصت استراحتی به نوازندگان بدهد، با اشاره به دشواری نواختن سازهای بادی، اظهار کرد که اعضای ارکستر با بهترین کیفیت در حال اجرای قطعات هستند.
با اجرای دو قطعه دیگر بخش اول کنسرت به پایان رسید و در بخش دوم هم قطعات دیگری مانند coldplay on stage, the blues brothers, james bond و… اجرا شد. با نزدیک شدن به پایان برنامه قطعات پر هیجانتر میشد و نوازندگان جوان گروه با اشتیاق و حرارت بسیار به اجرای آنها میپرداختند. تسلط بالای نوازندگان بر سازهای خود و اجرای روان آنها باعث صدادهی خوب ارکستر شد و این برنامه کاملا رضایت تماشاگران را جلب کرد.
در این کنسرت قطعات متنوعی از سبکهای مختلف موسیقی که برای ارکستر بادی نوشته شدهاند به اجرا درآمد و حاظران در سالن شنونده قطعات جذابی از موسیقی جز، لاتین و… بودند. اگرچه تعداد ارکسترهای بادی در ایران به شدت محدود است و بسیاری از علاقهمندان موسقی آشنایی چندانی با آنها ندارند، اما اجرای این برنامه نشان داد که ارکسترهای بادی کاملا قابلیت جذب مخاطب را دارند.
اجرای خوب اعضای ارکستر تحسین کیارس را هم در پی داشت و به تماشاگران گفت: وجود چنین ارکستری از سازهای بادی و اجرای چنین برنامهای به ندرت در ایران اتفاق می افتد. نوازندگان این برنامه کار بسیار سختی را انجام دادند و اگر من جای شما بودم آنها را بیشتر تشویق میکردم.
شقایق صادقیان، مه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده (فلوت)؛ داریوش بیژنی، پانیذ شفایی، محمد نیکفرجام، کیمیا روهینا ،محمد ملکی (کلارینت)؛ رهام ایرانخواه (کلارینت باس) حسام صدفی نژاد، شمیم کیانی (ابوا)، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی زاده، امیرعلی رضازاده، (فاگوت)؛ علیرضا مهدی زاده، سعید نیازی (ساکسفون آلتو)؛ بنیامین بیانی (ساکسفون تنور)؛ میلاد عباسی، فرزان بیژنی، مهسا یوسفی نژاد، آرش رضویان، مونا بامشاد (هورن)؛ حسن فراهانی، علیرضا میرآقا، مهسا خطیب زاده، ارشیا والی، شایان هاتف (ترومپت)؛ حسین شریفی، سپهر عباسی (ترومبون)؛ سامان بهشتی (درامز)، وریا پذیرا (گیتار بیس)، سینا لطیف پور و شهرام افتخاری (پرکاشن) اعضای ارکستر بادی کارا هستند.
ترانههای ماندگار فارسی و ترکی در جشنواره فجر
در سانس دوم از سومین شب اجراهای تالار رودکی کنسرت ترانههای ماندگار برگزار شد. این کنسرت توسط آنسامبل کوچکی متشکل از آرمین قیطاسی سرپرست گروه و نوازنده فلوت، مهرداد عالمی نوازنده ویولنسل و امیر دارابی نوازنده پیانو به همراه مهدی محمدی و یاشار احمدی خوانندگان تنور اجرا شد.
کنسرت ترانههای ماندگار به اجرای تعدادی از آثار شناخته شده قدیمی اختصاص داشت که نیمی از آنها را ترانههای ترکی تشکیل میداد. برنامه با اجرای ترانه فولکلور “دل دیوانه” با صدای یاشار احمدی آغاز شد و پس از آن ترانه ترکی ” قزنفیل” اثر واصف آدی گوزلوف توسط دو خواننده اجرا شد. در این قطعه دو خواننده بدون همخوانی کردن، بخشهای مختلفی از ترانه را اجرا کردند.
“جان مریم” ترانه بعدی این کنسرت بود که برای دومین بار در این دوره از جشنواره به اجرا درآمد. این ترانه ماندگار که شب گدشته نیز توسط ارکستر خانه هنرمندان اجرا شده بود، این بار با تنظیمی متفاوت توسط مهدی محمدی اجرا شد. ترانه ترکی “تزگل” به آهنگسازی توفیق قولیف توسط دو خواننده اجرا شد و “بی سرانجام” اثر بابک افشار و با شعر تورج نگهبان را یاشار احمدی خواند. اجرای دو ترانه ترکی “آیریلیق” و “من سنیم، سن منیم” پایان بخش قسمت اول برنامه بود.
بخش دوم کنسرت با ترانه ترکی “سئوگی والسی” و اجرای مهدی محمدی آغاز شد و پس از آن نوبت به یکی از زیباترین قطعات این کنسرت “عاشقم من” رسید. این ترانه مشهور با آهنگسازی مجید وفادار و شعری از رهی معیری، توسط دو خواننده اجرا شد و در بخشهایی از آن اجرای دو صدایی خوانندگان شنیده شد.
“سئوگیلیم” اثر توفیق قولیف و با صدای یاشار احمدی، “انتظار شیرین” به آهنگسازی ناصر حسینی و با صدای مهدی محمدی، “سنده قالماز” اثر توفیق قولیف و با صدای یاشار احمدی، قطعات بعدی این برنامه بودند. قطعه بعدی که به اجرا در آمد “ستاره” نام داشت که شعر و آهنگ آن هم متعلق به مهدی محمدی بود و توسط خود او اجرا شد.
کنسرت ترانههای ماندگار توسط آنسامبلی کوچک اما کامل اجرا شد و رابطه قوی اعضای گروه با یکدیگر باعث اجرای برنامهای یکدست شد. دو خواننده با اجرایی قوی و روان، توانایی خود را در اجرا نمایان کردند و تنظیمهای آرمین قیطاسی بر روی ترانههایی که قبلا با سازبندیهای دیگری شنیده شده بودند توانست نظر شنوندگان را جلب کند. امیر دارابی نوازنده جوان پیانو که مدتی است نام او به عنوان پیانیست سبک جَز بسیار مطرح شده است در این کنسرت نشان داد که در اجرای انواع دیگر موسیقی هم توانایی بالایی دارد.
در ادامه از نگاه لنز «فاطمه الهیار نژاد» به تماشای این کنسرت بنشینید.