ثبت نام

آلبوم راک «گل مرداب» اثر کاوه دولت نیا منتشر شد

۲ecdaa1f-4aa7-45b0-b562-89baedd56245
ب

2ecdaa1f-4aa7-45b0-b562-89baedd56245رد پای کورش یغمایی، فریدون فروغی و فرهاد مهراد در “گل مرداب”

گراموزیک : با رونمایی از آلبوم “گل مرداب”، اولین اثر منتشر شده کاوه دولت نیا، ایران یکی از  ستاره های راک  آینده خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار گــراموزیک ، آلبوم ” گل مرداب” اگر نقطه عطفی در تاریخ موسیقی راک ایران نباشد که نیست، بی شک یکی از موفق ترین تجربه های راک درسالهای اخیر است. باید توجه داشت که از آنچه در عصر روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در مرکز موسیقی بتهوون رونمایی شد اولین تجربه حرفه ای آهنگساز آن بوده و بدون شک  عاری از ایراد و یا نقطه ضعف نخواهد بود.

آلبوم ” گل مرداب”  تلاشی است در تلفیق موسیقی راک با شعر کلاسیک ایران.  سابقه چنین نگاهی به موسیقی راک در ایران به پیش از انقلاب باز می گردد اما بدلیل سکوت حدودا بیست ساله  موسیقی راک در ایران بعد از انقلاب نسل های جوانتر کمتر موفق شده اند تا از تجربیات گذشته موسیقی راک فارسی استفاده کنند. پس بی دلیل نیست اگر آن هنگام که از تلفیق شعر کلاسیک در موسیقی راک ایران سخن به میان میاید عموما به یاد پر حاشیه ترین و خبر سازترین توع این تجربیات یعنی تجربیات گروه اوهام و شهرام شعرباف بیافتیم. اما  این مقال را مجال  مقایسه این تجربیات نیست.

آنچه کاوه دولت نیا را بر آن داشته تا در مسیر تولید آلبوم ” گل مرداب ” ، گام در یکی از چالش برانگیزترین عرصه های موسیقی راک ایران، یعنی تلفیق آثار شعرای کلاسیک” با موسیقی راک بنهد شاید ناهمگونی برخی از تجربیات گذشته در تطابق شعر فارسی با موسیقی راک باشد. کما اینکه بیات نیا در باره آلبوم خود می گوید: تلفیق موسیقی مدرن با شعر کهن به نخستین سال های دوران کودکی و نوجوانی من باز می گردد و همواره مهم ترین دغدغه ذهنی من  در طول دوران فراگیری موسیقی راک بوده است. نا همگونی برخی از این تجربیات شاید  در عدم توفیق هنرمندان در تطابق درون مایه عاشقانه اشعار کلاسیک پارسی با ماهیت اعتراضی موسیقی راک باشد. چنین نگاهی و چنین تفکری ریشه در سالهای گذشته زندگی من داشته است. ملودی بسیاری از این اشعار در ذهن من از سالهای دور و دوران مدرسه شکل گرفته است.

کاوه دولت نیا خود را متاثر از تفکر زیبایی شناسانه هنرمندانی چون کورش یغمایی،فریدون فروغی و فرهاد مهراد می داند. و از طرفی هم معتقد است که راک دهه ۸۰ میلادی در شکل گیری شخصیت هنری او بسیار موثر بوده است . او موسیقی راک را نزد همایون مجدزاده آموخته است  و آلبوم ” گل مرداب” را را هم  تحویل مشق شب خود به همایون مجدزاده می داند.

در این آلبوم  کاوه دولت نیا از همکاری هنرمندان صاحب نامی چون رامین بهنا، رضا فرهای و همایون مجد زاده بهره برده است.  او علت این درخواست همکاری با هنرمندان پیشکسوت خود را چنین بیان می کند: این آلبوم، تجربه اول من است.  احساس می کردم از بار موزیکال این اثر بواسطه کم تجربگی های من  کاسته شده باشد. شاید صدای ساز این هنرمندان به نسبت سایر هنرمندان در جامعه کمتر شنیده شده باشد اما از نظر تجربه و توانمندی این هنرمندان در جایگاه ویژه ای قرار دارند. در بسیاری از موارد  کم کار بودن در  بازار موسیقی دلیل ضعف نیست. دوست داشتم حضور این هنرمندان جبران کننده ضعف های ناشی از بی تجربگی های من باشد.

در آلبوم ” گل مرداب” از اشعار شعرای نامداری چون حافظ، باباطاهر، خیام، هوشنگ ابتهاج و وفا قباد پور استفاده شده است. کاوه دولت نیا در این آلبوم علاوه بر آهنگسازی و خوانندگی، نوازندگی سازهای گیتار الکتریک ،  اکوستیک و گیتار باس را نیز عهده دار بوده است. سعید پیلتن نوازندگی درامز این آلبوم را بر عهده داشته و نوازندگانی چون پیمان حاتمی، رامین بهنا و همایون مجد زاده در قطعاتی از این آلبوم دست به ساز برده اند.

آلبوم ” گل مرداب” بواسطه وفاداری زیبایی شناسانه کاوه بیات نیا به اصول و ریشه های موسیقی راک کلاسیک، برخورداری اشعار انتخابی از اصالت ایدئولوژیک موسیقی راک و طعم و مزه متفاوتی که بواسطه حضور نوازندگانی چون بهنا و مجد زاده  در برخی از قطعات ایجاد شده اثری است در خور توجه که شاید نوید بخش حضور یک راکر جوان و تمام عیار در موسیقی نوین ایران در آینده ای نه چندان دور باشد.

یادداشت: علیرضا ایرانی نژاد

منبع : ایسکانیوز

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *