ثبت نام

فواد توحیدی : موسیقی محرم در کرمان با اصالت اجرا می‌شود

۵۰۲۷۵_۶۳۵۵۰۵۲۴۹۸۷۶۵۵۱۳۸۸_l
ب

50275_635505249876551388_lموسیقی محرم در کرمان با اصالت اجرا می‌شود

گراموزیک : فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان درباره موسیقی محرم در کرمان گفت: خوشبختانه مردم کرمان هنوز هم موسیقی محرم را با اصالت اجرا می‌کنند زیرا معتقد هستند آداب و رسوم و موسیقی محرم باید در شان امام حسین (ع) باشد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان در ادامه بیان کرد: در شهرهای بزرگ این نوع موسیقی منسوخ شده است و برخی افراد سعی دارند شیوه جدیدی به وجود آورند ولی در شهرهای کوچک موسیقی محرم مانند گذشته اجرا می‌شود.

توحیدی با اشاره به اینکه در شهرهای کرمان برای موسیقی محرم از سازهای اصیل استفاده می‌شود، تاکید کرد: به عنوان مثال در سیرجان از سرنا و دهل، در قاسم‌آباد رفسنجان از دهل‌های قدیمی، در شهداد از نقاره و… استفاده می‌کنند. همچنین در ایام محرم و صفر از نی‌های محلی برای سوگواری استفاده می‌شود که صدای این ساز بسیار حزن‌انگیز است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در کرمان از ساز سفید مهره هم استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در این ایام تعزیه برقرار است که در اجرای تعزیه از سازهای محلی استفاده می‌کنند. همچنین مردم کرمان موسیقی محرم را براساس مقام‌های موسیقی نواحی اجرا می‌کنند.

فواد توحیدی افزود: البته گاهی برای سوگواری از موسیقی کلاسیک ایرانی هم استفاده می‌کنند ولی بیشتر موسیقی نواحی مخصوص کرمان اجرا می‌شود زیرا همه تاکید بر حفظ اصالت‌ها دارند.

فواد توحیدی در پایان گفت: در کرمان موسیقی محرم در طول سال آموزش داده می‌شود و از قبل برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کنیم. همچنین بیشتر نوازنده‌هایی که در این ایام ساز می‌زنند نظامی و ارتشی هستند که با سازهایشان از رشادت و دلیری امام حسین (ع) می‌گویند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *