ثبت نام

هم‌نوازی طبل چینی و نی‌انبان ایرانی / یادی از دریانوردان ایرانی

اجرای+گروه+لیان+و+خانه+درام+چین+در+سومین+روز+از+جشنواره+موسیقی+فجر
ب

هم‌نوازی طبل چینی و نی‌انبان ایرانی / یادی از دریانوردان ایرانی

پارس نوا: در سومین روز سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گروهی از کشور چین در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه‌ای مشترک با نوازندگان ایرانی پرداخت. اعضای “خانه درام چین” متشکل از ۴ زن و ۴ مرد طبل‌نواز و نوازندگانی از گروه لیان شامل محسن شریفیان، حمید اکبری، مرتضی عزیززاده به همراه همایون نصیری هنرمندانی بودند که در این کنسرت به اجرای برنامه پرداختند.

برنامه با حضور نوازندگان چینی روی صحنه آغاز شد در حالی که لباس‌های خاص آن‌ها بسیار جلب توجه می‌کرد. نوازندگان با قدرت و شدت بر طبل‌های خود می‌نواختند و در این میان حرکات نمایشی آن‌ها جذابیت بیشتری برای تماشاگران ایجاد می‌کرد.

طبل جایگاه ویژه‌ای در نمایش آداب و رسوم چین دارد و آنچه در طول تاریخ برای تقویت روحیه جنگ‌آوری سربازان، یا زینت جشن‌ها و مراسم آیینی استفاده می‌شد، امروزه در فرهنگ موسیقی چین نقش مهمی دارد.

قطعه بعدی که “صلابت مردانه” نام داشت توسط چهار نوازنده مرد با حرکات هماهنگ آن‌ها اجرا شد. طبل‌هایی که توسط این گروه استفاده می‌شد در ابعاد مختلف بود و برای اجرای هر قطعه جابه‌جا می‌شدند.

سومین قطعه توسط ۸ نوازنده طبل در حالی اجرا شد که آهنگی حماسی در پس‌زمینه پخش می‌شد و طبل‌نوازان به اجرای ریتم‌هایی متنوع همراه با آن پرداختند.

 

پس از آن گروه لیان به صحنه آمد تا به همراهی نوازندگان چینی بپردازد. محسن شریفیان نی‌انبان نواخت و سازهای کوبه‌ای او را همراهی کردند. برای اجرای بخش بعدی برنامه نوازندگان چینی صحنه را ترک کردند و سه نوازنده کوبه‌ای ایرانی به اجرای موسیقی برگرفته از جنوب ایران پرداختند.

قطعه بعدی با حضور شریفیان و تغییر نی‌انبان او همراه بود. او با اشاره به مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشان از مردم خواست که کمک‌های خود را ادامه دهند و پس از آن به اجرای قطعه‌ای برگرفته از موسیقی کردی پرداخت. این قطعه بسیار پرهیجان با تشویق‌های شدید تماشاگران همراه بود و در میانه این آهنگ شریفیان به اجرای ترانه‌ای کرمانشاهی پرداخت که در ادامه به شعری بندری وصل شد و فضای موسیقی را هم به سمت موسیقی جنوب برد. این تبادل میان موسیقی کردی و بوشهری ادامه یافت و باعث تشویق‌های پی‌درپی مخاطبان شد.

شریفیان با ابراز خوشحالی از اجرای برنامه مشترک با نوازندگان چینی گفت: بسیار خوشحالم که این رویداد باعث ایجاد گفتمان فرهنگی بین دو کشوری که تاریخ بسیار کهنی دارند شده است. من تجربه زیادی در اجرای موسیقی در کشور چین دارم و به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی را در آن کشور اجرا کردم. باعث خوشحالی است که این بار فرصتی فراهم شد تا نوازندگان چینی به ایران بیایند.

شریفیان با اشاره به حادثه‌ای که برای نفت‌کش ایرانی و سرنشینان آن پیش آمده است گفت: از اتفاقی که برای دریانوردان ایرانی افتاده است بسیار ناراحت هستیم. ما بچه‌های جنوب با حوادث دریایی زندگی می‌کنیم و در طول تاریخ دریانوردانی را دیده‌ایم که به دریا زدند و دیگر بازنگشتند. قسمت اول از قطعه بعدی را تقدیم می‌کنیم به هموطنانی که از سرنوشت آن‌ها بی‌خبر هستیم.

برای اجرای این قطعه نوازندگان چینی هم به صحنه آمدند و محسن شریفیان با ساز نی جفتی به همراهی گروه پرداخت. بخش اول این قطعه فضایی سنگین داشت اما در ادامه به آهنگی شاد و پرهیجان تبدیل شد که تشویق‌های تماشاگران را در پی داشت.

شور و هیجان شریفیان و گروه لیان همیشه لحظات خوشی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند، اما انتظار می‌رفت با توجه به نخستین حضور گروه چینی در ایران، بخش بیشتری از برنامه به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *