ثبت نام

اجرای گروه سنتور نوازان معاصر در جشنواره فجر

ardavan kamkar-fajr33-parsnava (8)
ب

اجرای گروه سنتور نوازان معاصر در جشنواره فجر

پارس نوا: در روز سوم به گروه سنتور نوازی معاصر اختصاص داشت. در بخش اول کنسرت شاگردان اردوان کامکار یعنی سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان با شیوه‌ سنتورنوازی معاصر (شیوه‌ ابداعی اردوان کامکار) نوازندگی کردند. آنها قطعه «روان» ساخته مصطفی مومنیان، «رها» ساخته سیاوش کامکار، «رویا» از ساخته‌های مهیار طریحی و «دماوند» ساخته اردوان کامکار را اجرا کردند.

در بخش اول شاگردان اردوان کامکار با دو سنتور سل‌کوک و یک سنتور باس به اجرا پرداختند؛ یعنی با همان ترکیبی که خود اردوان اعتقاد دارد می‌تواند صدادهی مطلوبی داشته باشد و قابلیت اجرای قطعات پلی‌فونی را نیز دارد. قطعاتِ پلی‌فونیکی که در این بخش نواخته شد، همگی دارای پیچیدگی‌هایی در ریتم، هارمونى و دینامیک بودند که به همین واسطه شنیدن برخی از این قطعات برای مخاطبانی که شیوه دیگری از سنتور نوازی را در ذهن دارند، سخت می کرد.

بخش بعدی این کنسرت به تکنوازی اردوان کامکار اختصاص داشت؛ «اردوان کامکار» در عمر هنری اش علاوه بر آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرده، قطعاتی برای گروه‌نوازی سازهای ایرانی تصنیف کرده است. پاساژهای سریع و در هم تنیده و ریتم‌ها و مضراب‌های پیچیده، از مشخصه‌های سنتورنوازی اردوان کامکار است. اما اجرای اردوان در جشنواره، با کنسرت های همیشگی او فاصله داشت؛ اردوان در این کنسرت اجرای آشفته و پراکنده را به نمایش گذاشت؛ اجرایی که مجموعا به ۱۵ دقیقه هم نمیرسید. اردوان کامکار البته پس از پایان اجرایش به حال نامساعد جسمانی اش اشاره کرد و خطاب به مخاطبان گفت که تنها برای انها روی سن آمده وگرنه شرایط جسمانی اش مناسب برگزاری اجرای زنده نبود.

ویدئو کوتاه از اجرای گروه سنتور نوازان معاصر در جشنواره فجر

عکس نیلوفر دهباشی

اختصاصی پارس نوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *