ثبت نام

صالحی: موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند

pars fajr1
ب

صالحی: موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند

پارس نوا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌مخاطب و بی‌مشتری باشد، اما بر این باوریم که موسیقی سنتی و کلاسیک باید ارتقا مخاطب پیدا کند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه اجرای شهید پرویز خان نوازنده هندی در تالار وحدت در جمع خبرنگاران، گفت: مبحث مخاطب‌های موسیقی سنتی موضوعی است که سال‌های متمادی با اجراهای متفاوت شکل گرفته و در زمان جشنواره بخشی از خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر خیلی طبیعی است که جشنواره‌ها محصول اتفاقاتی است که در طول سال پدید می‌آیند.

وی افزود: مخاطب ما از ابتدا موسیقی سنتی را لمس کرده و با آن در تماس بوده به همین خاطر اگر آن را در ذائقه و وجودش عمیق کند طبیعی است به اتفاقاتی در طول سال نیازمند است که هم آفرینندگان موسیقی سنتی و کلاسیک ما در آن نقش دارند و هم مجموعه کسانی که می‌توانند به افزایش مخاطب کمک کنند. در این راه بخشی از کار به عهده سازمان صداوسیما و بخشی هم به عهده مجموعه‌های دیگری است که می‌توانند در این زمینه مساعدت‌هایی را انجام دهند. بالاخره در این حوزه اشتراک مساعی مجموعه‌های لازم است تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و بتوانیم به نقطه متعادلی برسیم.

او ادامه داد: این مسیری است که همه باید آن را دنبال کنیم. من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌مخاطب و بی‌مشتری باشد. به هر حال مخاطب داشتن این‌گونه موسیقایی اصلاً نقص نیست. فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند. در این بخش هم مجموعه‌های مختلف و آفرینندگان این گونه موسیقایی هرکدام مسئولیت‌های خود را دارند که بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتری پیدا کنند.

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر فقدان اساسنامه گفت: در این مورد شیوه‌نامه‌ای تهیه شده است، اما این که این شیوه‌نامه نهایی شده تا بر آن مبنا معیارهای جشنواره شکل بگیرد حتماً مورد نظر ما هم هست. به هر صورت جشنواره‌ها باید شیوه‌نامه‌های روشنی داشته باشد که بر آن اساس جشنواره اتفاق بیفتد. دوستان هم شیوه‌نامه‌ای را طراحی کردند، اما باید به یک شیوه‌نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره صورت بگیرد. البته در این دوره جشنواره شیوه‌نامه‌ای بوده است که باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم، چرا که اجرای یک شیوه‌نامه دائمی‌تر مراجع تصویب‌کننده خود را لازم دارد تا بتواند به‌عنوان یک شیوه‌نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *