ثبت نام

در دومین روز جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

۳۳ fajr festival – parsnava
ب

در دومین روز جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

پارس نوا: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه با ۹  اجرا در شش سالن شهر تهران برگزار شد.

شب دوم نیز با اجراهای متفاوتی همراه بود و گروه‌های موسیقی ارکسترال، اصیل ایرانی، پاپ، نواحی، تلفیقی و بین‌المللی اجرای خود را به حاضرین در سالن‌های وحدت، رودکی، آزادی، رودکی، نیاوران، ایرانیان و برج میلاد تقدیم کردند. در ادامه شرح کامل از اجراهای این روز را خواهید خواند.

از ارکستر ملی تا شهید پرویز خان در تالار وحدت

شهید پرویزخان نوازنده هندی در اولین سئانس روی صحنه رفت. در سئانس دوم نیز کنسرت ارکستر ملی ایران با سرپرستی فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی برگزار شد.

غوغای مغول‌ها در دومین شب جشنواره

در دومین شب جشنواره موسیقی فجر  در سالن رودکی در سئانس اول تریوی اِکسیکلن از کشور مغولستان به اجرای موسیقی فولکلور منطقه خود پرداخت.

این گروه سابقه بیست سال فعالیت در زمینه اجرای رپرتوار موسیقی کلاسیک مغولی را دارد در اجرای خود نمونه‌های اصیلی از این سنت را برای مخاطبان به زیبایی هر چه تمام اجرا کرد. این گروه متشکل از سه نوازنده به نام‌های عمرتووشین باساندورج، اوگانباتر تسندو اُچیر، و تیمورسای‌خان جانلاو بودند که با سازهای سنتی مغولی به اجرای برنامه خود پرداختند. پیش از اجرای هر قطعه از اتاق فرمان شرحی بر قطعه مربوطه برای حاضرین قرائت می‌شد تا با ذهن بازتری برنامه را دنبال کنند.

از نکاتی که مخاطبان را به تماشای این برنامه ترغیب می‌کرد اجرای آوازهای حلقیِ مغولی بود که از سنت‌های آوازیِ کهن موسیقی این کشور محسوب می‌شود. همچنین تکنوازی کمانچه مغولی با نام مورین خور دیگر بخش بسیار جذاب این برنامه بود؛ ساز زهی‌آرشه‌ایِ دو سیم که معمولاً با آرشه‌ای از دم اسب نواخته می‌شود. تریوی اکسیکلن برای قطعه بیز قطعه‌ای از موسیقی فولک مغولی را که در ابتدای برنامه اجرا کرده بود را بار دیگر برای مخاطبان اجرا کرد.

گروه صنم در سئانس دوم با خوانندگی مظفر شفیعی در تالار رودکی روی صحنه رفت. این برنامه که ویژه موسیقی کلاسیک ایرانی بود در دو بخش برگزار شد. در بخش اول حسام اینانلو نوازنده کمانچه و سرپرست گروه صنم روی صحنه آمد تا قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کند. اینانلو در اجرای خود همواره به خلق و تجربه‌ فضاهای نو تأکید دارد و در اجرای دیشب خود نیز از این رویکرد بهره برد.

این نوازنده پیش از این در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر حضور داشته و با نوازندگان و گروه‌های مختلفی در این رویداد نوازندگی کرده است.

در بخش دوم اعضای گروه روی صحنه آمدند تا قطعاتی را در دستگاه همایون و آواز ابوعطا اجرا کنند. قطعاتی که در بخش دوم اجرا شد عبارت بودند از: تصنیف “باران”، تصنیف “خموشی”، چهارمضراب بیداد از حسام اینانلو، تصنیف “افسوس”، چهارمضراب آهسته در ابوعطا، و تصنیف “شب‌آیینه‌های نور” از امیرعباس ستایشگر.

مظفر شفیعی (خواننده)، امیرعباس ستایشگر (سه‌تار)، حسام اینانلو (کمانچه)، زمان خیری (نی)، پویان گرامی (تمبک)، حجت فرجیان (عود)، امیراحمد خانی (تار)، رضا اسدی (تار)، کیارش داوودی (سنتور)، کیان شمس (کمانچه) اعضای گروه “صنم” در این اجرا بودند.

اجرای گروه دیلمون در برج آزادی

اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه موسیقی دیلمون به خوانندگی و سرپرستی محمود فرضی‌نژاد ادامه پیدا کرد.

یراحی با آلبوم جدید می آید

اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر با کنسرت مهدی یراحی در سالن ایرانیان به کار خود ادامه داد.

این کنسرت روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه از ساعت ۱۹ آغاز شد و مهدی یراحی در حضور طرفداران خود و مهمانانی از جمله محسن رجب‌پور و محمد زندوکیلی، منتخبی از قطعات آلبوم‌ها و نیز تک آهنگ‌هایش را اجرا کرد.

“زمستون”، “از خودت خبر بیار”، “شونه‌های تو”، “سرما نزدیکه”، “آینه قدی”، “من عملک”، “هر جای دنیای”، “نفس” و “من و رها کن” از جمله قطعاتی بود که یراحی در این کنسرت خواند.

مهرداد احمدزاده و عماد لاریجانی (کیبورد)، علی افلاطونی (نوازنده گیتار الکتریک)، عظیم روحانی (گیتار اکوستیک)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، مجید رضاپور (درامز)، مرسل وطنی (ساکسیفون) و دانیال دانشور (پرکاشن) اعضای ارکستر یراحی در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

مهدی یراحی در این کنسرت خبر از تولید دو آلبوم جدید خود به زبان‌های عربی و فارسی داد که آلبوم عربی وی در بهار سال آینده روانه بازار موسیقی خواهد شد.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر امشب با ۹ اجرا در ۵ سالن شهر تهران ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *