ثبت نام

روایت داوران از هنرنمایی دف‌نوازان

دف+نوازی+در+هجدهمین+روز+از+جشنواره+ملی+موسیقی+جوان+در+تالار+رودکی
ب

روایت داوران از هنرنمایی دف‌نوازان

پارس نوا: هجدهمین روز جشنواره موسیقی ملی جوان در دو سئانس میزبان موسیقی دف کردستان به داوری سید عطا ا.. سلامیه و عبدالرحمان غوثی بود.

دف‌نوازان روز بی‌حاشیه‌ای را در جشنواره گذراندند و برخلاف برخی دیگر از سازها تمام شرکت‌کنندگان آن بدون غیبت حضور پیدا کردند.

بیشتر هنرجویان با قدرت فراوانی در هر رده سنی شرکت می‌کردند بطوری که داوران در انتخاب افراد برتر مردد مانده بودند.

اکثر شرکت‌کنندگان از شهر سنندج حضور پیدا کرده بودند.

همچنین حضور دو برادر با سنین مختلف در این بخش قابل توجه بود.

دیاکو آرام از کامیاران، فاطمه حاجی از تهران، متین رحمنی از سنندج، شیرین سرحدی از شهرضا، پرنیان سلیمانی از اصفهان، ثنا صمدی از سنندج، کی‌ناز کیا از گرگان، محمد مرادی از سنندج، مائده پرورش از اصفهان، صهیب خسروی از بوکان، پویا رحمنی از  سنندج، عادله رحیمی از اصفهان، هیوا رنجبر از سنندج، صبا صالحی از سنندج، داش مردائی از سقز، مریم هادی از تهران، نسرین برهانی از خوراسگان، علی عطایی از تربت جام، نگار حقیقیان از سنندج، فواد زارعی از سنندج، حامد سهرابی از کرمانشاه، عرفان مرادی از سنندج، پژمان نقشبندی از سنندج و شیوا هوشمند از تهران شرکت‌کنندگان سه رده سنی الف، ب و ج در بخش ساز دف بودند.

بیان موسیقیایی آثار خوب بود

سید عطا ا.. سلامیه ابتدا درباره کیفیت و رشد اجراهای این دور از جشنواره گفت: کیفیت آثار بسیار خوب و عالی بود و از سال‌های گذشته بهتر شده است. جوانان همه از این رویداد استقبال خوبی کردند. در سال گذشته ۸۰ اثر و امسال ۱۴۰ اثر داشتیم.

او در ارتباط با بیان موسیقیایی و تکنیکی آثار ادامه داد: بیان موسیقیایی آثار خوب، اما باید بیشتر روی این موضوع کار کرد. در سال گذشته هم که داور نهایی بودم، این نکته وجود داشت. باید از جوانان حمایت شود و این راه و مسیر ادامه پیدا کند. زمینه حضور جوانان در جشنواره‌های مختلف باید فراهم شود تا فعالیت بیشتری داشته باشند؛ زیرا این رویدادها حرکتی برای آینده آن‌ها محسوب می‌شود.

این داور جشنواره موسیقی جوان به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: به نظر بنده برای این اقیانوس باید گشت. هنر بی‌انتها و نامحدود است. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید من هنر را تمام کردم. باید بروند و دنبال پیدا کردن کسانی باشند که تجربه‌های زیادی دارند. جوانان از تجربه‌های آن‌ها استفاده نمایند و آن را به آیندگان منتقل کنند. این بهترین راه است. تنها به این جشنواره نباید اکتفا نمایند. اگر شکستی برای‌شان رقم خورد، این شکست را باید شروعی برای موفقیت آینده‌شان بدانند.

وی درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته‌اش توضیح داد: با تجربه‌ای که من دارم، گروه الف معمولا نوجوان هستند و به نظر من تنها مشغله فکری این رده سنی، درس خواندن آن‌هاست. هرچه سن بالاتر می‌رود مشغله فکری جوانان بیشتر می‌شود. ایران مهد هنر است، با حمایت از جوانان و هنرشان می‌توانیم به جهانیان جایگاه ایران و هنرش را بشناسانیم.

سلامیه جشنواره موسیقی جوان را حرکتی رو به رشد و عالی دانست و در این خصوص گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان، با توجه به آن چه من می‌دانم بیست و دو-سه روز ادامه دارد و این در حالی است که کنسرت‌ها نهایت در پنج شب برگزار می‌شوند. به نظر شخصی من اگر این چنین جشنواره‌هایی را در نقاط مختلف ایران برگزار نماییم، یک تلنگری است برای جوانانی که نمی‌توانند به مرکز بیایند. به عنوان مثال رقابت هر ساز را در استانی برگزار کنیم و اختتامیه همه آن‌ها را در تهران تشکیل دهیم. اگر پایان روز اختتامیه پس از اعلام رای، استادان خودشان اجرایی چند دقیقه‌ای داشته باشند همه به وجد می‌آیند و شیفته کار خودشان می‌شوند. ایده خوبی است که برای داوران و استادان نیز تندیس‌های یادبود در نظر گرفته شود.

امیدوارم بهتر از این نیز شود

عبدالرحمان غوثی درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره موسیقی جوان گفت: آثار از نظر کیفیت خوب بود و از نظر کمی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی مختلف نیز پیشرفت خوبی داشتند.

غوثی درباره تکنیک و بیان موسیقیایی آثار این دوره گفت: امسال نیز مانند سال گذشته تا حدودی تکنیک‌ها و بیان موسیقیایی رعایت شده بود. نکاتی را نیز که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، رعایت نمودند.

در ادامه این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: توصیه می‌کنم که ریتم‌های مورد نظر را به خوبی یاد بگیرند و به آن توجه داشته باشند. سعی کنند تا از پیشکسوتان بیشتر بشنوند و مسیر صحیح‌تر را آموزش ببینند.

وی درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته‌اش توضیح داد: در بخش ساز دف ما شاهد استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته بودیم و ما ناراضی نیستیم. گرایش به سازها از سنین پایین شروع می‌شود و یکی از علت‌هایی که تعداد شرکت‌کنندگان در رده سنی الف بیشتر است، می‌تواند این موضوع باشد.

غوثی در پایان درباره برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در این چند سال که در این رویداد هنری حضور دارم، اجرای برنامه‌ها و گروه‌ها را بسیار خوب دیدم و از هر نظر راضی بودم. امیدوارم بهتر از این نیز بشود.

امروز یکشنبه ۲۶ شهریورماه آخرین بخش یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به اجرای تنبور اختصاص دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *