ثبت نام

مقام های باستانی تنبور کتاب شد/ توضیحات موسیقایی مولف

tanbour
ب

مقام های باستانی تنبور کتاب شد/ توضیحات موسیقایی مولفtanbour

پارس نوا: کتاب «مقام باستانی تنبور» نوشته رضا علی آبادی محقق و پژوهشگر جوان موسیقی با هدف ارائه یک اثر پژوهشی تالیفی پیرامون آوانگاری مقام های تنبور در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفت.

رضا علی آبادی مولف کتاب «مقام های باستاتی تنبور» با اشاره به محتوای این اثر پژوهشی گفت: این کتاب جمع آوری رپرتوار مدون تنبور و آوا نگاری تمامی مقام های مجلسی و مجازی با استفاده همزمان از دو روش «نتاسیون» و «ترنسکریپشن» در آوانگاری و بهرمندی از روش تحلیلی جهت آموزش بهتر و تفهیم دقیق تر مقام هاست.

وی ادامه داد: با توجه به محدوده صوتی آلتو در تنبور و استناد به این موضوع که سال ها کتاب های آموزشی به اشتباه تنبور را انتقالی نت نگاری کرده اند، این مجموعه برای اولین بار بر اساس صدادهی طبیعی تنبور با دست باز «سل» آوانگاری شده است تا اختلاف بین صدا دهی و نت نگاری از بین برود و این اقدام باعث سهل شدن آموزش و نگارش در ارکستر و گروه نوازی برای این ساز شود.

رضا علی آبادی از جمله هنرمندانی است که از سن ۹ سالگی موختن تنبور را نزد استاد آقا سید احمد حسینی اغاز کرد، وی در سال ۸۰ نزد هنرمندانی چون مجید لطیفی سرشت شروع به یادگیری مقدمات آکادمیک و جنبه های آکادمیک و جنبه های علمی ساز تنبور نموده و در همان سال ها نظم های گوران را نزد استاد منهویی گورجویی فرا گرفت. او در سال ۱۳۸۶ به دانشکده معماری راه یافت و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ادامه داد. علی آبادی مقدمات نواختن تار نزد آقای حمیدرضا خبازی و ردیف دستگاهی را نزد اقای امیر شریفی فرا گرفت و سپس به دانشگاه موسیقی راه یافته و در سال ۱۳۹۵ در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی فارع التحصیل شد.

این هنرمند در سال ۱۳۹۰ گروه «جامی» را تاسیس کرده است که از میان برنامه های وی می توان به کنسرت بداهه نوازی در کاخ سعد اباد و کنسرت بداهه نوازی در تالار رودکی اشاره کرد.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *