ثبت نام

شب اول جشنواره فجر با ۳ اجرا در سالن رودکی | گزارش متنی و تصویری

roodaki – parsnava (3)
ب

شب اول جشنواره فجر با ۳ اجرا در سالن رودکی | گزارش متنی و تصویریroodaki - parsnava (3)

تک‌نوازی شهید پرویزخان و اجرای گروه آوازی و گروه فلوت تهران

پارس نوا: اولین اجرای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای شهید پرویزخان سیتارنواز هندی اختصاص داشت.

شهید پرویزخان موزیسین هندی جمعه ۲۴ دی‌ماه ساعت ۱۴:۳۰ در تالار رودکی به صحنه رفت.

شهید پرویز خان به همراه اکرم خان با تشویق مخاطبان اولین قطعه را اجرا کرد که اکرام خان نوازندگی طبلا و پرویز خان نوازندگی سیتار هنری را به عهده داشت.

دومین قطعه به اجرای تک‌نوازی سیتار پرویز خان اختصاص داشت و در ادامه اکرم خان به تک‌نوازی طبلا پرداخت.

سومین قطعه به دو نوازی طبلا و سیتار اختصاص داشت که این قطعه مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.

پرویز شهید خان گفت: افتخار بزرگی است که در ایران اجرا می‌کنم. موسیقی کلاسیک هند بر مبنای “راگ” تعریف می‌شود و هر راگ معنای خاص خودش را دارد و هر کدام با یک مد همراه می‌شود. ساز من سی تار نام دارد که توسط “حضرت امیرخسرو” اختراع شده است.

استاد شهید پرویز خان متولد ۱۹۵۸ در بمبئی است. او موسیقی سنتی هندوستان را در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهد. پرویزخان موسیقی را ابتدا نزد پدربزرگش و سپس نزد عمویش حافظ‌ خان آهنگساز موسیقی فیلم‌های بالیوودی در پیش گرفت. خانواده او متعلق به خاندان موسیقیدان بزرگ، استاد عماد خان بنیان‌گذار مکتب Etawah Gharana بودند. این مکتب شامل نوازندگی سیتار (معروف‌ترین ابزار موسیقی هندی) و سوربار (نوعی سیتار) می‌شود. شهید پرویزخان تاکنون در جشنواره‌های مختلف هند، آمریکا، اروپا، آفریقا، کانادا، خاورمیانه، شوروی و استرالیا به روی صحنه رفته و در این زمینه از قدمت بالایی برخوردار است. وی در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، اجرای سیتار هندی را به مخاطبان ایرانی تقدیم کرد.

گروه آوازی تهران و اجرای موسیقی جز

روز جمعه همچنین گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی به صحنه رفت.

میلاد عمرانلو در ابتدای این کنسرت گفت: این کنسرت شامل دو بخش است که بخش اول به اجرای قطعات آهنگسازان معاصر جهان اختصاص دارد.

در ابتدا یک قطعه از آهنگساز نروژی برای مخاطبان اجرا کردند. سپس قطعه “تو را من چشم در راهم” توسط اعضای گروه اجرا شد.

در ادامه قطعه از آهنگساز ایتالیایی از دوران باروک اجرا شد.

بخش بعدی به اجرای یک قطعه اندونزی اختصاص داشت که این قطعه در وصف و رسیدن به خداوند بود که به زبان اندونزی اجرا شد. در پایان این قطعه مخاطبان به تشویق گروه پرداختند.

در ادامه یک اثر از موسیقی فیلیپین که دعای بارش باران بود اجرا شد. بخش دوم این کنسرت به اجرای قطعات آذری و کردی اختصاص داشت.

در پایان این گروه قطعاتی از موسیقی جز برای مخاطبان اجرا کردند.

فیروزه نوایی و قطعاتی برای ساز فلوت

فیروزه نوایی هم روز جمعه همراه گروه فلوت تهران ساعت ۲۱:۳۰ در آخرین سئانس به اجرای برنامه پرداخت.

در ابتدا نوایی با تشویق حاضرین به صحنه آمد و اولین قطعه خود را برای مخاطبین اجرا کرد.

او در ادامه ضمن سلام و خوشامدگویی به حاضرین گفت: امیدوارم امشب شب خوبی باشد و بتوانیم از موسیقی لذت ببریم. من همه تلاشم را می‌کنم که شما از حضور در این جمع راضی باشید.

سپس قطعاتی برای ساز فلوت توسط فیروزه نوایی اجرا شد. همچنین این نوازنده یک قطعه را به صورت تک‌نوازی اجرا کرد که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.

در پایان این نوازنده با تشویق مخاطبان دو قطعه اجرا کرد.

فیروزه نوایی در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد. او پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکسترهای رادیو و تلویزیون داشته است، او به عنوان اولین بانوی فلوتیست با سمت فلوت اول وارد ارکستر سمفونیک تهران شد.

در ادامه از نگاه لنز «مهدی ماهری» به تماشای این کنسرت بنشینید.

منبع: اختصاصی پارس نوا

telegram5

 

roodaki - parsnava (1) roodaki - parsnava (2) roodaki - parsnava (3) roodaki - parsnava (4) roodaki - parsnava (5) roodaki - parsnava (6) roodaki - parsnava (7) roodaki - parsnava (8) roodaki - parsnava (9) roodaki - parsnava (10) roodaki - parsnava (11) roodaki - parsnava (12) roodaki - parsnava (13) roodaki - parsnava (14) roodaki - parsnava (15) roodaki - parsnava (16) roodaki - parsnava (17) roodaki - parsnava (18) roodaki - parsnava (19) roodaki - parsnava (20)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *