ثبت نام

تقدیر از ۵ دهه فعالیت هنری استاد حسین دهلوی

dehlavi
ب

تقدیر از ۵ دهه فعالیت هنری استاد حسین دهلویdehlavi

پارس نوا: آیین سپاس” استاد حسین دهلوی” به پاس ۵ دهه خدمات هنری پنج شنبه ۱۶ دی ساعت ۳۰/۲۰ در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، اجرای گروه خجسته به آهنگسازی وسرپرستی سوسن اصلانی(دهلوی) با قطعاتی در دستگاه شور با آواز مهدی باقری ، پخش تصاویر و کلیپ از استاد دهلوی بخش‌هایی از این برنامه است .

حسین دهلوی متولدسال ۱۳۰۶ شهر تهران ،آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی از شاگردان علی اکبر شهنازی فراگرفت .  ۹ سالگی با تشویق مادرش دوره اول ساز ویولن را نزد پدر و دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا فراگرفت . با ورود به هنرستان موسیقی به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد و هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی گذراند.

دهلوی دانش آموخته هنرستان عالی موسیقی رشته آهنگسازی است. دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه ‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نام گرفت عهده دار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزود. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به صورت هفتگی در تلویزیون اجرای برنامه داشتند.

همچنین دهلوی  از سال ۱۳۴۱ تا فروردین ۱۳۵۰ ریاست هنرستان موسیقی ملی را برعهده داشت و در دوره دوم هنرستان رشته‌های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را آموزش می‌داد. دراین سال، برای تحقیق و مطالعه به کشورهای آلمان و اتریش سفرکرد. او از سال ۱۳۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۳۷۹) اجرا کردکه ساخت آن سه سال به طول انجامید و ساخت موسیقی آن خرداد ۱۳۷۹ با تلاش و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شد. وی در زمینه موسیقی با نوآوری وتلاش‌بسیار تدوین سبک تمبک را با همراهی حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر ، ساخت موسیقی برای فیلم‌های مستند، مشاور ه در انتخاب موسیقی و تیتراژ فیلم‌ها که  از او به نام مستعار فریبا یاد شده‌ ، موسیقی  فیلم مستند از ابراهیم گلستان مثل یک آتش، موج و مرجان و خارا و گنجینه گوهر و فیلم هفده روز به اعدام اثر هوشنگ کاووسی از کارهای این هنرمنداست .

نخستین اثر دهلوی در زمینه ارکستر موسیقی ملی، به نام سبک بال در سال ۱۳۳۲ در دستگاه شور تصنیف شد. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر نیز یکی از بخش‌های این آلبوم، نتیجه همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. آثار بعدی دهلوی مانند گفتگوی دل در شور (سال۱۳۳۶) و فروغ عشق در بیات اصفهان از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به شمار می‌روند.

پارتیتور آهنگ‌های دهلوی به نام‌های دوئو سنتور در سه‌گاه، شورآفرین در شور برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی در اصفهان، سوئیت بیژن و منیژه بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ارکستر زهی، بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک ۸ قسمت و سرباز برای آواز گروهی و ارکستر برخی از آثار دهلوی است که به چاپ رسیده است .

مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب پیوند شعر وموسیقی آوازی است که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه وی در تلفیق موسیقی با شعر است و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز از آن خود کرد . پایه‌گذاری ارکستر مضرابی با همکاری ۶۶ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی ایرانی که سال ۱۳۷۲ به روی صحنه رفت هم نشان از توانمندی این استاد گرانقدر دارد.

حسین دهلوی در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار تقدیرشد. شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، فانتزی برای تار و ارکستر و فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر نیز از خدمات ارزنده این استاد موسیقی است .

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خیابان دکترشریعتی ، سیدخندان، خ جلفا مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *