ثبت نام

برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی چه باید کرد؟ / راهکارهای رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی

parsnava
ب

برای حفظ موسیقی اصیل ایرانی چه باید کرد؟ / راهکارهای رئیس هیئت مدیره خانه موسیقیparsnava

پارس نوا: سیدمحمد میرزمانی رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی درمورد موضوع کم‌توجهی خانواده‌های ایرانی به آموزش موسیقی اصیل ایرانی به فرزندانشان توضیح داد: متأسفانه جامعه امروز ایران مورد هجوم گسترده تبلیغاتی در حوزه موسیقی غربی قرار گرفته است. طبیعتاً ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی سهم زیادی در اشاعه و تبلیغ این نوع موسیقی دارند و همین شرایط موجب آشنایی نسل نوجوان و جوان با موسیقی غربی شده است.

وی ادامه داد: اما نکته مهمی که در برابر این هجوم رسانه‌ای وجود دارد، شرایط نامطلوب تبلیغات موسیقی ملی و فاخر است که قطعاً در این زمینه سازمان صداوسیما نقش بسیار مؤثری در بهبود فضا دارد. اگر صداوسیما فضا را به گونه‌ای هدایت کند که موسیقی اصیل ایرانی بیشتر از این‌ها مورد توجه قرار گیرد، به طور حتم هم شناخت درستی از موسیقی ملی فراهم می‌شود و هم نسل جدید به این سمت‌وسو گرایش پیدا می‌کنند.

این آهنگساز با اشاره به راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی و مهجور بودن موسیقی ایرانی گفت: در کنار توجهی که سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی باید در حوزه موسیقی اصیل ایرانی داشته باشند، حضور پررنگ‌تر فعالان موسیقی ایرانی هم می‌تواند دریچه جدیدی را در فضای موسیقایی کشور باز کند. در این راه تولید و ساخت آثار متنوع و به‌روز که با ریتم زندگی مردم هماهنگ‌تر است یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانیم به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

میرزمانی تصریح کرد: برخی هنرمندان ما از جمله همایون شجریان، حافظ ناظری و تعدادی دیگر در این سال‌ها تلاش کردند در نوع موسیقی‌شان تنوع ایجاد کنند. من معتقدم اگر این روش را سایر هنرمندان نیز ادامه دهند، تا اندازه‌ای موفق خواهیم بود، چرا که اگر به موسیقی ملی ما توجه شود، همین فرآیند تربیت‌کننده نسل جدید خواهد بود که آینده خوبی را رقم می‌زنند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم و تأثیرات واقعی آن روی زنده نگه داشتن موسیقی اصیل ایرانی گفت: خدا رحمت کند استاد خرم را که هم در زندگانی منشأ خیر و برکت بود و هم آثارش به قدری ارزش داشت که تعدادی از دوستان ما با پایه‌گذاری جشنواره و جایزه نوای خرم عرصه‌ای برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی فراهم کند تا فضایی برای ارائه بروز استعدادها داشته باشند.

وی اضافه کرد: جشنواره‌ها عرصه رقابت، ارزش‌گذاری و هدف‌گذاری هستند. هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، اهداف خاص خود را دنبال می‌کند و شرکت‌کنندگان نیز خواه‌ناخواه در مسیری که جشنواره دنبال می‌کند، حرکت می‌کنند، در نتیجه جشنواره‌هایی چون جشنواره نوای خرم رویداد مثبتی است که به طور حتم در تاریخ موسیقی کشور نقطه عطفی خواهد بود.

میرزمانی با ابراز امیدواری نسبت به شرایط آینده موسیقی ایرانی گفت: به هر حال با وجود تمامی مشکلات باید نسبت به آینده امیدوار بود. اینکه ما حرف ناامیدکننده‌ای بزنیم و دورنمای سیاهی را عرضه کنیم، درست نیست. همه ما امیدوار هستیم و تلاشمان هم این است که موسیقی ایرانی از نظر کیفی به سطح مطلوبی برسد و هم از نظر ساختار، صدا و جذابیت به سمتی برود که خود را بیش از پیش حفظ و ماندگار کند و برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی نوای خرم می‌تواند دربرگیرنده فضایی مثبت در این عرصه باشد.

منبع: هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *