ثبت نام

نازلی بخشایش: دیگر برای بانوان اجرا نمی‌کنم

%d9%86%d8%a7%d8%b2%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%ae%d8%b4%d8%a7%db%8c%d8%b4
ب

نازلی بخشایش: دیگر برای بانوان اجرا نمی‌کنم

پارس نوا: این نوازنده چنگ و پیانو در این‌باره توضیح داد: من از سال ۱۳۷۴ برای بانوان اجرا می‌کردم و تقریبا با چهار – پنج خواننده زن کار کرده‌ام. این اجراها با استقبال روبه‌رو می‌شد و بلیت‌های‌شان نیز به فروش می‌رفت، اما اجراهای بانوان در جامعه موسیقی دیده نمی‌شود و انگیزه گروه‌ها برای انجام این کار کمتر است. در نتیجه، آن‌ها به این فکر نمی‌کنند که کار بهتری را ارائه دهند.

او ادامه داد: بانوان نمی‌توانند آلبوم موسیقی منتشر کنند و اگر قرار باشد خواننده خانمی با اجراهای صحنه‌ای شناخته شود، زمان زیادی می‌برد. از طرفی، برخی از زنانی که برای دیدن اجراها می‌آیند، صرفا می‌خواهند خوش بگذرانند. بنابراین جدیتی که برای اجرای موسیقی لازم است، در این کار وجود ندارد.

بخشایش اظهار کرد: البته پیشکسوت‌هایی مانند پری ملکی، هنگامه اخوان و پری زنگنه در حوزه موسیقی بانوان هستند که من برای آن‌ها احترام زیادی قائل هستم؛ اما تعداد اجراهای این عزیزان نیز کم و محدود است.

سرپرست گروه موسیقی “مهرنوا” با بیان این‌که در اجراهای ویژه بانوان، از صدابردار زن استفاده نمی‌شود، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، این است که ساعت اجرای ویژه بانوان معمولا ۱۴ یا ۱۵ است. صدابردار آقا پیش از اجرا همه‌چیز را تنظیم می‌کند و می‌رود و اگر مشکلی پیش بیاید، صدابردار حرفه‌ای در کنار صحنه حضور ندارد.

بخشایش در بخش دیگری از سخنانش، از یک اجرای صحنه‌ای براساس شاهنامه فردوسی خبر داد و درباره آن گفت: در حال حاضر با گروه “مهرنوا” روی پروژه‌ای با موضوع شاهنامه کار می‌کنیم. این اجرا احتمالا بهار سال آینده روی صحنه خواهد رفت. بهاره جهاندوست، نویسنده و کارگردان این اثر است که در آن، اجرای نقالی نیز دارد. من سرپرست بخش موسیقی آن هستم و ایده ابوطالبی مسوولیت طراحی حرکت این اجرا را برعهده دارد.

او ادامه داد: فضای این کار با نقالی‌های متداول تفاوت دارد و سازهایی مانند چنگ، کمانچه، تار، رباب و سازهای کوبه‌ای در آن استفاده خواهند شد. همچنین در آن، دو کودک ۱۱ ساله به خوانندگی و نقالی خواهند پرداخت.

این نوازنده چنگ درباره حضورش در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر نیز اظهار کرد: جشنواره فجر دو سال است که با تغییر سیستم مواجه شده است. از آنجا که فراخوانی برای جشنواره موسیقی فجر منتشر نمی‌شود، فکر می‌کنم گروه‌های مستعدی که می‌توانند در این رویداد اجرا داشته باشند، از آن باز می‌مانند. امسال به‌دلیل این‌که با اجرایی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و بلگراد داشتم، درگیر بودم، فکر کردم اگر در جشنواره اجرایی نداشته باشم، بهتر است.

او اضافه کرد: من سال گذشته با خوانندگی پری زنگنه، اجرایی را در جشنواره فجر روی صحنه بردم. در این اجرا، گروه کُر نابینایان “عصای سفید” نیز حضور داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *