ثبت نام

اجرای خواهران گلچین در تالار وحدت

%d9%85%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%86%d9%87%d9%88%d9%85%d9%86%db%8c%da%98%d9%87%da%af%d9%84%da%86%db%8c%d9%86
ب

اجرای خواهران گلچین در تالار وحدت

پارس نوا: در یک بعدازظهر پاییزی، تالار وحدت این بار از بانوان هنردوست میزبانی کرد. صندلی‌ها با ورود بانوان یکی یکی پر شدند و آن‌ها منتظر شروع برنامه نشستند. نوازندگان در میان تشویق جمعیت با لباس‌های هماهنگی که با شمع‌هایی تزیین شده بود، روی صحنه تالار آمدند. مرجانه و منیژه گلچین هم به عنوان خوانندگان این گروه با لباس‌هایی یکسان حاضر شدند.

“مرغ سحر” به آهنگسازی مرتضی نی داوود قطعه‌ای بود که گروه “نوای گلچین” با آن اجرای خود را آغاز کرد. این قطعه قدیمی که با شعری از ملک‌الشعرای بهار خوانده شد، مورد توجه حاضران قرار گرفت. پس از “مرغ سحر” گروه شروع به نواختن قطعه “بردی از یادم” با شعری از پرویز خطیبی کرد. جمعیت زمزمه‌وار “بردی از یادم، دادی بربادم، با یادت شادم / دل به تو دادم، در دام افتادم، از غم آزادم” را با گروه تکرار می‌کرد.

“امید جانم” با آهنگسازی علی تجویدی، “ای همیشه” با آهنگسازی و شعری از فضل‌الله توکل و “عشقی که زندگیمه” از آثار همایون خرم دیگر قطعاتی بودند که با هنرمندی نوازندگان شنیده شدند.

پس از اثری از ساخته‌های مرتضی خان محجوبی به نام “رنگ دشتی”، قطعه “دو سه شبه” با صدای منیژه گلچین خوانده شد. او پس از این قطعه خواست که مرجانه گلچین برای قطعه بعدی روی صحنه بیاید. “شهزاده رؤیا” قطعه پرخاطره و قدیمی با همراهی آرام جمعیت با صدای مرجانه گلچین، در سالن طنین انداخت. در انتها جمعیت با تشویق‌هایشان از این قطعه استقبال کردند.

مرجانه قبل از شروع قطعه بعد از جمعیت خواست او را در این قطعه تنها نگذارد، سپس سراغ قطعه معروف “باز آمدی” رفت. “باز آمدی” با صدای برجسته قانون آغاز و در ادامه صدای ویولن به نوای مجموع سازها اضافه شد. این قطعه رو به انتها بود که منیژه گلچین روی صحنه آمد و در کنار خواهرش ایستاد. “باز آمدی ای آشنا تا مرز شادی پر بگیرم…” با همخوانی دو خواننده گروه به پایان رسید.

منیژه گلچین “می‌گذرم تنها” را با آهنگسازی همایون خرم و شعری از بیژن ترقی اجرا کرد. او جمعیت ساکت را به تشویق دعوت کرد و سعی کرد سالن را به شور بیاورد.

آذر معماریان، مجری برنامه در میان آنتراک پشت میکروفون حاضر شد و گفت: خوش‌آمد عرض می‌کنم به بانوان و هنرمندان حاضر که همیشه باعث فخر کشورمان هستند.

معماریان در ادامه گفت: می‌دانم هر بانویی، هر مسئولیتی که دارد را به نحو احسن انجام می‌دهد. همیشه به وجود بانوان وطنم، ایران، افتخار کردم.

معماریان پس از این جمله از گروه دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.

اعضای “نوای گلچین” با لباس‌های هماهنگ دیگری روی صحنه حاضر شدند و سراغ قطعه‌ای بی‌کلام رفتند. این قطعه بی‌کلام نویدبخش قطعات شاد بعدی بود. شروع تشویق‌های جمعیت نیز نشان از علاقه آن‌ها به موسیقی شاد سنتی داشت. مرجانه و منیژه گلچین با لباسی متناسب با فضای شاد قطعات قسمت دوم، از دو سمت سالن وارد شدند و کنار یکدیگر پشت میکروفون‌هایشان قرار گرفتند. “رنگ ماهور” قطعه شادی برای شروع این قسمت بود. دومین بخش برنامه متفاوت با بخش اول آغاز و در آن به قطعات شاد پرداخته شد.

“گل آغوش” با آهنگسازی و شعر نادر گلچین اجرا شد. صدای تشویق‌های حاضران، برخلاف بخش اول، در بخش دوم پیوسته همراهی‌کننده موسیقی بود. منیژه گلچین پس از این قطعه رو به جمعیت گفت: همه می‌دانید که ما گیلانی هستیم. به افتخار گیلان و تمام شمالی‌ها سراغ قطعه گیلانی می‌رویم.

“نرگس” با تک‌نوازی کمانچه و تار در وحدت طنین‌انداز شد. منیژه این قطعه را با گویش گیلکی آغاز کرد و مرجانه در میانه با او هم‌صدا شد.

قطعه بعدی نیز انتخابی از قطعات شمالی بود. در “رعنا” جمعیت قسمت‌هایی از قطعه‌ای را که با گویش گیلکی بود، خواندند.

پس از این قطعه که به عنوان آخرین قطعه اجرا شده بود، گروه به جلوی صحنه آمد و بانوان حاضر ایستاده آن‌ها را تشویق کردند. در میان هدیه دادن به اعضای گروه، جمعیت تشویق‌های خود را قطع نکردند، همین باعث شد “رعنا” یک بار دیگر توسط گروه اجرا شود.

مینو اصحابى (نوازنده ویولن و کمانچه)، آوا ایوبى (نوازنده بأس)، ملودى پازوکى (نوازنده پیانو)، نازنین پدرثانى (نوازنده تنبک و دایره)، ترگل خلیقى (نوازنده تار) و صدا صدیقى (نوازنده قانون) در این اجرا مرجانه و منیژه گلچین را همراهی کردند. امیر صادقین نیز تنظیم قطعات و سرپرستی ارکستر و ماهان حیدری مدیریت هنرى را عهده‌دار بودند.

گلاب آدینه، فاطمه گودرزی، شیرین بی‌نام، نفیسه روشن، فرحناز منافی ظاهر، معصومه آقاجانی، معصومه کریمی و سعیده عرب از مهمانان این اجرا بودند.

این اجرا روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه نیز ساعت ۱۴ در تالار وحدت به تهیه‌کنندگی آذر معماریان، فرزام شکاری و امید معلم برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *