ثبت نام

شهرام ناظری روای زندگی روح اله خالقی شد

%d8%b4%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1%db%8c
ب

شهرام ناظری روای زندگی روح اله خالقی شد

پارس نوا: مستند آبی تر از آسمان زندگی پرفراز و نشیب استاد روح ا… خالقی نابغه موسیقی و خالق موسیقی” ای ایران ” را روایت می کند و تا به امروز افرادی چون فرخ خالقی، شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی، مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکنواریان، فریدون شهبازیان، حسن ناهید ، احمدرضا احمدی، فضل ا… توکل ، شاهین فرهت ، مهدی بهزادپور ، دکتر محمد سریر، دکتر هما گل گلاب،کیوان ساکت ، پری دخت بنان،کامبیز روشن روان ، بهمن رجبی ، افلیا پرتو، شاهرخ نادری، شهین زرین پنجه ، هومن ظریف، دکتر محمد آزاد فر ، بزرگ لشکری، علی رضا میرعلینقی، احمد طالبی نِژاد، محمد ظریف ،گیتی وزیری تبار، ناصر زرآبادی ، فروزنده اربابی و فروغ بهمن پور در مقابل دوربین این مستند قرار گرفته اند و بخش هایی از زندگی این هنرمند معاصر را روایت کرده اند.

photo_2002-01-01_00-02-58

 روح ا… خالقی در سال ۱۲۸۵ در شهر کرمان متولد شد، از دوران کودکی به موسیقی علاقه بسیاری داشت و از شاگردان خوب استاد علینقی وزیری بود وی آثار ارزشمندی را در موسیقی ایرانی پدید آورد که در راس آنها سرود میهنی و ارزشمند “ای ایران ای مرز پر گهر” است . خالقی همچنین کتاب های آموزشی برای هنرجویان ویولن فراهم کرد که امروزه اساتید بسیاری برای تدریس از آنها استفاده می کنند . تلاش وی برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او  همچنین کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران درباره سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتاب دیگری به نام نظری به موسیقی شامل نظریه‌ای برای موسیقی ایرانی و غربی به نگارش درآورد.

خالقی در سال ۱۳۴۴ در سالزبورگ اتریش درگذشت و در آرامگاهی در ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

محمد عرفان رفیعی به عنوان پژوهشگر و مشاور موسیقایی پروژه و سمیرا شیخ مظفری به عنوان مدیر تولید و برنامه ریز در این اثر همکاری دارند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *