ثبت نام

خواننده‌هایی که بازیگر شدند

۷۹۰۹۵_۶۳۶۱۲۹۸۷۴۵۴۶۳۱۶۵۶۹_m
ب

خواننده‌هایی که بازیگر شدند

پارس نوا: بنیامین با بازی در یک فیلم سینمایی، پا جای پای خواننده‌های مطرحی گذاشته است که پیش از این شانس خود را برای حضور موفق در سینما یا تلویزیون امتحان کرده‌اند.

“سلام بمبئی” تازه‌ترین فیلمی است که یک خواننده مشهور کشور در آن به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است.

این فیلم اواخر فصل پاییز به اکران درمی‌آید تا مخاطبان موسیقی و سینما توانایی‌های بنیامین‌ بهادری را این بار نه به عنوان خواننده، بلکه به عنوان یک بازیگر محک بزنند. بنیامین اولین خواننده‌ای نیست که به سینما یا تلویزیون ورود پیدا کرده و در یک مجموعه تصویری به هنرنمایی پرداخته است. پیش از او، خواننده‌ها مختلف و بنام دیگری این کار را کرده‌اند، اتفاقی که گاه موفق و گاه غیر موفق بوده است.

حضور خواننده‌ها در عرصه سینما، حتی در سطح بین‌المللی نیز مرسوم است و خواننده‌های مطرحی چون ویتنی هیوستن، جان بون جووی و… هم در فیلم‌هایی با ژانرهای متفاوت بازی کرده‌اند. به طور کلی چه در ایران و چه در سطح جهان، حضور خواننده‌ها در عرصه سینما و تلویزیون، موافقان و مخالفان متعددی دارد که هر کدام دلایل خاص خود را برای دیدگاهشان دارند، اما تقریباً اکثر آن‌ها اعتقاد دارند که اگر یک خواننده حرفه‌ای بتواند یک بازیگر حرفه‌ای هم باشد، طبیعتاً حضور او در سینما یا تلویزیون نیز مبارک است، اما اگر شخصی صرفاً به خاطر نام‌آشنا بودنش در حرفه موسیقی بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای وارد سینما شود، به هنر هفتم ضربه خواهد زد.

در این گزارش، بدون طبقه‌بندی و بررسی آرای موافقان و مخالفان حضور خواننده‌ها در حوزه بازیگری، صرفاً به حضور چند خواننده معروف کشورمان اشاره شده است که شغل و حرفه اصلی‌شان موسیقی است، اما با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف سینما و تلویزیون، تجربه کار با کارگردان‌های ایرانی را نیز به کارنامه فعالیت‌های هنری‌شان افزوده‌اند.

رضا یزدانی از تیتراژخوانی تا بازیگری در سینما

رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ-راک که معمولاً رابطه بسیار خوبی با بازیگران و کارگردان‌های سینما دارد، سال ۸۳ نخستین تیتراژ سینمایی خود را برای فیلم “حکم” به کارگردانی مسعود کیمیایی اجرا کرد. او سپس تیتراژ پایانی فیلم‌های “رئیس”، “محاکمه در خیابان”، “گام‌های معلق”، “کیفر” و “طهران تهران” را اجرا کرد تا اینکه در سال ۸۹ بالأخره برای اولین بار جلوی دوربین فیلمی سینمایی به نام “بوی گندم” قرار گرفت. “بوی گندم” فیلمی به کارگردانی محمدرضا خاکی و نویسندگی مهرنوش عبدی منفرد و تهیه‌کنندگی داریوش بابائیان، داستان سه دوست است که از دوران کودکی با یکدیگر قرار می‌گذارند تا کنسرتی را در جوانی روی سکوی نفتی برگزار کنند. رضا یزدانی در این فیلم نقش خواننده‌ گروه را بر عهده دارد که در نهایت با کمک دو دوستش (مصطفی زمانی و الناز شاکر دوست) کنسرتی را برگزار کرده و قطعه “خلیج فارس” را در آن می‌خواند.

یزدانی پس از فیلم “بوی گندم”، تیتراژ فیلم‌هایی نظیر “خودزنی” و “متروپل” را خواند تا این‌که اخیراً در فیلم جدیدی به نام “تیک‌آف” به کارگردانی و نویسندگی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی در مقابل دوربین قرار گرفت. او در این فیلم هم همبازی مصطفی زمانی است و پگاه‌ آهنگرانی، سوگل قلاتیان و حمزه مقدم نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. این فیلم در سال گذشته فیلمبرداری شد و قرار است در هفته‌های آتی به اکران عمومی در بیاید. در متن خلاصه فیلم سینمایی “تیک‌آف” چنین آمده است: فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت‌بار و خموده حوالی سی سالگی‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند.

“بی‌‌خداحافظی” تنها تجربه تصویری مرد مشکی‌پوش

“بی‌‌خداحافظی” نام فیلمی به کارگردانی احمد امینی است که بازیگران بنامی نظیر محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی و افشین هاشمی در آن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم داستان سه جوان را روایت می‌کند که هرکدام برای رسیدن به هدفی از بندرعباس عازم تهران می‌شوند و زندگی‌شان دست‌خوش اتفاقات مختلفی می‌شود. رضا صادقی خواننده مشهور موسیقی پاپ در این فیلم در نقش خودش بازی کرده اما این فیلم زندگی‌نامه او نیست. همچنین در این فیلم، صادقی به واسطه حرفه‌ اصلی و به موجب نقشش، چند قطعه‌ موسیقی نیز اجرا می‌کند که شامل اجراهای تمرینی یا اجراهای روی صحنه‌ای است. “بی‌خداحافظی” در سال ۱۳۹۰ در تهران و شهرستان‌های کشور اکران شد. فیلم جمعاً ۸۰ هزار بیننده داشت و چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان فروش کرد.

حمید عسکری از “شانس، عشق، تصادف” تا “دو دوست”

حمید عسکری خواننده آلبوم پرفروش “کما”، از دیگر خواننده‌هایی است که به حضور در عرصه سینما علاقه فراوانی دارد. او تاکنون سابقه نقش‌آفرینی در دو فیلم سینمایی داشته که البته چندان موفق نبوده‌اند. عسکری ابتدا در سال ۹۳ در فیلمی به نام “شانس، عشق، تصادف” به کارگردانی آرش معیریان در نقش یک مدرس موسیقی به نام حمید جلوی دوربین رفت. در این فیلم سینمایی، محمدرضا شریفی‌نیا، بهنوش طباطبایی و سحر قریشی نیز به عنوان همبازی در کنار حمید عسکری به ایفای نقش پرداخته‌اند. تجربه دیگر حمید عسکری، مربوط به فیلم سینمایی “دو دوست” است که سال گذشته در سراسر کشور اکران شد و فروش خوبی نداشت. این فیلم سینمایی خانوادگی که به جز حمید عسکری، سحر قریشی، الهام حمیدی و پوراندخت مهیمن، سایر بازیگران و حتی دیگر عوامل آن را خانواده بانکی تشکیل می‌دادند، توسط رضا بانکی نوشته و توسط محمد بانکی کارگردانی شده است. همچنین حمید عسکری برای دو فیلم یاد شده، چند قطعه موسیقی نیز اجرا کرد که در متن یا به عنوان تیتراژ فیلم پخش شدند.

هنرنمایی اعضای گروه سون در سریال “زمانه”

“زمانه” سریال ۴۹ قسمتی حسن فتحی در سال ۹۱ از شبکه سوم سیما روی آنتن ‌رفت. در این سریال هر سه عضو گروه سون به عنوان بازیگر نقش‌آفرینی کردند تا تجربه جدیدی در کارنامه خود خلق کنند. در این سریال فردی علاقه‌مند به موسیقی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر است، می‌خواهد زودتر معروف شود و از دام اعتیاد خارج شود. در این بین، اعضای گروه سون متشکل از آرش قنادی، امیر قنادی و کیارش پوزشی از او حمایت می‌کنند. اعضای گروه سون که “زمانه” را یک اتفاق در کارنامه هنری‌شان قلمداد می‌کنند و می‌گویند دیگر هیچ‌گاه به سمت بازیگری نخواهند رفت. آن‌ها برای این سریال چند قطعه موسیقی بلند و کوتاه نیز تولید کردند که تیتراژ پایانی آن بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت.

سه فیلم و یک سریال، حاصل ده سال حضور فرزین در عرصه تصویر

“پسران آجری” نخستین تجربه سینمایی فرزاد فرزین است که در سال ۸۵ به کارگردانی مجید قاری‌زاده تولید و در سال ۸۷ توسط شرکت تصویر دنیای هنر پخش ‌شد. این فیلم داستان امید، محسن و صفا را روایت می‌کند که پسران سرراهی هستند و در محله‌ای به نام آجری و با حمایت آقای اتابکی زندگی می‌‌کنند. فرزاد فرزین در این فیلم نقش خواننده‌ای را بازی می‌کند که در پایان آن در شهر بم کنسرت برگزار می‌کند. این خواننده موسیقی علاوه بر بازیگری، دو قطعه موسیقی نیز در فیلم پسران آجری اجرا کرده است.

تجربه دوم فرزین در سینما، فیلم “کنسرت روی آب” به کارگردانی جهانگیر جهانگیری بود که در سال ۸۹ ساخته و اکران شد. خلاصه داستان این فیلم بدین گونه‌ است که شخصی به نام آقای هدایتی به همراه برادرش که شیفته خوانندگی است، قصد برگزاری یک کنسرت روی عرشه کشتی دارند که در نهایت موفق به برگزاری این کنسرت می‌شوند. فرزاد فرزین که ضمن بازیگری، تیتراژ پایانی فیلم “کنسرت روی آب” را هم خواند، چندی پیش از بازی در این فیلم ابراز پشیمانی کرد.

آخرین تجربه سینمایی فرزاد فرزین نیز فیلم اجتماعی “سگ‌های پوشالی” به کارگردانی رضا توکلی بود که در سال ۹۲ در سینماهای سراسر کشور اکران شد. فرزین این فیلم را اولین تجربه حرفه‌ای خودش در سینما می‌داند، چون معتقد است که نقش‌هایش در دو فیلم قبلی، مربوط به موسیقی بود اما این فیلم اصلاً ارتباطی با موسیقی ندارد. داستان این فیلم درباره مهندس جوانی است که در بدو افتتاحیه یک پروژه ملی دچار سانحه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز می‌شود و همین مسئله او و دیگران را نیز دچار سردرگمی می‌کند. در فیلم “سگ‌های پوشالی”، بازیگرانی از جمله لیلا اوتادی‌، علیرضا جلالی‌تبار‌، مهدی سلوکی‌ و نیما شاهرخ‌شاهی با فرزین همبازی هستند.

جدیدترین فعالیت تصویری فرزاد فرزین، نقش‌آفرینی در سریال “عاشقانه” به کارگردانی منوچهر هادی است، سریالی پر از بازیگر که فرزین اخیراً درگیر مراحل ضبط و فیلمبرداری آن است. “عاشقانه” یک مجموعه ۱۵ قسمتی است که فیلمبرداری آن در تهران، شمال کشور و دبی صورت می‌گیرد و در آن بازیگران سرشناسی چون محمدرضا گلزار، ساره بیات، پانته‌آ بهرام، مهناز افشار، بهاره کیان افشار، حمیدرضا پگاه، علیرضا زمانی‌نسب، حسین یاری، مسعود رایگان و هومن سیدی هنرنمایی می‌کنند. این سریال پس از پایان فیلمبرداری وارد مرحله تدوین شده و سپس روانه بازار شبکه نمایش خانگی می‌شود. تاکنون اطلاعی در مورد آن‌که فرزین در این سریال به اجرای موسیقی می‌پردازد یا خیر، درج نشده اما تیزرهای تبلیغاتی این سریال نشان می‌دهند که محمدرضا گلزار در آن به خوانندگی پرداخته است.

روزبه بمانی و فعالیت‌های هنری مختلف

روزبه بمانی هنرمند چندمنظوره‌ای است که علاقه‌مندان او را بیشتر با ترانه‌هایش برای خواننده‌هایی نظیر محمد اصفهانی، احسان خواجه‌امیری، محسن چاوشی، محسن یگانه، فرزاد فرزین، مهدی یراحی و… می‌شناسند، اما بمانی هنرهای دیگری نیز دارد که طی یکی دو سال اخیر به صورت جدی از آن‌ها رونمایی کرده است. این هنرمند به تئاتر علاقه‌مند است و در سال ۹۳ با نمایش “کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد” به کارگردانی رضا حداد به روی صحنه رفت. او همچنین استعدادی در خوانندگی دارد و به خصوص در دهه گذشته، تیتراژ برنامه “شب شیشه‌ای” را اجرا کرد. بمانی اخیراً در یک فیلم سینمایی به نام “ربوده شده” نیز بازی کرد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، اکنون بر روی پرده‌های سینما کشور است. در این فیلم روزبه بمانی و نیکی کریمی به عنوان بازیگران اصلی به ایفای نقش پرداخته و سروش صحت، پگاه خسروی و مارال فرجاد نیز آن‌ها را یاری می‌کنند. همچنین بمانی در فیلم تعدادی از ترانه‌های خود را در متن یا پایان فیلم اجرا کرده تا به صورت جدی وارد این حوزه از موسیقی نیز شده باشد.

بنیامین بهادری و “سلام بمبئی”

بنیامین بهادری خواننده خوش‌صدای موسیقی پاپ که چند سال پیش با آلبوم “۸۵” شناخته شد، در یک سال اخیر با بازیگری در فیلم سینمایی “سلام بمبئی” سروصدایی دوباره به پا کرد. “سلام بمبئی” ملودرامی عاشقانه است و داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند. دو بازیگر اصلی این فیلم، محمدرضا گلزار و دیا میرزا هستند، اما بنیامین بهادری و همسرش نیز در این پروژه به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین بنیامین در این فیلم که محصول مشترک سینمای ایران و هندوستان است، چند قطعه موسیقی نیز اجرا کرده است. بنیامین اخیراً از حضورش در این فیلم سینمایی اعلام رضایت کرد و گفت بعد از آن پیشنهاد‌هایی برای حضور در سینما داشته که آن‌ها را بررسی خواهد کرد. “سلام بمبئی” به کارگردانی قربان محمدپور و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از آذرماه در ایران روی پرده می‌رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *