ثبت نام

«ایران نوشت» فهم تولیدکنندگان از بازار را افزایش داد/ نداشتن ایده برای توزیع قطعا به شکست می‌انجامد

محمد سرشار
ب

«ایران نوشت» فهم تولیدکنندگان از بازار را افزایش داد/ نداشتن ایده برای توزیع قطعا به شکست می‌انجامد

پارس نوا: محمد سرشار کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات  با اشاره به مسئله نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی و بحث رقابت و فروش آنها در بازار گفت: در بازار نوشت افزار هر محصولی به دلیل مزیت‌های رقابتی‌ش مورد اقبال مخاطبان قرار می‌گیرد که این مزیت رقابتی منشاهای گوناگونی دارد که یکی از آنها ممکن است به خاطر آثار انیمیشن و آثار هنری مانند آن باشد، یا به خاطر کیفیت بالای تولید جذابیت داشته باشد یا به خاطر هزینه‌های کم برای تهیه مزیت رقابتی داشته باشد یا ممکن است به خاطر دسترسی در تهیه مزیت رقابتی داشته باشد. لذا نمی‌توان یک قاعده کلی برای موفق بودن در بازار نوشت افزار تعیین کرد بلکه هرکدام از این مزیت‌های رقابتی می‌تواند عاملی برای موفقیت باشد.

*نمایشگاه «ایران نوشت» فهم تولیدکنندگان از بازار را افزایش داده

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «ایران نوشت» گفت: اتفاقی که در چهار سال برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» می‌افتد این است که به جنبه‌های مختلف این مزیت نگاه می‌شود و شاهدیم که محصولاتی با گستره توزیع گوناگون و شخصیت‌های کارتونی یا رئال و … عرضه می‌شود و جمع آنها موجب شده مردم احساس کنند که گرایش‌های مختلف آنها از سوی تولید کننده پاسخ داده شده است و این سبب شده که فهم تولید کنندگان از بازار نوشت افزار سال به سال افزایش پیدا کند، بنابراین مجموعه این عوامل مورد توجه قرار گیرد باعث می‌شود که ما به شیوه‌ای در رقابت موفق باشیم و از بازار سر بلند بیرون بیاییم.

*نداشتن ایده برای توزیع قطعا به شکست می‌انجامد

این کارشناس امور فرهنگی گفت: عنصر اساسی برای موفقیت در بازار نوشت افزار گستره توزیع و شیوه‌های آن است و هر مجموعه‌ای اگر در توزیع موفق نباشد شکست می‌خورد، لذا باید در هر تجربه‌ای سوال پرسید که برای توزیع چه فکری کرده‌اند و اگر برای توزیع ایده‌ای نداشته باشند قطعا شکست خواهند خورد بعد از این، اولویت دوم فرایندهای تولید صنعتی است که با کارایی بیشتری محصولی در زمان و با هزینه مناسب تولید کنند. در این مورد سلیقه‌های مختلفی وجود دارد برخی دنبال محصول ارزانتری هستند و برخی در جستجوی محصولی با هزینه‌های بیشتر ولی دارای ویژگی‌های بهتری هستند.

سرشار با اشاره به پیوست فرهنگی در تولید نوشت افزار گفت: بعد از بحث تولید صنعتی، بحث پیوست فرهنگی که حالا چه نمادها و نشانه هایی روی دفاتر قرار بگیرد مطرح می‌شود. بعضی تمایل دارند تصاویر زیبایی از طبیعت روی دفاترشان داشته باشند که حامل نماد فرهنگی خاصی نباشند ولی برخی دوست دارند محصولی را استفاده کنند که یک نماد فرهنگی خاصی را انتخاب کنند که یا از میراث فرهنگی آن ملت به عاریت گرفته شده یا از مجموعه‌ها و آثار هنری برای تولید آنها استفاده شده باشد.

او اضافه کرد: هرکدام از این محصولات مخاطب خود را دارند مثلا مردم جنوب ایران از دفاتری که نماد نخل روی آنها است استفاده کنند. راجع به شخصیت‌های تاریخی نیز به همین گونه است، مثلا رئیسعلی دلواری در بوشهر شخصیت محوبی باشد و بتواند بازار را قبضه می‌کند ولی همین شخصیت در مشهد شاید نتواند در کنار شهید نواب صفوی قرار بگیرد و رقابت کند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت: این نکته را نیز باید دقت داشت که همه شخصیت‌ها فروش ملی ندارند و ممکن است فروش محلی و منطقه‌ای داشته باشند؛ در مورد آثار هنری نیز وضع به همین منوال است. مثل شخصیتی که در یک اثر هنری که بارها از رسانه ملی پخش شده باید محصول نوشت افزار آن در تیراژ میلیونی تولید شود ولی شخصیتی هم هست که محبوبیت آنچنانی ندارد و باید در مقیاس کوچکتر آثارش تولید شود.

*عدم اجرای کپی رایت فرصت را برای سرقت فراهم کرده است

وی با اشاره جذب مخاطب داخلی به محصولات داخلی، گفت: در مورد جذب مخاطب داخلی به محصول داخلی دو عامل مهم است؛ یکی اینکه در تولید داخل مجموعه کاملی از محصولات را که بتواند کلیه نیازهای مخاطب را پوشش بدهد تولید نکرده‌ایم و باید طوری باشد که به قول آن مثال مشهور بچه بگوید از فرق سر تا نوک پا را با محصول داخلی بپوشانم پس باید تنوع تولید را بالا ببریم.

سرشار اضافه کرد: نکته دوم فرصتی هست که عدم اجرای کپی رایت در کشور برای سرقت‌های ادبی هنری ایجاد کرده است، ما اکنون داریم رانتی را به فرهنگ مهاجم غربی می‌دهیم که به شکل رایگان از نمادهای آنها روی محصولات خود استفاده کنیم، در حالی که در خارج از ایران برای استفاده از این نمادها باید هزینه بیشتری بدهید یعنی برای تهیه پاک‌کنی که نماد «بن‌تن» دارد باید هزینه بیشتری پرداخت کنید تا پاک‌کنی که فاقد آن است.

*به منظور حمایت از تولید داخل باید کپی رایت اجرا شود

او در پایان گفت: پس این فرصتی که ما به فرهنگ مهاجم غرب هدیه داده‌ایم، کار داخلی‌ها را سخت‌تر کرده است و اینجا دولت باید به عنوان مدافع کپی رایت ورود کند و اجازه ندهد که تولید کننده‌ها شبانه یک تصویری از اینترنت کپی کنند و صبح روی محصولاتشان قرار دهند و به مشتری عرضه کنند. این نکته اگر رعایت شود قیمت تمام شده محصولاتی که شخصیت خارجی دارند قطعا از شخصیت‌های ایرانی گران‌تر خواهد شد و در بازار رقابتی از مزیت قیمت تمام شده بهره‌مند خواهیم شد از همین رو به منظور حمایت از تولید داخل باید کپی رایت در ایران اجرا شود و می‌بینیم که این عامل دوم هم به فرهنگ مهاجم غربی کمک می‌کند

منبع:فارس

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *