ثبت نام

علی اکبر شکارچی: جوانان هر جایی که فرصت می‌کنند بنوازند

علی اکبر شکارچی
ب

علی اکبر شکارچی: جوانان هر جایی که فرصت می‌کنند بنوازند

پارس نوا: استاد موسیقی سنتی می‌گوید برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان، یکی از راه‌کارهایی است که در سطح جهان هم انجام می‌شود تا مردم به آموزش موسیقی روی بیاورند.

 علی اکبر شکارچی عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی ایران (لرستان) دهمین جشنواره موسیقی جوان در تشریح اجراهای این دوره از جشنواره گفت: برای گروه سنی زیر ۱۸ سال اجرای بسیار درخشانی بود و این نشان می‌دهد که موسیقی چه جاذبه پر قدرتی برای جوانان دارد که از سنین ۱۲،۱۳ سالگی کارشان را شروع کرده و امروز چنین اجرای پرفروغی را به نمایش می‌گذارند. این اتفاق بسیار قابل تقدیر و ستایش است و برای موسیقی منطقه لرستان جای امیدواری بسیاری وجود دارد.

وی افزود: این هم یکی از رویدادهایی است که می‌تواند به علاقه‌مندان برای روی آوردن به موسیقی کمک کند. این جشنواره از طرفی می‌تواند بسیار مفید باشد و از طرفی هم به خاطر برد و باخت بودن آن، باعث می‌شود که عده‌ای از جوانان که توانایی بالایی داشته ولی شأن خود را بالاتر از مسابقه‌ می‌دانند، در این رویداد شرکت نکنند. به هر حال برگزاری چنین جشنواره‌ای، یکی از راه‌کارهایی است که در سطح جهان هم انجام می‌شود تا مردم به آموزش موسیقی روی بیاورند.

او ادامه داد: همه جوانان به طور خوب و نسبی، آن ملودی‌هایی که در موسیقی لرستان خیلی کهن است و ریشه قدیمی دارد را حفظ بودند و نواختند.، اما برخی از آن‌ها به نسبت سنی‌شان از ریتم می‌انداختند، پرده را خارج می‌کردند و یا پوزیسیون‌ها را کم و زیاد می‌گرفتند که همه آن‌ها با گذر زمان درست می‌شود. خوبی این موسیقی این است که عمدتاً کاربردی و صحنه‌ای است و در جوار خانواده، مهمانی‌ها، عروسی‌ها و جشن‌ها نواخته می‌شود که این مسئله در رشد و پیشرفت‌شان تاثیر فراوانی دارد. من پیشنهاد می‌کنم که در دوره بعد، برای هر قوم مقام‌هایی که اصیل هستند را به عنوان مواد مسابقه اعلام کنند، مثل امروز که ما ۴ تای آن را پرسیدیم در حالی‌که در لرستان ممکن است ۳۰ مقام وجود داشته باشد. با چنین اتفاقی بچه‌ها ملودی‌های کهن و اصیلی که در زندگی مردم تأثیر به جایی داشته‌ را یاد خواهند گرفت.

این استاد موسیقی سنتی در پایان تاکید کرد: من فقط می‌گویم که تکرار، تکرار و تکرار. آن‌ها هر جایی که فرصت می‌کنند نوازندگی کنند. جوانان باید حتماً منابعی که جزئی از موسیقی آن‌هاست را دنبال کنند. مثلاً برای موسیقی کمانچه لرستان، باید جوانان حتماً نوازندگی‌های علیرضا پیرولی، همت‌علی، قورچعلی، شاه‌میرزا، مرادی و… را شنیده باشند و به عنوان مرجع به آن‌ها رجوع کنند. در ضمن جوانان باید خلاقیت خاص خودشان را هم داشته باشند که من مطمئنم کسانی‌که خودشان را با چنین مرجع‌هایی تربیت کنند، حتماً موسیقی‌شان خیلی خلاق و اصیل خواهد بود.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۷ تا ۲۴ شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

منبع:هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *