ثبت نام

شریفیان نواخت، جناب‌خان خواند/گزارش کنسرت گروه لیان در تالار وحدت

photo_2016-08-19_20-13-33
ب
lian-parsnava (23)گروه موسیقی ˝لیان˝ به سرپرستی محسن شریفیان در آخرین روزهای مرداد در تالار وحدت به میزبانی مخاطبان خود نشست.

پارس نوا: گروه موسیقی “لیان” که به ارائه آثار موسیقی جنوب کشور می‌پردازد، روز پنجشنبه ۲۸ مردادماه در تالار وحدت از تماشاگران خود پذیرایی کرد.

در ابتدای این کنسرت دو نوازنده بوق‌های شاخی به شیوه خود، از مکانی دورتر و از روی بالکن طبقه اول تالار وحدت با ساز بادی‌شان اجرا را آغاز کردند. سپس با کشیده شدن پرده‌ها و در حالی‌ که بر روی صفحه نمایشگر تالار وحدت تصویری از نوازندگان گروه “لیان” با پس‌زمینه دریا دیده می‌شد، در اقدامی بی‌سابقه ۱۳ نوازنده نی‌انبان از روی سن متحرک تالار به روی استیج آمدند که محسن شریفیان چنین عکس‌العملی را لشکرکشی نوازندگان نی‌انبان نامید.

پس از آن‌که تمامی نوازندگان در جای خود بر روی استیج مستقر شدند، قطعه “ماهی‌فروش” از آلبوم “سیراف” توسط گروه “لیان” به سرپرستی شریفیان اجرا شد. این اثر موسیقیایی به دنیای ماهی‌فروشی و مشخصه‌هایی که دارد؛ نظیر ناملایمی امواج دریا، نبودن صید و همچنین بی‌قراری‌های مداوم یک ماهی‌فروش اشاره می‌کند.

در پایان اجرای ماهی‌فروش، یک قطعه جدید برای نخستین بار در این کنسرت اجرا شد که شریفیان آن را این‌گونه معرفی کرد: این اثر به صنعت مدرن در بوشهر یعنی نساجی و ریسندگی اشاره دارد. در بوشهر کارخانه‌ای به نام اعتمادیه وجود دارد که در سال ۱۳۱۶ تأسیس شده است. مردم برای این کارخانه به خاطر چراغ‌هایی که داشته، ترانه‌ای به نام سوسو زدن چراغ‌ها ساخته‌اند که ما این اثر را با آن فرم متفاوت موسیقی‌اش، امشب برای اولین بار اجرا خواهیم کرد.

اما بخش ویژه این کنسرت متعلق به زمانی بود که، جناب‌خان کاراکتر دوست‌داشتنی برنامه “خندوانه” به یکباره روی تریبون تالار وحدت ظاهر شد و باعث غافل‌گیری مخاطبان حاضر در سالن شد. جناب‌خان در این کنسرت به عنوان مهمان ویژه محسن شریفیان روی صحنه حاضر شد و پس از خوش‌وبش با مردم حاضر در تالار وحدت، به اجرای موسیقی پرداخت.

عروسک محبوب برنامه “خندوانه”، قطعه ویژه‌ای را به لیلا رجبی ورزشکار اعزامی کشورمان به المپیک ریو تقدیم کرد. رجبی که به همراه همسرش پیمان رجبی در سالن حضور داشت، چندی پیش پس از حذف از مسابقات المپیک، توسط یک کارشناس تلویزیونی “بی‌غیرت” خوانده شد، اما جناب‌خان قبل از شروع اجرایش، او را با عنوان “باغیرت” صدا زد تا تشویق بی‌امان همگان را به همراه داشته باشد. در ادامه اثر “حله دریا شورن” که جناب‌خان آن را بارها در “خندوانه” اجرا شده، توسط گروه لیان نواخته شد و جناب‌خان آن را با همراهی اعضای لیان خواند. همچنین حسین ماهینی بازیکن فوتبال باشگاه پرسپولیس نیز به عنوان یک بوشهری دیگر در تالار وحدت حضور داشت و از اجرای جناب‌خان لذت برد.

اجرای یک اثر در مورد “زن” و سپس اجرای قطعه “یار یار” برنامه‌های بعدی لیان در این کنسرت بود. لیان با معرفی موسیقی بوشهر و پیوند آن با اقوام لُر به استقبال رقص چهار دستمال رفتند. در اجرای این قطعه، تمامی اعضای لیان دور تا دور یکدیگر چرخیده و ضمن ادای رقص و پایکوبی، موسیقی خود را می‌نواختند که در حین اجرای این قطعه، محسن شریفیان به عنوان نوازنده نی‌انبان و سایر اعضای ارکستر لیان، بارها مورد تشویق مخاطبان خود قرار گرفتند.

در ادامه برنامه‌های این کنسرت، محسن شریفیان یک ساز جدید را به تماشاگران حاضر در تالار وحدت معرفی کرد.

او گفت: من در المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ حضور داشتم و از آنجا با این ساز چینی آشنا شدم. آن‌ زمان چندان اطلاعی از قابلیت‌های این ساز نداشتم، اما با پیگیری‌ها و مساعدت‌هایی که در مسیر یادگیری آن داشتم، بالاخره توانستم طی کنسرت اخیرم در اشتوتگارت آلمان از آن رونمایی کنم. حال امشب آن را در محضر شما عزیزان نیز رونمایی خواهم کرد.

شریفیان همچنین در مورد دعوت نشدن از او برای حضور یافتن در المپیک ریو ۲۰۱۶ نیز گفت: امسال هیچ گروه موسیقی‌ای به المپیک دعوت نشد، اما توقعی از این بابت نداریم چون حتی برخی از مربیان نیز علیرغم آن‌که شاگردانشان سهمیه حضور در المپیک ریو را داشتند، نتوانستند به برزیل اعزام شوند.

“خیام‌خوانی” آخرین قطعه‌ای بود که با صدای آکا صفوی خواننده ثابت و قدیمی گروه لیان اجرا شد که مورد استقبال شدید تماشاگران حاضر در تالار وحدت نیز قرار گرفت. صفوی پس از اجرای این قطعه صحنه را در میان تشویق تماشاگران ترک کرد تا شریفیان، یک خواننده جدید را که قرار است در ادامه راه گروه لیان را همراهی کند، به مخاطبان خود معرفی کند.

این خواننده محمد فرامرزی است، اما شریفیان پس خواندن یک شعر محلی، او را با نام مستعار “اُکُلو” به روی صحنه فراخواند که این اقدام شریفیان، محمد فرامرزی، نوازندگان گروه و حتی تماشاگران را شگفت‌زده کرد. شریفیان در ادامه در مورد نام مستعاری که برای خواننده جدید گروهش برگزیده به حاضرین در تالار وحدت گفت: این نام را بر اساس یک شعر محلی در دوره دبیرستان از یکی از معلّم‌هایم یاد گرفته‌ام. اُکلو از دیار خورموج از شهرستان دشتی است و امیدوارم مکمّل بسیار خوبی برای آکا شود.

نخستین قطعه‌ای که فرامرزی اجرا کرد، اثر “دلشوره” از آلبوم “محله‌ خمونی” بود که نسخه استودیویی آن را آکا صفوی خوانده است. در ادامه لیان، یک قطعه ضربی را برای اولین بار در این کنسرت اجرا کرد که این قطعه بدون حضور سازها و فقط به صورت ریتم اجرا شد. پس از آن نیز قطعه “ری‌میکس” که خلاصه‌ای از ترانه‌های قدیمی و جدید گروه “لیان” بود توسط ارکستر این گروه نواخته شد تا دومین شب از اجراهای آن نیز به پایان برسد.

اعضای گروه موسیقی لیان را در اجرای این کنسرت، به جز محسن شریفیان به عنوان آهنگساز، نوازنده و سرپرست و همچنین آکا صفوی و محمد فرامرزی به عنوان خواننده، حمید اکبری (نوازنده تمپو، کاخون و دایره)، حسین سنگسر (نوازنده دم‌دم)، ایمان قاسمی (نوازنده شیکر، دایره زنگی)، محمود بردکنیا (نوازنده دمام)، امین سلیمیان (نوازنده دایره)، حمزه مقدم (نوازنده دایره) و مرتضی پالیزدان (نوازنده ضرب و تمپو) تشکیل می‌دادند.

 گزارش متنی: هنرآنلاین
عکس ها از شیرین سلیمانی
منبع: اختصاصی پارس نوا
lian-parsnava (1) lian-parsnava (2) lian-parsnava (3) lian-parsnava (4) lian-parsnava (5) lian-parsnava (6) lian-parsnava (7) lian-parsnava (8) lian-parsnava (9) lian-parsnava (10) lian-parsnava (11) lian-parsnava (12) lian-parsnava (13) lian-parsnava (14) lian-parsnava (15) lian-parsnava (16) lian-parsnava (17) lian-parsnava (18) lian-parsnava (19) lian-parsnava (20) lian-parsnava (21) lian-parsnava (22) lian-parsnava (23) lian-parsnava (24)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *