ثبت نام

از عود تا گیتار الکتریک /گزارش کنسرت کامنت و داماهی در جشنواره بارانا

۱۳
ب

29از عود تا گیتار الکتریک

گزارش کنسرت کامنت و داماهی

پارس نوا:  ۲۴ مرداد ماه، در شب سوم از«‌شب‌های موسیقی بارانا» دو گروه کامنت و داماهی به اجرای برنامه پرداختند. در سال‌‌های اخیر شاهد فعالیت گروه‌های نوظهوری در سبک راک بودیم و مسئولان موسیقی هم برای رسمیت بخشیدن به این موسیقی گام‌های موثری برداشتند. واکنشی متفاوت با آن چه که در سال‌های دورتر اتفاق می‌افتاد و شرایط فعالیت برای خیلی از موزیسین‌های ایرانی را دشوار کرده بود. اجرای زنده و مجوز دادن به آلبوم‌های موسیقی راک و آلترناتیو شاید ده سال قبل برای خیلی از گروه‌های موسیقی حکم رویا را داشت. یکی از گروه‌هایی که در شرایط جدید فرصت رشد و دیده شدن پیدا کردکامنت است که دو سال گذشته اولین آلبوم رسمی و در اصل سومین آلبوم خود را به بازار فرستاد.

اعضای این گروه را حرفه‌ای‌های حال حاضر موسیقی ایران تشکیل می‌دهد. نیما رمضان (گیتار الکتریک )، آرین کشیشی ( گیتار بیس )، اشکان آبرون ( کیبورد )، بردیا امیری ( درامز )، کیان پورتوراب (خواننده و گیتار آکوستیک و سرپرست گروه). کامنت پیش از شب گذشته هم چندین اجرا در تهران و شهرهای دیگر داشته که بعضی از این کنسرت‌ها هم به دلایل مختلف لغو شده است. اما این امر نتوانسته از محبوبیت گروه در میان طرفداران جوان موسیقی کم کند. اجرای پر انرژی، سبک کار متفاوت و حضور افراد با تجربه در گروه از عوامل اصلی محبوبیت این گروه راک است. شب گذشته گروه کامنت قطعه‌های محبوب‌تر خودشان را اجرا کردند که عبارت است از : یک روز مال من، بیداری ما، لحظه‌ها، با مسیرباد، به فکر، درخت، فرشته مرگ.

در ادامه پس از اتمام کار کامنت که با تشویق فوق‌العاده خوب حاضرین همراه بود، نوبت به گروه داماهی رسید. داماهی گروهی است به سرپرستی دارا دارایی یکی از نوازندگان با تجربه حرفه‌ای ایران که سال گذشته اولین آلبوم خودشان را با نام «داماهی» روانه‌ی بازار کردند. در این آلبوم شاهد قطعه‌هایی بودیم با ترانه‌های جنوبی و موسیقی بسیار متفاوت که در آن رگه‌هایی از سبک جَز هم احساس می‌شود. موسیقی فولک و آلترناتیو داماهی با استانداردهای رایج موسیقی پاپ، که پر شده از کارهای تکراری و سلیقه‌ی متاثر از موسیقی ترکی، قابل مقایسه نیست. اعضای گروه داماهی عبارتند از : دارا دارایی (گیتار بیس و سرپرست گروه)، حمزه یگانه (کیبورد، پیانو و ترنگ)، شایان فتحی (درامز)، ابراهیم علوی (گیتار و عود) و رضا کولَغانی (خواننده). اما در شب گذشته آرش پژند مقدم (درامز) و محسن خاش (پرکاشن ) این گروه را همراهی کردند.

در شب گذشته داماهی با یک تغییر و حضور چند نوازنده مهمان و به روی صحنه رفت. در ابتدا خیلی‌ها با این گروه آشنایی کامل نداشتند و اکثریت برای تماشای اجرای کامنت به کنسرت آمده بودند. اما زیاد طول نکشید که حاضران جذب کار داماهی شدند. اجرای گرم و مسلط رضا کولغانی هم شور و هیجان مردم را چند برابر کرد. البته برای گروهی که پیش از این در حاشیه جام جهانی ۲۰۱۴ هم اجرای زنده داشته، سر ذوق آوردن مردم در کاخ نیاوران چندان کار سختی نیست.

 در ابتدای کار اشکان آبرون و نیما رمضان برای اجرای قطعه‌‌ی «مردن مردانه» نوازندگان مهمان بودند. و در انتها‌ی ماهان میرعرب یکی از نوازندکان خوب گیتار الکتریک هم  بر روی صحنه حاضر شد. نوازنده‌ای که پیش از این دارا دارایی گفته بود که حضورش در شکل‌گیری داماهی تاثیر قابل توجهی داشته.

در پایان باید گفت که کامنت و داماهی با اجرای دیشب خود بار دیگر نشان دادند که انرژی و کیفیت تنها مختص موسیقی پاپ نیست و هر سبکی می‌تواند در میان طیف گسترده‌ای از مخاطبان جا باز کند. هم‌چنین سروش صحت، نیما شعبان‌نژاد، کسری سبک‌تکین، آرش سعیدی و آرش پاکزاد هم از جمله مهمانان سرشناس کنسرت شب گذشته بودند.

تهیه و تنظیم گزارش: پاشا ولایی

عکس ها از آرش صمدزاده

منبع: اختصاصی پارس نوا

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *