ثبت نام

شب پرشور با سلاطین کرد /گزارش کنسرت کامکارها در جشنواره بارانا

kamkarha-parsnava-barana (4)
ب

kamkarha-parsnava-barana (15)شب پرشور با سلاطین کرد

گزارش کنسرت کامکارها در کاخ نیاوران

پارس نوا: در کاخ نیاوران برنامه‌ای موسوم به شب‌های موسیقی بارانا از ۲۱ تا ۲۹ مرداد برگزار می‌شود که افراد سر‌شناسی در این برنامه حضور دارند. درآمد و سود حاصل از این برنامه نیز برای کمک به موسسه‌ی «محک» استفاده خواهد شد.

در اولین شب از کنسرت‌های «شب‌های موسیقی بارانا‌»، برنامه به گروه کامکارها اختصاص داشت. کامکارها از قدیمی‌ترین گروه‌های سنتی و از معتبرترین نام‌های ایرانی در عرصه‌ی موسیقی بین‌الملل هستند که از اواسط دهه‌ی ۴۰ فعالیت خود را شروع کرده ‌اند. هوشنگ کامکار‌، بیژن کامکار‌، پشنگ کامکار‌، قشنگ کامکار‌، ارژنگ کامکار‌، ارسلان کامکار‌، اردشیر کامکار‌، اردوان کامکار‌، هانا کامکار‌، صبا کامکار‌، نی‌ریز کامکار‌و سیاوش کامکار به سرپرستی هوشنگ کامکار اعضای این گروه خانوادگی را تشکیل می‌دهند.

 در ابتدای این کنسرت دقایقی از فردوسی و شاهنامه گفته شد و پس از آن نوبت به اجرای موسیقی رسید. اجرایی که همه‌ی حاضران خود را برای آن آماده کرده بودند و از تک تک لحظاتش لذت بردند. از نکات جالب این کنسرت حضور مخاطبان جوان و کم سن و سال در کنسرت بود که نشان می‌دهد موسیقی خوب برای شنوندگانش هیچ مرزی نمی‌شناسد نه سن و نه نسل.  در‌حالی که هنوز خیلی‌ها بر این باور اند که موسیقی اصیل ایرانی برای نسل‌های گذشته است و نسل جدید به غیر از پاپ روز از چیزی سر در نمی‌آورد. جوانان پرشماری که شب گذشته به کاخ نیاوران آمده بودند، حسابی لذت بردند از شنیدن نوای ساز‌ها و  ربع پرده‌‌های ایرانی. اگرچه نباید اعتبار بین‌المللی نام کامکارها را هم در چرایی این استقبال گسترده از یاد ببریم.

یکی دیگر از نکات جالب کنسرت شب گذشته حضور مهمانان خارجی آن بود. از جمله یک خانواده‌ی فرانسوی که با علاقه موسیقی ایرانی و با حیرت واکنش حاضران کنسرت را دنبال می‌کردند!  این که چرا مردم می‌توانند با موسیقی سنتی ارتباط برقرار کنند، بر می‌گردد به جنسیت و ذات این موسیقی. با شنیدن این نوع موسیقی ناخودآگاه نام و رنگ ایران برای همه تداعی می‌شود حس ناسیونالیسم و غرور ملی در رگ‌های همه به جریان می‌افتد  با این وجود  بسیاری از شنوندگان موسیقی سنتی به علت شناخت نادرست، این موسیقی را  به غم محدود می‌داند و فقط در ایام فراق به سراغ آن می‌روند. ولی کامکار‌ها شب گذشته با اجرایی بسیار پر‌نشاط و لذت بخش ابعاد گسترده‌ی موسیقی ایرانی را  به نمایش گذاشتند. به ویژه در نیمه‌ی دوم کنسرت که اعضای گروه پس از استراحتی کوتاه   روی صحنه بازگشتند ولی این بار با لباس، موسیقی کردی، شور و  انرژی‌ای که چند برابر شد.

 اهیه و تنظیم گزارش: پاشا ولایی

در ادامه از نگاه لنز «آرش صمدزاده» به تماشای این برنامه بنشینید.

منبع: اختصاص پارس نوا

kamkarha-parsnava-barana (1) kamkarha-parsnava-barana (2) kamkarha-parsnava-barana (3) kamkarha-parsnava-barana (4) kamkarha-parsnava-barana (5) kamkarha-parsnava-barana (6) kamkarha-parsnava-barana (7) kamkarha-parsnava-barana (8) kamkarha-parsnava-barana (9) kamkarha-parsnava-barana (10) kamkarha-parsnava-barana (11) kamkarha-parsnava-barana (12) kamkarha-parsnava-barana (13) kamkarha-parsnava-barana (14) kamkarha-parsnava-barana (15) kamkarha-parsnava-barana (16) kamkarha-parsnava-barana (17) kamkarha-parsnava-barana (18) kamkarha-parsnava-barana (19) kamkarha-parsnava-barana (20) kamkarha-parsnava-barana (21) kamkarha-parsnava-barana (22) kamkarha-parsnava-barana (23) kamkarha-parsnava-barana (24) kamkarha-parsnava-barana (25) kamkarha-parsnava-barana (26) kamkarha-parsnava-barana (27)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *