ثبت نام

لیانا؛ دختری از نسل شریفیان! / گفتگوی «پارس نوا» با «لیانا شریفیان»

۱
ب

لیانا؛ دختری از نسل شریفیان! / گفتگوی «پارس نوا» با «لیانا شریفیان»1

پارس نوا: انتشار ویدئویی توسط «محسن شریفیان» از دخترش «لیانا» که در حال نوازندگی «نی انبان» بود، ما را بر آن داشت تا گفتگویی با این هنرمند جوان داشته باشیم.

این ویدئو که به منظور نمایش توانایی خاص «لیانا» منتشر شده بود، حاوی صدها حرف ناگفته نیز می باشد که پیشنهاد می شود این ویدئو را از اینجا در کانال تلگرام پارس نوا مشاهده و یا از اینجا دانلود نمائید. در این ویدئو، «لیانا» با جا به جایی دست چپ و راستش روی ساز و نواختن یک ملودی، توانایی خود در تسلط ذهنی روی نی انبان را به نمایش می گذارد.

در ادامه، متن گفتگوی «پارس نوا» با «لیانا شریفیان» را می خوانید:

•خودتون رو برای خوانندگان «پارس نوا» معرفی کنید.
-من «لیانا شریفیان» هستم. متولد ۱۳۷۷ که به تازگی در رشته ریاضی فیزیک فارغ التحصیل شدم. هنوز پیش دانشگاهی رو دارم و تصمیمی واسه رشته دانشگاهیم نگرفتم.

•کمی در مورد خانواده تون توضیح بدید:
-من تک دخترم و خواهر و برادری ندارم. درست مثل یه پسر باید راه پدرم رو ادامه بدم.

•چرا نی انبان رو انتخاب کردید؟
-چیزی که واضحه، این ساز رو از پدرم یاد گرفتم. دوران کودکی پیانو کار میکردم ولی واقعاً از این ساز خیلی خوشم نمی اومد، چون توی خانواده مون همیشه موسیقی محلی بود نه کلاسیک. من هم تصمیم گرفتم که ساز شهر خودم رو یاد بگیرم و کار کنم و بعداً سراغ سازهای دیگه برم. در حال حاضر به خاطر ورودی دانشگاه، پیانو هم کار میکنم.

4

•محسن شریفیان در یکی از مصاحبه هاشون گفته بود: «نمیدونم لیانا چه شکلی نی انبان رو یاد گرفته!». واقعا چنین چیزی بوده؟
-من اعتقاد دارم حتی زمانی که جنین بودم، داشتم این ساز رو یاد میگرفتم چون همیشه نوای این ساز به خاطر پدرم و تمرین های گروه «لیان» توی خونه مون بوده ولی منظور پدرم از این جمله این بوده که دلیل علاقه مندی من به این ساز رو نمیدونه چون من حتی تا همین چند سال پیش سمت این ساز نمی رفتم.

•کلمات «لیانا» و «لیان» چه ربطی به هم دیگه دارن؟
-«لیان» نام قدیم بوشهره و میتونیم بگیم «لیانا»، دخترانه همون لیان هست. ولی اینکه خیلی ها میگن اسم گروه لیان از روی اسم تو انتخاب شده، واقعا چنین چیزی نیست، چون قدمت گروه لیان از سن من بیشتره. این گروه ۲۱ سال هست که فعالیت میکنه.

•سال ۹۴ در کنسرت پدرتون که در تالار وحدت برگزار شد به عنوان اوّلین نوازنده زن نی انبان روی صحنه رفتید. چطور این اتفاق افتاد؟
-اجرای من در اون کنسرت کاملاً برنامه ریزی شده بود ولی قرار بود اجرای من شب دوم کنسرت باشه نه شب اوّل. شب اوّل اجرا، من در سالن حضور داشتم و در حال تماشا بودم که پدرم اسمم رو صدا زد و گفت بیا روی صحنه. برای شب اوّل واقعا هیچ آمادگی نداشتم و باید خیلی سریع استرسم رو کنترل میکردم. برای من تجربه جالبی بود و پدرم باهام کاری کرد که دیگه استرس سراغم نیاد.
خودم شخصاً این اجرا رو برای اینکه ثابت کنم، ما خانم ها توانایی انجام هر کاری رو داریم، انجام دادم. بعد از اون اجرا خیلی از دخترهای بوشهر دارن این ساز رو یاد میگیرند. هدف پدرم هم که حتی روی صحنه اعلام کرد این بود که مسیر ورود بانوان در این زمینه رو هموار کنه.

*گزارش تصویری «پارس نوا» از این اجرا را می توانید از اینجا مشاهده نمائید.

5

•حمایت «محسن شریفیان» از موسیقی بومی بوشهر، موسیقی زنان بوشهر و … بر کسی پوشیده نیست، مخصوصا اینکه دخترش هم در این زمینه فعالیت داره. حمایت مادرتون از شما به چه شکلیه؟
-مادرم یک هنرمنده و در زمینه تاتر فعالیت میکنه. میتونم بگم خانواده مادریم همشون هنرمند هستن و من در یک خانواده کاملا هنری بزرگ شدم. چرا مادرم حمایت نکنه؟ حتی مردم استانمون بعد از اجرای من در تالار وحدت، واکنش های خوبی نشان دادند.

•این موسیقی رو حرفه ای ادامه میدید؟
-صد در صد حرفه ای. چون این طور که من جلو اومدم بخوام جا بزنم واقعا بد میشه. این ساز رو خیلی ها دوست دارن و برای من هم خیلی خاصه. صدای این ساز میتونه در عرصه ها و جامعه های مختلف پیچیده بشه. نه اینکه من این کار رو انجام بدم، هیچ ادعایی ندارم و هر کس دیگه ای میتونه جای من باشه.

•برنامه ای برای اجرای کنسرت یا تولید آلبوم دارید؟
-فعلا درگیر درس هستم و هیچ چیزی مشخص نیست. ولی قطعا برای آینده برنامه هایی خواهم داشت.

•تمرین های شما چگونه هست؟ با گروه «لیان» تمرین میکنید؟
-همیشه در جمع گروه لیان حضور داشتم و دارم. آهنگ ها رو میشنوم، ریتم ها رو میشنوم ولی تمریناتم تنهایی هست. گرچه با لیان هم تمرین می کنم.

•بریم سراغ جناب خان. پارسال در آخرین قسمت برنامه «خنداونه» حضور پیدا کردید و به جای جناب خان، نی انبان زدید.
-از طرف آقای «محمد بحرانی» دعوت شدیم. فکر میکنم اوّلین خانمی بودم که در صداسیما ساز زدم. این کار رو کردیم چون تا کی قراره از ما حمایت نشه. همین طور که جامعه خانم های ورزشکار رو پذیرفته، باید از موسیقی زنان بوشهرم حمایت بشه. به همین خاطر در اون برنامه شرکت کردم. جلوی مردم واکنش خوبی هم داشت.

2

•امسال کلیپی با عنوان «خلخال» از «محسن شریفیان» منتشر شد که شما در اون به عنوان بازیگر حضور داشتید.
-این کلیپ چند سال پیش ضبط شد ولی الان منتشر شد. حضورم در اون ویدئو به خاطر داستانی که داشت بود. دختری بوشهری که ربوده و به هندوستان برده میشه. خب خودم که بوشهری ام و این طور که بقیه میگن شباهتی هم به هندی ها دارم. تصمیم بر این شد که من حضور داشته باشم.

•الان ساکن کجا هستید؟
-من بوشهر به دنیا اومدم. پیش دبستانی بودم که به تهران مهاجرت کردیم. تا دوران دبیرستان در تهران بزرگ شدم و بعد از اون به خاطر تمرینات موسیقی به بوشهر برگشتیم. الان ساکن بوشهریم. این ساز واقعا صدای زیادی داره و ممکنه برای خیلی ها آزار دهنده باشه. تمرین کردن در تهران دشوار بود ولی اینجا خیلی راحت تره. حال وهوای دیگه ای داره.

•به جز موسیقی بوشهر، چه سبک موسیقی رو دنبال می کنید؟
-شخصاً به همه نوع موسیقی علاقه دارم و گوش میکنم. هر کدوم یک حس خاصی دارن. ولی طبیعی هست که عاشق موسیقی محلیمون باشم. اوّل از همه عاشق همونم و با صداش جون میگیرم ولی هر موزیک جدیدی که منتشر میشه رو گوش میکنم و به گوش پدرم هم میرسونم.

•در آلبوم های قدیمی پدرتون حضور داشتید. باز هم چنین تصمیم دارید؟
-من ۹ ساله بودم که در چند آلبوم از کارهای پدرم، همخوانی کردم که حتی یکی از آن ها به خاطر صدای کودکانه ام خیلی معروف شد. خواندن رو دوست دارم و همین الان هم این کار رو میکنم ولی این موضوع با شرع و قوانین کشور سازگار نیست و با احترام به قانون این کار رو ترک میکنیم. ولی ساز زدن یک خانم فکر نمی کنم مانعی داشته باشه. فقط از ما حمایت بشه، همه قوانین رو رعایت میکنیم.

•با توجه با ممنوع الکاری هایی که برای «محسن شریفیان» اتفاق افتاده، آیا زمینه فعالیت برای شما وجود داره؟
-صد درصد سنگ اندازی وجود خواهد داشت. پدرم که این همه سال در بوشهر فعالیت کرده، ممنوع الکار هست، من که دیگه خانم هستم چه دردسرهایی میتونه داشته باشه. ولی از طرف تهران تا الان حمایت شده که حتی اجازه اجرا در برج میلاد رو هم به من دادند. موسیقی بوشهر واقعا به حمایت بیشتری نیاز داره و من مطمئنم که از ما حمایت خواهد شد.

3

•دوست دارید با گروه «لیان» ادامه بدید یا به صورت شخصی؟
-در این مورد همه چیز آنی اتفاق می افته. مخصوصا پدرم که همه کارهاش توی لحظه هست. باید ببینیم چی پیش میاد.

تهیه و تنظیم گفتگو: فرشاد ماهرانی

منبع: اختصاصی پارس نوا

دیدگاه ها

  • زهرا جولای 14, 2016 :: 20:53
    0 0

    لیانا جان لیاقتت بهتریناست،مطمئنم ثابت میکنی که دختران نوازنده ما هیچ چیزی کم ندارن،امیدواریم که حمایت کنن و بیشتر از قبل بدرخشی❤

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *