ثبت نام

اظهارات چکناواریان درباره‌ی ارکستر سمفونیک تهران

۱۶۲۵۶۸۴-e1458625613858
ب

1625684-e1458625613858اظهارات چکناواریان درباره‌ی ارکستر سمفونیک تهران

پـارس نـوا: آهنگساز و رهبر پیشکسوت ارکستر اظهار کرد: مهم نیست ارکستر سمفونیک تهران ٨٠ ساله است؛ زیرا کیفیت بر همه چیز اولویت دارد. متاسفانه ارکستر سمفونیک در فعالیت اخیر خود، به جای قدم برداشتن، دوید.

لوریس چکناواریان در پاسخ به پرسش خبرنگار ، مبنی بر اینکه موافق با تشکیل شورای فنی در ارکستر سمفونیک هست یا خیر؟ گفت: ارکستر همیشه باید یک مدیر هنری داشته باشد تا امور هنری با تفکر او پیش رود اما باید در عین حال شورایی هم در کنار مدیر هنری حضور داشته باشد؛ در همه دنیا هم همین طور است.

او ادامه داد: در همه ارکسترهای دنیا چیزی مثل هیات امنا وجود دارد که امور مالی را پیش ببرد و کارهایی از این دست انجام دهد. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در ارکستر دیکتاتوری وجود ندارد.

این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: رهبر ارکستر باید در تمرین‌ها و اجرا کاملا دیکتاتور باشد اما ارتباط یک مقوله دموکرات است. موزیسین باید بتواند حرف بزند.

خالق سمفونی تختی همچنین گفت: ارکستر سمفونیک تهران در زمان زنده‌یاد مین‌باشیان شرایط فوق العاده‌ای داشت. خارجی‌های زیادی هم در ارکستر ساز می‌زدند و بسیار شرایط خوبی بود. آن زمان مردم هم استقبال خوبی از اجراها داشتند اما در حال حاضر ارکستر کیفیت ندارد. من در هیچ کدام از اجراهای اخیر حضور نداشتم زیرا ارکستر در ابتدای فعالیت خود در دوره جدید، سمفونی ٩ بتهوون را برای اجرا انتخاب کرد، در حالی که اصلا توانایی اجرای آن را نداشت.

چکناواریان معتقد است: اجرای این اثر در اول کار برای نوازنده در واقع ضرر بود. ارکستر باید پله پله با رپرتوار مناسب کار می‌کرد. مردم اجرای خوب را درک می‌کنند و می‌فهمند. انگلیسی‌ها یک ضرب المثل خوب دارند که می‌گوید، درست است، مرغ نیستم اما فرق تخم مرغ خوب و بد را می‌فهمم. مردم هم شاید با مسائل فنی آشنا نباشند اما می‌فهمند یک اجرا خوب یا بد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *