ثبت نام

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر چه خبر است؟

images (1)
ب

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر چه خبر است؟images (2)

پـارس نـوا: سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اجرایی ویژه بانوان آغاز به کار خواهد کرد.

نقش پررنگ بانوان در جشنواره موسیقی فجر

گروه بهار / ۲۱ بهمن‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ / تالار وحدت

هنگامه اخوان خواننده موسیقی سنتی ایرانی از سال ۱۳۵۴ شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز کرد. همچنین با گروه‌های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری داشت. او کنسرت‌های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده است.

از او بیش از ۷ آلبوم با نام‌هایی چون بازآمدم، کنسرت گروه شیدا، یادواره قمرالملوک وزیری، چاوش ۴ به همراه شهرام ناظری و.. منتشر شده است. اعضای گروه بهار به سرپرستی و آواز هنگامه اخوان عبارت‌اند از آزاده امیری (تار)، شیما بلوکی فر و نسیم اربابی (کمانچه)، مرجان راوندی (عود) و نازنین پدر ثانی (تنبک).

آخرین کنسرت اخوان و گروه بهار در روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

نجمه تجدد – گروه همنوازان (موسیقی ملی ایران) / ۲۱ بهمن‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ / تالار وحدت

نجمه تجدد سرپرست موسیقی ملی ایران که در زمینه موسیقی سنتی فعال است، سال‌ها با گروه کامکارها و گروه تنبور شمس همکاری داشته و در کنار انتشار آلبوم‌های موسیقی در کنسرت‌های بسیاری نیز به همراهی این دو گروه در داخل و خارج از شرکت کرده است.

وی فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ آواز سنتی ابتدا در خارج ایران شروع کرد و به عنوان همخوان با گروه کامکارها و همچنین از سال ۱۳۷۸ به عنوان خواننده با گروه موسیقی تنبور شمس همکاری داشته و به اجرای کنسرت موسیقی پرداخته است. وی در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا به اجرای کنسرت داشته و به مناسبت سال جهانی مولانا نیز در سال ۱۳۸۶ با گروه تنبور شمس در فرانسه و ترکیه به روی صحنه رفت. از دیگر کنسرت‌هایی که وی در خارج از کشور اجرا کرده شرکت در جشنواره ایماژو دی است که به همراه گروه تنبور شمس صورت گرفت. نجمه تجدد از نخستین بانوانی است که با ساز تنبور آواز خوانده و با موسیقی تنبور آشنایی دارد و در این زمینه از راهنمایی کیخسرو پورناظری بهره جسته است.

او هم‌اکنون در “آموزشگاه شمس” به تدریس و اشاعهٔ آواز ایرانی مشغول است. آلبوم‌ها وی در آلبوم‌های متعددی همکاری داشته که عبارت‌اند از: مستان سلامت می‌کنند، نیشتمان؛ افسانهٔ تنبور، بیابان بی‌کران، کردستان، سایه‌روشن و مهتاب.

او مدت‌هاست که کنسرتی برگزار نکرده است.

ارکستر سمفونیک تهران / ۲۴ بهمن‌ماه ساعت ۲۱ / تالار وحدت

ارکستر سمفونیک تهران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران است. این ارکستر در سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مین باشیان و با نام ارکستر بلدیه آغاز به فعالیت کرد. فعالیت ارکستر سمفونیک تهران طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ با وقفه روبرو شد تا این‌که در اسفندماه ۱۳۹۳ مجدداً آغاز به کار کرد. در حال حاضر علی رهبری رهبر این ارکستر است.

آخرین کنسرت این گروه روزهای ۲ و ۳ دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص اجرای قطعه “نینوا” اثر حسین علیزاده در جشنواره موسیقی فجر به خبرنگار موسیقی فارس، گفت: من با وجود این که چهل سال از حسین علیزاده دور بودم اما هنوز خاطرات چهل سال پیش را به یاد دارم. ما روزهای قشنگی را با هم در هنرستان تجربه کردیم. همان‌طور که من طی این سالیان در کشورهای مختلف حضور داشتم، حسین علیزاده هم حضوری فعال در کشورهای دیگر داشت. من شخصاً از نزدیک ندیمشان اما در جریان کارهایشان بوده‌ام.

وی افزود: چند هفته پیش مرا به کنسرت آقای علیزاده در برج میلاد دعوت کرده بودند. ایشان وقتی به همراه گروهشان روی سن آمدند، دست گلی به همراه داشتند. من تعجب کردم که چطور گروهی که تازه می‌خواهد اجرا کند با یک دسته گل می‌آید. بعد ایشان از سن پایین آمدند تا این دسته گل را به من بدهند. من بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم. نباید فراموش کنید که ما بسیار به هم نزدیک هستیم و من برآمده از موسیقی سنتی هستم.

علی رهبری ادامه داد: بعد که دیدم ایشان در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنند،‌ به فکرم افتاد که اگر من قطعه‌ای از ایشان را در جشنواره اجرا کنم، آیا آقای علیزاده این اجازه را به من می‌دهند یا خیر؟ به هرترتیب ایشان اعلام کرده بودند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند. اما تا من این موضوع را مطرح کردم، گفتند که اگر آقای رهبری باشند، مهم نیست و می‌توانیم در جشنواره اجرا کنیم. برای من باعث افتخار است که دوباره با علیزاده کنار هم هستیم. در حال حاضر هم مشغول این فکر هستم که “نینوا” را به همراه ارکستر سمفونیک در شانگهای چین اجرا کنیم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره ویژگی‌های “نینوا” نیز گفت:این قطعه علاوه بر اینکه یک اثر ایرانی است؛ ویژه‌گی‌هایی دارد که منحصر به فرد است و در عین حال نواختن ساز نی با سبک و سیاق ما، مختص موسیقی خودمان است. من مدت‌ها به دنبال یک قطعه ایرانی می‌گشتم. ببینید بسیاری از قطعاتی که گفته می‌شود ایرانی هستند، چندان هم ویژگی‌های این نوع موسیقی را ندارند. وقتی هم که این قطعات در برابر مخاطبان خارجی اجرا می‌شود،‌ آن‌ها می‌فهمند که همان موسیقی خودشان است که تنها رنگ‌آمیزی متفاوتی دارد. به اعتقاد من از بعد از انقلاب نوازندگی سازهای سنتی بسیار بهتر شده؛ البته که این به حمایت‌های دولتی برنمی‌گردد و هر اتفاقی که افتاده، حاصل زحمت‌های اساتید موسیقی ایران است. ما در اجرای جشنواره قطعه ایشان را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوایم ایشان را خوشحال کنیم.

وی درباره رپرتوار اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر گفت: دالیبور کاروای ویولنی است مطرح در ادامه اجرای افتتاحیه کنسرتو بروخ را ‌می‌نوازد. اما دیگر اتفاق مهم این کنسرت این است که ارکستر سمفونیک تهران “سمفونی فانتاستیک” ساخته هکتور برلیوز را اجرا می‌کند. این از قطعاتی است که هر رهبر و هر ارکستری از اجرای آن می‌ترسد چرا که قطعه بسیار دشواری است و قطعه‌ای است که عظمت دارد. این سمفونی حدود ۴۰ سال پیش در تهران اجرا شد که خود من هم در سالن حضور داشتم. اما ۵۰-۶۰ در صد ارکستر آقای مشکات را نوزاندگان خارجی تشکیل می‌دادند. اما امروز تمام نوازندگان ارکستر ایرانی هستند. ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر، مجموعاً ۵ اجرا را مدیریت می‌کند که خوشبختانه استقبال زیادی هم از این اجراها شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *