ثبت نام

این ترانه هم کاور بود: همین امشب میزنم ریشمو…

golab.sefat
ب

این ترانه هم کاور بود: همین امشب میزنم ریشمو…

کاور آهنگ بخشش با صدای امیر عباس گلاب و حمید صفتgolab.sefat

پارس نوا: در چند سال گذشته، بین خوانندگان مطرح موسیقی پاپ، موضوع کاور کردن یک اثر خارجی( اقتباس) زیاد دیده میشد (ملودی، کپی کامل اثر خارجی و شعری کاملاً فارسی). امروز با اینکه آثار دلنشین و زیبایی ساخته می شود ولی ماندگار نیستند. فقط چند ماهی در بورس و بعد از آن خیلی خیلی کم شنیده خواهند شد. اگر موضوع کاور کردن را یک پوچی در ساخت آهنگ وطنی تلقی کنیم، می توان گفت در آن سال ها به یک پوچی کمرنگ رسیدیم؛ چون آمار ترانه های کاور شده بسیار زیاد بود و امروز ملودی ماندگاری ساخته نمی شود( این نکته را باید متذکر شد؛ اثر ماندگار اثری است که حداقل ۳۰ سال بعد هم شنیده شود).

یکی-دو سالی است که بحث کاور کردن به آن صورتی که گفته شد خیلی کمتر شده ولی فضا به سمتی رفته است که می توان گفت تنظیم های موسیقی کاور می شوند. یعنی قسمتی از ملودی یک اثر خارجی در تنظیم اثر ایرانی استفاده می شود.

کمتر از یک سال است که از انتشار قطعه “بخشش” با صدای “امیر عباس گلاب” و “حمید صفت می گذرد. اثری که خیلی شنیده شد و واقعاً هم ترانه ای نو و زیبا بود. این قطعه، از آن دست آثار کاور شده است که بحث کاور، بیشتر متوجه تنظیم اثر می باشد. ملودی ابتدایی این قطعه که ویولن آن را “عرفان پاشا” نواخته است، مربوط به قطعه ای بی کلام با نام “Bulusma” که اثری از “Murat Sakaryali”؛ آهنگساز ترک تبار، است می باشد.

دانلود کاور آهنگ بخشش از امیر عباس گلاب و حمید صفت

سوال اینجا است که آیا تنظیم در موسیقی پاپ هم به درد آهنگسازی دچار خواهد شد یا شده است ؟!؟

تهیه و تنظیم: فرشاد ماهرانی

منبع: اختصاصی پارس نوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *