ثبت نام

رستاک مکعبی از انواع موسیقی ایرانی است

رستاک
ب

رستاک

 

رستاک مکعبی از انواع موسیقی ایرانی است

چهارمین روز از جشنواره با اجرای گروه رستاک در تالار وحدت در حالی برگزار شد که دکترمحمت هولکی اوز، نماینده صندوق جمعیت ملل متحد از کشور ترکیه مهمان این برنامه بود.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، محمت هولکی که بیش از چهار سال به عنوان نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران زندگی می‌کند به موسیقی ایرانی و بخصوص موسیقی اقوام علاقه بسیار دارد.

او که روز گذشته در تالار وحدت تماشاگر اجرای گروه رستاک بود درباره این اجرا گفت: در عرض دو سال گذشته اجراهای زیادی را در ایران به خصوص در جشنواره موسیقی فجر دیده​ام که گروه رستاک از بهترین این اجراها بوده است و علاقه​مندم در تمامی اجراهای این گروه حضور داشته باشم.

   او همچنین اظهار داشت: ویژگی بارز گروه رستاک معرفی کردن فرهنگ و موسیقی ایران است. کار این گروه تفهیم کردن و شناساندن هنر ایرانی به مخاطب است و مانند یک مکعبی از انواع موسیقی ایرانی است.

   وی در ادامه گفت: ایران فرهنگ و هنری غنی دارد و هرسال که در این کشور هستم بیشتر به آن پی می​برم و معتقدم این هنر باید به دنیا معرفی شود. تمامی سازهای ایرانی گوش نوازند به خصوص ساز دف که من بسیار مشتاق دیدن برنامه​های تکنوازی و یا گروه نوازی این ساز هستم.

   هولکی اوز مشترکات موسیقی ایران و ترکیه را اینگونه بیان کرد: موسیقی ما و موسیقی ایرانی شباهت​های بسیاری در نوع سازها، سبک و ریتم دارند به خصوص زمانی که موسیقی آذری و کردی نواخته می​شود. مثلا در ترکیه هم سوفیان ما در مراسم مختلف به خصوص در قونیه دف می نوازند و این امر بیانگر نزدیکی فرهنگ و هنر دو کشور است.

  او که از شرکت کنندگان همیشگی در جشنواره فجر است درباره این جشنواره گفت: اگر برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر امکانی فراهم کنند که بلیت​های جشنواره به دست تمامی گروه​های خارجی مقیم ایران برسد، قدم بزرگی در شناساندن موسیقی غنی ایرانی به ملیت​های دیگر کرده​اند. موسیقی ایرانی ظرفیت جهانی شدن را دارد و در این راه ایرانیان باید سعی و تلاش کنند.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *